Thursday, November 21, 2013

Punca Orang Melayu Susah Nak Berjaya Dalam Perniagaan

0 comments

Assalamuaikum, dan salam sejahtera semua para jemaah~~

Hari ini saya nak tulis-tulis sikit berkenaan orang Melayu kita dan perniagaan. Saya nak angkat satu isu di mana kenapa orang Melayu ada sikit susah nak berjaya dalam perniagaan.

Bukan saya nak maksudkan semua orang melayu susah nak berjaya dalam perniagaan, tapi sebahagian besarnya orang Melayu susah sikit nak berjaya dalam perniagaan kerana sikap dan pendekatannya yang negatif terhadap perniagaan.

1. Takut Memulakan Perniagaan.

Ini adalah sifat semulajadi manusia, iaitu takut untuk memulakan perniagaan. Bermacam-macam perkara bermain di fikiran seperti masalah tiada modal, bimbang persaingan, takut rugi, tak mahu ambil risiko dan bermacam-macam lagi.

Sementara orang Melayu sedang berfikir tu, orang bangsa lain seperti orang Cina, orang Pakistan, orang Indonesia telah pun mula berniaga dan menjana keuntungan besar daripada perniagaan yang mereka lakukan.


2. Tidak Tahu Nilai Keuntungan.

Dalam perniagaan, menjana keuntungan boleh dikatakan antara perkara utama yang perlu difokuskan. Apalah gunanya menjalankan perniagaan jika tiada keuntungan dihasilkan atau keuntungan terlalu kecil.

Apa yang saya perhatikan, orang Melayu sanggup menjatuhkan harga barang untuk membolehkan mereka mendapatkan jualan.

Contohnya jika margin keuntungan adalah RM50 untuk sesuatu produk, orang Melayu lebih rela untuk menurunkan margin keuntungan itu sehingga ke RM1 saja untuk satu produk demi mendapatkan jualan berbanding para pesaing.

Gembira mendapat jualan dengan keuntungan RM1, tapi inilah punca kejatuhan nilai produk dan perniagaan menjadi lebih sukar untuk berkembang maju.

Saya gelarkan mereka ini sebagai market spoiler.


3. Suka Meniru Perniagaan Orang Lain.

Sikap orang Melayu adalah suka meniru perniagaan orang lain.

Jika orang lain mendapat untung besar dengan menjual burger, dia pun mahu menjual burger yang sama. Jika orang lain mendapat untung besar dengan menjual tudung, dia pun sama naik nak jual tudung. Begitu juga jika orang lain berjaya menjana pendapatan lumayan melalui MLM, dia pun terikut nak buat juga.

Dalam perniagaan, semakin kreatif anda memasarkan perniagaan anda, semakin cerah potensi kejayaan perniagaan anda. Tetapi sebaliknya berlaku jika tiru-meniru menjadi budaya. Akhirnya industri itu sendiri yang tidak dapat berkembang kerana ketandusan idea dan produk baru yang lebih baik.


4. Perasaan Hasad Dengki Yang Menebal.

Jika ada seseorang datang dan menunjukkan keuntungan melalui penjualan satu-satu produk, orang Melayu ini akan kata:

"Oh, so kau dah kaya lah sekarang? Nak berlagak lah?"

Sedangkan niat orang itu hanya ingin berkongsi cara untuk berjaya. Jika dia boleh berjaya, sudah pasti orang lain juga boleh sama berjaya.

Tapi malangnya, orang Melayu memilih untuk berfikiran negatif dan menganggap orang lain cuba merendah-rendahkan mereka.

Jika orang Melayu terus begini, sampai bila pun tidak akan ke mana. Sebaliknya, jika ada orang yang bijak pandai ingin berkongsi rahsia kejayaan, cubalah dengar dan belajar daripada mereka.

Dekatkan diri dengan orang yang berjaya dan kita pun akan sama berjaya satu hari nanti. Bukan mengeji mereka atau memulaukan mereka yang berjaya.

Orang Melayu memang pelik jika bersikap begini.


5. Gagal Menguruskan Kewangan Dengan Baik.

Kejayaan jika diusahakan, semua orang boleh memilikinya. Begitu juga dengan orang Melayu, jika berusaha bersungguh-sungguh, pasti akan berjaya.

Tapi jika dilihat, ramai orang Melayu yang telah mengecapi kejayaan yang besar akhirnya jatuh tersungkur sehingga ke status muflis.

Kenapa ini berlaku?

Puncanya adalah kerana kekurangan ilmu tentang pengurusan kewangan. Wang jika diuruskan dengan baik, tidak kiralah ianya sikit atau pun banyak, insyaAllah kekayaan akan dapat dikekalkan dari generasi ke generasi.


Saya menulis artikel ini bukanlah untuk condemn atau mengutuk bangsa Melayu, malah saya sendiri orang Melayu.

