Thursday, January 7, 2010

Berjumpa jutawan!


Malam semalam, saya dan kak no telah meluangkan masa menyertai satu "Seminar Keusahawanan - Pembuka Tirai 2010" yang telah dianjurkan oleh Peoplepreneur Business School.
Seminar ini diadakan di Hotel Tropical Inn, Johor Bahru dan merupakan preview percuma untuk "Konvensyen Dari Kosong Sampai Jutawan" yang akan mereka adakan pada 17 Januari 2010 di Hotel Berjaya Times Square nanti.
Apa yang menariknya malam semalam ialah kehadiran speaker jemputan mereka, Abang Abu. Siapakah Abang Abu? Abang Abu merupakan seorang Mentor Jutawan & Motivator Kewangan yang juga pengasas kempen 'Simpan Challenge' pada tahun lepas.

Seminar percuma sebegini sebenarnya adalah salah satu taktik bagi syarikat-syarikat besar untuk menarik perhatian peserta untuk menyertai Seminar/Konvesyen/Workshop/Program berbayar yang akan mereka adakan. Dan harga yang perlu dibayar untuk penyertaan menjangkau RM4k-RM5k.. Perh..

Huhu, saya tidak berminat dengan angka tersebut. Secara peribadi saya suka menyertai seminar-seminar seperti ini sebagai peluang untuk berjumpa sendiri dengan individu-individu yang telah berjaya terutama dari segi motivasi dan perniagaan.

Hasrat awal nak jumpe Dr Irfan Khairi (salah seorang shareholder dalam Peoplepreneur Business School), tapi beliau tak dapat datang. Cuma Abang Abu je yang ada. Saya kurang kenal Abang Abu, tapi pernah lihat beliau di Malaysia Hari Ini (MHI) ketika mempromosikan kempen 'Simpan Challenge' bersama Dr Irfan Khairi. Abang Abu pun abang abu lah~

Abang Abu telah berkongsi pengalaman hidup beliau yang bangkit daripada tragedi kemalangan yang meragut nyawa kedua ibu bapanya sehingga berjaya mencapai status Jutawan pada usia 26 tahun. Beliau juga merupakan pengasas atau CEO 'Now Asia' dan penulis buku 'Kompas Wang'.

Menariknya, Abang Abu telah berkongsi beberapa formula kejayaan dan kekayaan yang agak baru pada saya. Formulanya ialah, "to be successful and rich, you need PHD".

PHD bermaksud:
  • Passion : You need to be passionate in the things you do. Do things that will make you feel fun while doing them. Based on his research, people who love what they do have better financial state and people who don't love what they do mostly will fail at the end.
  • Hunger : You need to ask your self. Do you really want to be successful? If really, you can feel it in your mind and heart. And when you are hunger for success, you don't see anything as obstacle.
  • Desire : Having a dream is not enough. Dream is too small. You need the desire to drive you to achieve something bigger.
Abang Abu juga telah memperkenalkan formula ABCD sebagai rahsia kejayaan beliau.
ABCD bermaksud :
  • A : 25% of success is yours if you have an Aim. You just need one aim. Too many aims doesn't turn you into a millionaire, but multinohair. =P
  • B : Believe in your aim. If you don't believe that you will achieve your aim, you will never get it.
  • C : You need to have the courage to fail, courage to be yourself, courage to be laughed by people and courage to make mistake to learn. It doesn't matter.
  • D : Do it! Success will not come until you go for it. Change your strategy when it doesn't work, but remain the same aim.
Mungkin antara formula tu saya dah pernah dengar, tapi saya jadikan sebagai satu inspirasi dan motivasi apabila mendengarnya sendiri daripada orang yang sudah berjaya seperti Abang Abu. Abang Abu memang best dan kelakar.

Alhamdulillah niat berjumpa Abang Abu dah kesampaian. Harapnya lepas ni dapat jumpa Dr Irfan Khairi pula. =)
Yeay dapat ambik gambar. =D

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.