Friday, November 1, 2013

PRP Dapat Posting!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam post kali ini, saya nak berkongsikan beberapa soalan yang saya terima daripada graduan-graduan Ijazah Sarjana Farmasi Bpharm berkenaan posting PRP mereka.

Soalan kali ini datangnya daripada Cik Nur Ili Nadiah Zulkiple.

Harapnya jawapan dalam blog post kali ini dapat membantu anda untuk membuat persiapan masuk ke alam pekerjaan dan membina kerjaya sebagai Pegawai Farmasi yang berkaliber di Malaysia.


Antara soalan yang saya perolehi:

1. saya sekarang boleh kata byk dah lupa benda yg belajar dulu, so what pharmaceutical knowledge is expected of you? i.e perlu ingat most nama ubat balik mcm masa belajar dulu?

2. which hospitals are known to be good for prp? or mostly sama je?

3. this is nothing important but i'm just wondering, how much is the pay when we start prp? i get mixed response about this. ada yg kata it depends on the hospital where we're working. is this true?

Ok saya jawab soalan ini berdasarkan pengalaman saya dan pendapat peribadi k.


Jawapan:

1. Btw, biasanya memang akan lupa banyak benda yang dah belajar. Tapi kalau boleh ingat bagus lah, it will help you to catch up cepat masa mula2 kerja nanti.

At this point, biasakan untuk guna buku-buku reference macam BNF, Drug Info dan Frank Shann. Supaya kalau bila dah kerja nanti tak lah blur2 kalau perlu check buku reference. At least kena biasa gunakan buku-buku tu.

2. Bagi saya semua hospital sama saja. Kalau hospital besar, banyak belajar, stress pun banyak. Kalau hospital kecik, stress kurang, exposure n training pun kurang. Hospital ni preference masing-masing.

3. Pay bagi PRP starter is around RM2k-4k termasuk elaun-elaun. Semua PRP akan dapat gaji yang sama, kecuali yang kena posting di Sabah dan Sarawak, mereka dapat elaun lebih sikit.

To be effective, attitude plays the major role. Zaman belajar dan zaman kerja is totally different. So you really need to be bertanggungjawab dengan semua perkara yang berkaitan kerja.

Jadual kerja, oncall, memo, reminder, tasks, semua make sure kita jaga baik2.

Jangan buat sambil lewa je.

Selain tu, antara kawan-kawan PRP yang lain kena lah sentiasa bekerjasama dan tolong menolong. Jangan pentingkan diri sendiri.

Kalau kawan kita ada masalah, kita cuba untuk bantu. Masalah yang biasa adalah berkaitan oncall dan cuti. Tak pe, dah masuk kerja nanti tahu lah keadaannya macam mana nanti.

Tak susah sebenarnya, tapi stress sikit masa PRP sebab akan ada FRP yang suka buli PRP. Mungkin sebab ada FRP yang rasa dia lebih senior, dan lebih pandai berkenaan ubat, jadi ada sedikit ego. Ini biasalah di mana-mana pun.

So must be prepared for it lah. Kena kuatkan semangat, tabah dan tahu cara yang betul untuk release stress.

Tapi bukan lah bermakna saya nak ajar anda semua untuk memusuhi FRP. Kalau ada FRP yang baik dan boleh buat kawan, try lah buat kawan. InsyaAllah kerja-kerja akan jadi lebih mudah.

Ok sampai sini dulu perkongsian kali ini.

All the best posting nanti ya. =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.