Tapi jika ada benarlah hujah yang saya tulis di sini, moga ia menjadi satu wadah untuk menyedarkan orang Melayu agar bangkit menjadi bangsa yang lebih maju, terbilang dan berjaya.

Anda boleh membaca artikel ini dari sudut negatif dan juga dari sudut positif, bergantung pada penilaian anda sendiri.

Semoga artikel ini ada manfaatnya untuk difikirkan oleh orang yang mahu berfikir secara rasional.

Sampai sini dulu, salam!

Sunday, November 17, 2013

10 Sebab, Kenapa Anda Perlu Menyimpan Wang!

1 comments

Menyimpan wang adalah amat penting. Menyimpan wang adalah asas kepada pengurusan kewangan. Dan menyimpan wang akan memberikan anda kuasa.

Ramai orang masih lagi belum tahu kepentingan dan faedah menyimpan wang. Bagi kebanyakan orang, menyimpan wang secara konsisten adalah amalan kuno, hanya untuk kanak-kanak dan tidak tidak praktikal untuk dilakukan.

Mereka percaya, wang yang ada perlulah dibelanjakan untuk keperluan hidup dan apa saja urusan yang memerlukan wang.

Sebenarnya, menyimpan wang adalah amat penting. Bagi orang yang tahu kepentingan menyimpan wang, mereka akan berkata seperti ini:

"All days are not the same. Save for a rainy day. When you don't work, savings will work for you." -M.K. Soni

Dalam artikel kali ini, saya akan bentangkan 10 sebab, kenapa anda perlu menyimpan wang!

1. Sebagai Tabung Kecemasan.

Seperti petikan ungkapan M.K Soni di atas, hidup tidak sentiasa mudah, ada harinya, kita akan diuji dengan dugaan-dugaan tertentu dan saat-saat kecemasan seperti jatuh sakit atau kereta rosak dan sebagainya.

Oleh itu, dengan memiliki duit simpanan, ianya akan dapat membantu mengurangkan masalah yang dihadapi tersebut tanpa perlu meminta-minta pertolongan daripada orang lain.

Dengan memiliki wang simpanan sendiri, anda lebih tenang dan cekal menghadapi saat-saat kecemasan jika ianya berlaku pada bila-bila masa.


2. Sebagai Deposit Untuk Tujuan Membeli Harta.

Pada masa-masa tertentu, sudah pasti anda akan berhajat untuk memiliki rumah atau kereta. Harta-harta ini akan memberikan nilai tambah dalam kehidupan anda dan memenuhi keperluan hidup anda.

Dengan memiliki wang simpanan sendiri, anda boleh membayar deposit atau wang pendahuluan untuk membeli rumah atau kereta. Bayangkan jika anda tidak mempunyai wang simpanan, sudah pasti anda hanya mampu melihat orang lain bergembira kerana dapat membeli rumah dan kereta idaman mereka.

Menyimpan wang membolehkan anda membeli sesuatu yang anda ingini dan mahukan.


3. Memberi Ketenangan Fikiran.

Tidak dinafikan lagi bahawa, dengan memiliki sejumlah wang dalam akaun simpanan, fikiran anda akan menjadi lebih tenang. Ini kerana, anda tidak akan merasa risau jika tiba-tiba anda perlu menggunakan wang bagi tujuan-tujuan tertentu.

Orang yang memiliki RM500 dalam akaun simpanannya akan merasa tenang berbanding orang yang tidak memilliki wang simpanan sebanyak RM500.

Orang yang memiliki RM5,000 dalam akaun simpanannya akan sentiasa merasa kuat dan bersedia untuk berdepan dengan urusan-urusan yang memerlukan pembayaran menggunakan wang.

Seterusnya, orang yang memilki RM50,000 dalam akaun simpanannya akan sentiasa mereka sihat dan berani untuk mengambil apa-apa risiko terutamanya berkaitan pelaburan.

Sudah pasti anda dapat melihat perbezaan antara ketiga-tiga orang di atas ini. Keadaan dan cara mereka berfikir serta bertindak adalah berbeza disebabkan faktor jumlah simpanan yang mereka miliki.

Dengan memilliki wang simpanan yang lebih banyak, secara tidak langsung ia akan memberi lebih ketenangan fikiran kepada anda.


4. Membolehkan Anda Membantu Keluarga.

Dalam satu keluarga, bukan semua ahlinya senang. Mungkin ada di kalangan adik beradik, sepupu, ayah dan mak saudara kita berada dalam kesusahan dan memerlukan pertolongan.

Dengan memiliki wang simpanan, kita menjadi orang yang berkemampuan untuk membantu mereka. Jika bukan kita sendiri yang membantu keluarga, tak kan nak harapkan orang lain?

Oleh kerana itu, apabila kita sentiasa bersedia dengan wang simpanan kita, kita dapat menunaikan tanggungjawab kita untuk membantu ahli keluarga kita.

Pasti anda tertanya-tanya, jika wang simpanan kita digunakan untuk membantu keluarga, sudah pasti sia-sia sahaja usaha kita menyimpannya, malah orang lain pula yang menggunakannya.

Sebenarnya, jika kita berniat ikhlas untuk membantu orang lain terutamanya keluarga sendiri, insyaAllah akan memulangkan kembali wang kita dalam bentuk dan cara yang lain.

Hal itu usah kita risaukan. Yang penting kita dapat membantu keluarga kita dan lihatlah ikatan kekeluargaan akan menjadi lebih erat dan insyaAllah apabila kita pula dilanda kesusahan satu hari nanti, keluarga kitalah yang akan datang untuk membantu kita pula. =)


5. Sebagai Alat Untuk Tujuan Pelaburan.

Menyimpan wang semata-mata memang tidak akan dapat memberikan apa-apa kesan kepada anda. Sebaliknya, jika wang simpanan yang terkumpul itu dilaburkan kepada medium pelaburan yang selamat dan meyakinkan, wang anda akan bertambah berlipat kali ganda.

Terdapat dua jenis pelaburan yang utama iaitu pelaburan pada ilmu dan satu lagi adalah pelaburan untuk menggandakan wang.

Kedua-dua jenis pelaburan ini memerlukan wang untuk dilaburkan terlebih dahulu dan jika anda memilih untuk melaburkan wang untuk ilmu, anda akan menjadi lebih bijak untuk membuat pelaburan lain yang akan menghasilkan pulangan wang yang lebih besar untuk anda.

Pokok pangkalnya, ia bermula dengan wang simpanan yang anda ada.


6. Wang Sebagai Alat Untuk Membeli Kebahagiaan.

Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan poin di atas. Memang benar, wang bukanlah segala-galanya dan ia tidak sepatutnya diletakkan terlalu tinggi sehingga dijunjung untuk membeli kebahagiaan.

Wang perlu diletakkan pada tempat yang betul. Jika wang digunakan dengan sebaiknya, ia akan memberi banyak manfaat dan membolehkan kita membeli kebahagiaan yang kita mahukan.

Orang yang tidak memiliki wang masih boleh mengecapi kebahagiaan, tapi kebahagiaan tersebut adalah pada had-had tertentu sahaja.

Sebaliknya, bagi orang yang memiliki wang simpanan, kebahagiaannya adalah lebih dan mereka boleh memilih untuk mendapatkan kebahagiaan yang lebih besar.

Anda bebas untuk tidak bersetuju dengan pendapat ini, tapi sudah pasti pendapat anda juga akan berubah sekiranya anda memiliki sejumlah wang yang besar dalam akaun simpanan anda, hasil daripada usaha menyimpan wang yang anda lakukan.


7. Untuk Persediaan Perkahwinan.

Perkahwinan adalah sesuatu yang halal dan menjadi sunnah nabi junjungan kita, Muhammad S.A.W. Dengan berkahwin, kita menjadi insan yang lebih terkawal dan insyaAllah hidup kita akan menjadi lebih sempurna.

Tapi umum mengetahui, soal perkahwinan memerlukan kos yang agak tinggi. Walau seringkas manapun sesuatu majlis, ia tetap memerlukan wang untuk dibelanjakan contohnya untuk menjamu orang makan di majlis walimatulurus.

Dengan memiliki wang simpanan sendiri, anda boleh merancang untuk berkahwin dan tidak perlu menangguhkan hasrat suci tersebut ataupun terjebak dengan jerat pinjaman peribadi (personal loan) yang akan mengikat kewangan anda setiap bulan sehingga ke hari tua.

InsyaAllah jika anda berusaha menyimpan wang dengan konsisten untuk tempoh masa tertentu, anda akan bersedia untuk berkahwin dan membina keluarga sakinah untuk kemakmuran masyarakat Islam khususnya dan negara amnya.


8. Memberi Peluang Untuk Keluar Melancong.

Melancong ke luar negara bukan lah sesuatu yang tidak mampu kita lakukan. Malah dengan teknologi dan kemudahan terkini, melancong ke luar negara menjadi lebih mudah dan pada harga yang berpatutan.

Apabila kita keluar melancong ke luar negara, kita akan mendapat ilmu baru, pengalaman baru serta mendapat kenalan baru.

Ia akan meluaskan lagi pandangan kita tentang kehidupan dan menjadikan kita insan yang lebih matang dan sentiasa insaf akan kebesaran Allah S.W.T yang Maha Kuasa mencipta alam ini.

Dengan memiliki wang simpanan, kita berpeluang untuk keluar melancong dan tidak hanya terperap di negara sendiri umpama seekor katak di bawah tempurung.


9. Boleh Membalas Jasa Kedua-dua Ibu Bapa.

Sehebat mana pun diri kita, dan setinggi mana pun kita diangkat, janganlah dilupa 2 orang yang amat penting dalam hidup kita, iaitu ibu bapa kita.

Mereka lah yang membolehkan kita lahir di dunia ini dan melihat keindahan alam, dan mereka jugalah yang sanggup berkorban apa saja untuk membesarkan kita serta melihat kita berjaya.

Pengorbanan dan kasih sayang yang mereka curahkan kepada kita tiada tolok bandingnya di dunia ini dan tidak mungkin kita dapat membalas segala-galanya yang datang daripada mereka.

Dengan memiliki wang simpanan, kita boleh gunakannya untuk membalas jasa dan budi mereka terhadap kita.

Memang wang yang kita berikan tidak bernilai langsung kepada mereka, tapi dengan memberi sedikit wang kepada mereka atas tanda berterima kasih, ia sudah cukup untuk menggembirakan hati mereka.

Jadilah anak yang soleh dan solehah dengan menyayangi ibu bapa kita dengan sepenuh hati. Bantu mereka ketika mereka sudah tua dengan menggunakan wang yang kita ada dan doakan kesejahteraan mereka sentiasa. InsyaAllah hidup kita akan diberkati Allah S.W.T.


10. Sebagai Satu Persediaan Untuk Hari Tua.

Jika boleh, simpan wang dan jangan keluarkan untuk apa sebab sekalipun. Wang simpanan yang terkumpul ini akan boleh digunakan untuk hari tua anda nanti.

Oleh kerana itu, slogan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah Simpanan Hari Tua Anda.

Simpanan untuk hari tua adalah amat penting supaya apabila sampai masa itu, kita sudah tua dan tidak kuat untuk bekerja, kita masih mempunyai wang untuk digunakan untuk perbelanjaan harian tanpa perlu mengharapkan belas ehsan daripada orang lain walaupun anak-anak kita sendiri sekiranya mereka sendiri tidak berkemampuan.


Demikian 10 sebab, kenapa anda perlu menyimpan wang. Akhir kata, saya ingin berkongsikan kata-kata hikmah daripada Nelson Mandela:

"Money Won't Create Success, The Freedom To Make It Will."

Ingin tahu 5 tips cara-cara menyimpan wang?

Ikuti artikel saya di http://www.nizammalek.com/2013/08/5-tips-cara-menyimpan-wang.html

Saturday, November 16, 2013

Anda Banyak Guna Otak Kiri Atau Kanan?

0 comments


Otak manusia terbahagi kepada dua, iaitu otak kiri dan otak kanan. Melalui kajian, terdapat perbezaan jenis pekerjaan yang dilakukan oleh otak kiri berbanding otak kanan.

Sifat orang yang menggunakan otak kiri adalah mereka lebih kepada bahasa, peraturan, penelitian, strategi, rasionalisasi dan juga logik.

Manakala orang yang menggunakan otak kanan adalah lebih 'huru-hara', kreatif, kebolehan untuk memahami sesuatu dengan cepat dan ringkas, suka berfantasi, lebih cenderung kepada imej berbanding bukan imej dan juga sentiasa mempunyai keinginan untuk mengetahui sesuatu yang baru atau pelik, atau tidak normal.

Perbezaan penggunaan otak kiri atau kanan saja sudah membuatkan kita berbeza di antara satu sama lain. Cara kita melihat sesuatu tidak sama dan memberi kesan kepada keputusan yang kita buat.

Saya telah membuat satu ujian melalui online berkenaan otak kiri atau kanan. Selepas menjawab soalan-soalannya, didapari saya menggunakan kedua-dua belah otak saya, kiri dan kanan iaitu 41% otak kiri dan 59% otak kanan.

Mungkin juga kerana itu saya boleh membuat penilaian berkenaan sesuatu perkara dari pelbagai sudut dan jika pendapat saya cenderung kepada sesuatu belah, saya masih lagi dapat melihat sisi positif pendapat yang bertentangan.

Anda mahu tahu anda guna otak kiri atau kanan?

Lakukan ujian ringkas 30 saat secara percuma di link ini:

http://en.sommer-sommer.com/braintest/

Thursday, November 14, 2013

Pantaskah Syurga Untukku | Tegar | Cover by Nizam Malek

5 comments

Ok setelah sekian lama menyepi, Nizam Malek kembali dengan
video musik terbaru untuk cover lagu Pantaskah Syurga
Untukku nyanyian asal budak kecil dari Indonesia, Tegar.

Walaupun Tegar ni lebih popular dengan lagu 'Ku Yang Dulu
Bukanlah Yang Sekarang', tapi saya pilih lagu Pantaskah Syurga
Untukku ini sebab liriknya amat baik dan memberi mesej berunsur
kekesalan diri kepada Tuhan.

Semoga lagu ini dapat membuka hati ramai orang yang mendengar
termasuk saya sendiri dan kembali dekat kepada Tuhan yang Maha Esa.

Ye lah, gitar, gitar juga, nyanyi, nyanyi juga, tapi kalau boleh kita
cari lirik yang mengingatkan kita dan memberi kesan ke arah kebaikan.

Tegar ni baru berusia 12 tahun dan telah pun mencapai status jutawan di
Indonesia dengar sekadar menjadi seorang penyanyi dan mampu membeli
rumah bernilai juta untuk ibubapa nya.

Saya terdengar di radio Era beberapa hari yang lalu, bahawa Tegar ni
mula menyanyi pada usia 6 tahun. Bermakna, 6 tahun diperlukan untuk beliau
membina nama dan mencapai kejayaan serta kekayaan yang dinikmati hari ini.

Apa yang saya pelajari adalah, proses mencapai kejayaan yang besar ini
mengambil masa dan ada banyak jatuh bangunnya.

Jika saya baru bermula dalam satu bidang setahun, dan saya dah rasa nak
berputus asa sebab banyak masalah, cabaran dan dugaan, bagaimana
saya nak berjaya dalam bidang tersebut, kan?

Jadi saya akan teruskan perjuangan saya, mencapai matlamat yang saya
sasarkan dan mengejar impian saya. Biar bertahun lamanya, saya tidak
akan berputus asa. Cewah~ =p

Oklah, jom dengar lagu Pantaskah Syurga Untukku yang telah
berjaya dirosakkan oleh saya. Mihihi. =p



-Lirik-

Mengapa begitu berat 
jalankan segala perintah Mu
Begitu banyak rintangan
tuk mengarahkan wajah
bersujud kepadamu Tuhan
wooo ooo

Indahnya dunia ini
membuat orang terlena
Bekerja terus bekerja
Tak kenal waktu dan tak kenal lelah
hoooo

Gema adzan Subuh, aku lelap tertidur
Gema adzan Dhuhur, aku sibuk bekerja
Gema adzan Ashar, aku geluti dunia
Tuhan, pantaskah surga untukku

Gema adzan Subuh, aku lelap tertidur
Gema adzan Dhuhur, aku sibuk bekerja
Gema adzan Ashar, aku geluti dunia
Tuhan, pantaskah surga untukku

Gema adzan Maghrib, aku di perjalanan
Gema adzan Isya',lelah tubuhku Tuhan
Tak pernah lagi ku baca firman MU
Tuhan tolonglah hambamu uuhuu
Tuhan

Nizam Malek di SeminarHartanah.com 9 November 2013

0 comments

Ini video blogging outdoor yang saya buat semasa berada di CBD, Cyberjaya
ketika saya sedang mengikuti SeminarHartanah.com anjuran Tim SeminarHartanah.

Best juga buat video blogging cam ni. Hanya sekitar 22 saat dan
postkan terus kat Facebook. Kawan-kawan pun boleh tahu apa yang sedang berlaku.

Selain tu juga, ia membantu promosi untuk SeminarHartanah.com.

Bagi saya seminar ni sangat bermanfaat bagi mereka yang nak belajar proses
jual beli rumah, terutamanya jika hendak menjadi seorang ejen hartanah berdaftar.

Dari segi perkongsian ilmu dan pengalaman, memang terbaik. Peserta bebas
bertanya soalan semasa seminar sedang berlangsung dan soalan-soalan
dijawab dengan baik dan memberikan pengetahuan yang tiada dalam buku
kepada para peserta.

Kerjaya sebagai seorang ejen hartanah ini bukan semudah yang disangka. Nak
cari agensi hartanah yang boleh menerima kita untuk didaftarkan pun
dah punya banyak cekadak.

Tapi tak pelah, ilmu yang saya dapat sangat bernilai dan ianya sudah pasti
membantu progres dalam pelaburan hartanah yang saya lakukan.

Ok sampai sini dulu perkongsian kali ini. See ya!

Tuesday, November 12, 2013

Guna Kad Kredit, Baik Atau Tidak?

0 comments

Sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ramaibeliamuflis/MA/Article/index_html
Pada 20 Oktober 2013 yang lalu, Harian Metro melaporkan bahawa sejumlah 50% daripada 243,823 orang yang diisytiharkan muflis sepanjang tahun 2005 sehingga 2012 adalah mereka yang mempunyai kad kredit dan berusia bawah 30 tahun.

Antara fakta nombor yang dibentangkan oleh Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna (FOMCA), Datuk Dr Marimuthu Nadeson adalah;

1) Purata setiap hari 14 orang diisytihar muflis kerana hutang berkenaan berikutan sikap suka berbelanja lebih daripada pendapatan, terutama membabitkan belia.

2) 15 peratus daripada mereka tiada tabungan.

3) 37 peratus lagi tidak pernah memikirkan persediaan untuk persaraan. 

Aspek pengurusan kewangan adalah amat penting untuk dibincangkan melalui pendekatan yang lebih terbuka dan matang kerana masalah kewangan peribadi telah menjadi kian meruncing di Malaysia.

Bayangkan, di negara-negara maju yang lain, jumlah para jutawan dan billionaire sentiasa meningkat dari tahun ke tahun, sebaliknya di Malaysia, jumlah golongan muflis pula yang sentiasa bertambah.

Melalui kajian-kajian yang dilakukan, kad kredit adalah salah satu punca yang menarik golongan muda ini ke lembah muflis. Sikap berbelanja tanpa had dan berbelanja ketika tiada wang serta membeli sesuatu yang amat mahal dengan cara berhutang menjadi budaya golongan muda sehingga terjerumus dalam masalah kesempitan kewangan.

Persoalannya, benarkah kad kredit adalah punca segala masalah ini timbul? Adakah dengan memotong kad kredit yang anda miliki akan membantu anda mengelakkan daripada menghadapi masalah yang sama?

Pada pendapat saya, kad kredit bukan puncanya. Kad kredit hanyalah satu alat yang digunakan untuk memudahkan proses pembayaran. Kad kredit menjadi satu masalah dan beban apabila ia disalahgunakan oleh orang yang tidak tahu menggunakannya.

Pada pendapat saya juga, kad kredit merupakan satu kad yang amat berguna. Jika ianya digunakan dengan sebaik mungkin, ia dapat membantu kita untuk berbelanja dengan lebih mudah, selamat dan menjimatkan!

Apakah kebaikan menggunakan kad kredit? 

1. Tidak perlu membawa wang tunai yang banyak setiap kali berbelanja di pusat membeli belah!

2. Proses membayar minyak petrol di stesen minyak menjadi lebih mudah!

3. Boleh mengumpul point dan boleh ditukar kepada kupon diskaun, rebat atau barang-barang yang menarik!

4. Boleh digunakan untuk pembelian melalui online (Biasanya untuk transaksi dengan syarikat dari luar negara).

5. Memudahkan urusan pembayaran ketika melancong di dalam dan luar negara.

6. Mendapat diskaun untuk promosi-promosi tertentu di premis-premis tertentu.


Soalnya sekarang adalah, cara kita menggunakan kad kredit. Jika kita menggunakan dengan cara yang betul, maka manfaat lah yang kita akan dapat. Jika kita menggunakan dengan cara yang tidak bijak, maka bencana lah yang sedang diundang.

Bagaimana cara yang betul untuk menggunakan kad kredit? Biar saya tunjukkan beberapa perkara yang boleh anda lakukan ketika menggunakan kad kredit untuk membolehkan anda menambah nilai hidup anda dan mengelakkan hutang kad kredit.

1. Belanja dan bayar dalam tempoh 24 jam!

Setiap kali anda membeli sesuatu di pusat membeli belah, tanya penjual sama ada anda boleh membayar menggunakan kad kredit atau tidak. Jika boleh, gunakan kad kredit tersebut dan simpan wang tunai yang ada dalam poket anda. 

Apabila balik ke rumah, dalam tempoh 24 jam, anda perlu membuka laptop atau komputer anda dan buat pembayaran kad kredit tersebut melalui online.

Jangan tunggu sehingga dapat surat statement kad kredit. Bayar terus selepas anda menggunakan kad kredit.

Jadikan kad kredit sebagai alat yang memudahkan transaksi jual beli sahaja dan bukannya alat yang membantu anda membeli semasa anda tidak mempunyai wang!

2. Ulangi tips pertama seberapa banyak kali yang boleh!

Yup, setiap kali anda membeli, cari peluang untuk menggunakan kad kredit. Elakkan menggunakan wang tunai. Setiap kali mengisi minyak kereta, membeli tiket wayang, membayar bil Internet, elektrik dan air, dan sebagainya, anda pilih untuk menggunakan kad kredit.

Lebih banyak anda menggunakan kad kredit tersebut, terutamanya pada hujung minggu, lebih banyak rebat yang anda dapat dan lebih banyak point yang anda dapat kumpul.

Point terkumpul yang banyak itu anda tukarkan kepada kupon diskaun membeli belah ataupun rebat wang tunai.

Dari situ anda akan menjimatkan wang yang perlu anda bayar ketika berbelanja.

3. Jangan menggunakan kad kredit ketika anda tiada wang dalam akaun simpanan.

Sentiasa saya tekankan, kad kredit hanyalah alat yang membantu proses membeli dan ketika anda mempunyai wang untuk membayar apa yang anda beli itu. Kalau dalam akaun simpanan anda tiada wang, jangan pandai-pandai nak gunakan kad kredit untuk apa tujuan sekali pun.

Jadi anda tahu, anda memang tiada duit untuk berbelanja. Tiada wang tunai, anggaplah kad kredit pun sama tidak berguna.

Pegang tips ini kuat-kuat dan jika anda langgar peraturan ini, anda akan tahu akibatnya nanti.

4. Jangan bayar lewat 20 hari dari tempoh surat statement kad kredit dikeluarkan.

Tips pertama menyatakan, anda perlu bayar apa yang anda beli dalam tempoh 24 jam. 

Tapi katakan anda memang sedang kesempitan pada bulan tu, dan tidak dapat membayar dalam tempoh 24 jam, pastikan anda tidak lengahkan pembayaran kad kredit melebihi tempoh 20 hari dari tarikh anda menerima surat statement kad kredit tersebut.

Ini kerana, jika anda tidak membuat pembayaran penggunaan kad kredit dalam tempoh masa tersebut, anda akan dikenakan caj interest kad kredit. Buat apa buang duit anda untuk bayar interest? Elakkan sebaik mungkin, ya.

5. Jangan guna kad kredit jika anda langsung tidak boleh buat perkara-perkara di atas!!

Ini amaran keras. Tips yang diberikan di atas adalah langkah yang terbukti berkesan untuk menggunakan kad kredit. 

Tapi jika anda memang tidak berdisiplin untuk mengawal penggunaan kad kredit, lebih baik anda tidak mendaftar untuk mendapatkan kad kredit dan teruskan berbelanja secara normal menggunakan wang tunai anda.

Elakkan diri sendiri daripada menjadi hamba kepada kad kredit. Kita adalah tuan kad kredit, jadi pastikan kad kredit yang kita miliki menjadi alat yang akan membantu urusan seharian kita dan bukannya menjadi anjing yang sentiasa menggigit poket dan akaun simpanan kita. ;)

Jadilah pengguna kad kredit yang bijak dan nikmati manfaat daripada fasiliti-fasiliti yang ditawarkan oleh bank-bank yang menawarkan kemudahan kad kredit. 

Salam maju jaya orang muda!

Status 45

0 comments


"Bila saya mengkritik atau komen anda dan berbeza pendapat dengan anda, bukan bermakna saya membenci anda, bukan bermakna saya ingin menyakiti anda, dan bukan bermakna saya menyokong musuh anda."

Yang benar adalah benar, yang salah tetap salah.

-Nizam Malek

Thursday, November 7, 2013

Ferrari Vs Viva

2 comments

Memang best kalau pandu kerta Ferrari yang cun melecun,
mengubah persepsi orang lain terhadap diri kita.



Apa terjadi apabila kita hanya sekadar memandu kereta Perodua Viva?


10 Sebab, Kenapa Melabur Dalam Hartanah!

0 comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya mula terlibat dalam dunia Pelaburan Hartanah pada April 2012.

Sejak dari itu, saya mula banyak belajar dan membaca berkenaan Pelaburan Hartanah dan membuatkan timbul minat yang amat mendalam terhadapnya.

Pada pandangan saya, Pelaburan Hartanah ini amat menarik dan seronok untuk dilakukan. Kalau hampir setiap masa saya ingin bercakap tentang Pelaburan Hartanah.

Tapi malangnya, tak ramai yang berminat untuk mendengar saya bercakap tentang Pelaburan Hartanah, walaupun ahli keluarga saya sendiri.

Mungkin antara sebabnya adalah mereka masih belum nampak apakah potensi dan faedah yang boleh dinikmati jika melabur wang dalam hartanah.

Itu sudah tentu, kerana mereka tidak membaca buku yang saya baca, tidak menghadiri seminar atau kursus yang saya hadiri dan tidak berjumpa dengan orang yang saya jumpa.

Saya tidak salahkan mereka, kerana informasi dan maklumat berkenaan Pelaburan Hartanah ini terlalu terhad dan membuatkan frasa Pelaburan Hartanah itu amat asing dalam diri mereka.

Oleh itu, di sini, saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsikan dengan anda semua, apakah 10 sebab kita melabur dalam hartanah. Jika anda dapat melihat dan memahaminya, tahniah saya ucapkan!

10 Sebab, Kenapa Melabur Dalam Hartanah!

1. Pelaburan Hartanah Memberikan Anda Pendapatan Melalui Sewaan.

Dengan melabur dalam hartanah berbentuk sewaan, anda boleh mendapat pendapatan pasif secara bulanan. Jika anda fokus dalam Pelaburan Hartanah dan jumlah aliran tunai positif daripada sewaan telah setara dengan jumlah gaji bulanan anda, anda boleh pertimbangkan untuk berhenti kerja.

2. Nilai Hartanah Sentiasa Naik Dari Semasa Ke Semasa.

Salah satu sifat hartanah seperti rumah, bangunan dan tanah adalah, nilai harganya akan sentiasa meningkat. Apabila anda menjual hartanah tersebut pada masa yang sesuai, anda boleh menjana keuntungan daripada proses jual beli tersebut. Peningkatan nilai harga rumah ini membuatkan anda mampu menandingi masalah inflasi wang ringgit.

3. Anda Berkuasa Untuk Mengawal Matlamat Pelaburan Anda.

Apabila anda memiliki hartanah untuk tujuan pelaburan, anda berkuasa untuk menentukan berapa banyak keuntungan yang anda mahu buat daripadanya. Contohnya anda boleh menyewakan unit ataupun anda boleh menyewakan bilik. Semuanya anda tentukan sendiri tanpa perlu meminta kebenaran orang lain.

Dapatkan 7 lagi sebab, kenapa melabur dalam hartanah dari link ini: http://www.rumahjohorbahru.com/2013/11/10-sebab-kenapa-melabur-dalam-hartanah.html

Monday, November 4, 2013

Cara Buat Simbol Menarik di Facebook!

0 comments

Hi semua, hari ni saya nak berkongsikan dengan anda, cara mudah untuk membuat simbol-simbol yang menarik dan unik di Facebook sama ada profile anda mahupun fanpage.

Kalau ada simbol-simbol unik baru menarik status update kita kan?

Ok untuk buat simbol-simbol ni, mudah saja.

Apa yang anda perlu buat adalah:

1. Layari laman web Fsymbols di http://fsymbols.com/



2. Ada banyak simbol yang anda boleh pilih. Highlight pada simbol yang anda mahukan.

3. Copy simbol tersebut menggunakan cara 'Control+C'.

4. Pergi ke Facebook profile atau fanpage anda, dan pastekan simbol tersebut menggunakn 'Control+V'.

5. Siap dah. Boleh tambah status update anda di ruangan yang ada dan klik 'Post'.

Senangkan?

Cubalah! =)

Sunday, November 3, 2013

Status 44

2 comments

Problem is equal to opportunity.

So, no problem means no opportunity.

We want more opportunities in life.

So let's say hi to problems!

Friday, November 1, 2013

Kisah Rasulullah SAW Dan Seekor Kijang

0 comments


PRP Dapat Posting!

0 comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam post kali ini, saya nak berkongsikan beberapa soalan yang saya terima daripada graduan-graduan Ijazah Sarjana Farmasi Bpharm berkenaan posting PRP mereka.

Soalan kali ini datangnya daripada Cik Nur Ili Nadiah Zulkiple.

Harapnya jawapan dalam blog post kali ini dapat membantu anda untuk membuat persiapan masuk ke alam pekerjaan dan membina kerjaya sebagai Pegawai Farmasi yang berkaliber di Malaysia.


Antara soalan yang saya perolehi:

1. saya sekarang boleh kata byk dah lupa benda yg belajar dulu, so what pharmaceutical knowledge is expected of you? i.e perlu ingat most nama ubat balik mcm masa belajar dulu?

2. which hospitals are known to be good for prp? or mostly sama je?

3. this is nothing important but i'm just wondering, how much is the pay when we start prp? i get mixed response about this. ada yg kata it depends on the hospital where we're working. is this true?

Ok saya jawab soalan ini berdasarkan pengalaman saya dan pendapat peribadi k.


Jawapan:

1. Btw, biasanya memang akan lupa banyak benda yang dah belajar. Tapi kalau boleh ingat bagus lah, it will help you to catch up cepat masa mula2 kerja nanti.

At this point, biasakan untuk guna buku-buku reference macam BNF, Drug Info dan Frank Shann. Supaya kalau bila dah kerja nanti tak lah blur2 kalau perlu check buku reference. At least kena biasa gunakan buku-buku tu.

2. Bagi saya semua hospital sama saja. Kalau hospital besar, banyak belajar, stress pun banyak. Kalau hospital kecik, stress kurang, exposure n training pun kurang. Hospital ni preference masing-masing.

3. Pay bagi PRP starter is around RM2k-4k termasuk elaun-elaun. Semua PRP akan dapat gaji yang sama, kecuali yang kena posting di Sabah dan Sarawak, mereka dapat elaun lebih sikit.

To be effective, attitude plays the major role. Zaman belajar dan zaman kerja is totally different. So you really need to be bertanggungjawab dengan semua perkara yang berkaitan kerja.

Jadual kerja, oncall, memo, reminder, tasks, semua make sure kita jaga baik2.

Jangan buat sambil lewa je.

Selain tu, antara kawan-kawan PRP yang lain kena lah sentiasa bekerjasama dan tolong menolong. Jangan pentingkan diri sendiri.

Kalau kawan kita ada masalah, kita cuba untuk bantu. Masalah yang biasa adalah berkaitan oncall dan cuti. Tak pe, dah masuk kerja nanti tahu lah keadaannya macam mana nanti.

Tak susah sebenarnya, tapi stress sikit masa PRP sebab akan ada FRP yang suka buli PRP. Mungkin sebab ada FRP yang rasa dia lebih senior, dan lebih pandai berkenaan ubat, jadi ada sedikit ego. Ini biasalah di mana-mana pun.

So must be prepared for it lah. Kena kuatkan semangat, tabah dan tahu cara yang betul untuk release stress.

Tapi bukan lah bermakna saya nak ajar anda semua untuk memusuhi FRP. Kalau ada FRP yang baik dan boleh buat kawan, try lah buat kawan. InsyaAllah kerja-kerja akan jadi lebih mudah.

Ok sampai sini dulu perkongsian kali ini.

All the best posting nanti ya. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.