Monday, October 28, 2013

Kesan Bajet 2014, Harga Rumah Naik Atau Turun?


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Antara perkara menarik yang sedang hangat diperkatakan di Malaysia pada masa kini adalah berkenaan isi Bajet 2014 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Saya rasa terpanggil untuk memberikan beberapa pandangan dan komen secara ringkas berkenaan isi Bajet 2014 kali ini di sini.

Kebiasaannya, apabila Perdana Menteri mengumumkan Bajet tahunan, apa yang ditunggu adalah berkenaan bonus yang akan diperolehi terutamanya di kalangan para penjawat awam.

Penutup pembentangan Bajet selalunya disambut dengan kegembiraan kerana rata-ratanya rakyat Malaysia akan mendapat manfaatnya tak kiralah dari segi bonus yang diberikan ataupun rancangan penambahbaikan ekonomi bagi sektor-sektor tertentu.

Namun buat julung-julung kalinya, Bajet 2014 mendapat reaksi kurang enak di kalangan rakyat Malaysia terutamanya di media sosial seperti di Facebook.

Antara isu yang dibincangkan secara hangat di Facebook adalah berkenaan pengenalan GST (Goods and Services Tax) sebanyak 6% yang akan bermula pada 1 April 2015 dan satu lagi berkenaan RPGT (Real Property Gans Tax) yang akan memberi kesan besar pada penjualan rumah dalam tempoh 5 tahun selepas pembelian.


Selain itu, dalam Bajet 2014 juga menyatakan, warga asing yang ingin membeli hartanah di Malaysia hanya boleh membeli hartanah yang bernilai RM1 juta ke atas sahaja berbanding RM500k sebelum ini.

Tak kurang juga reaksi orang ramai berikutan tindakan kerajaan menarik subsidi gula sebagai tujuan mengajar rakyat agar mengurangkan pengambilan gula dalam penggunaan makanan seharian.

Dalam artikel ini, saya ingin memfokuskan berkenaan isu harga rumah di Malaysia, sama ada akan terus naik atau turun disebabkan pengenalan GST dan kenaikan kadar cukai RPGT ini serta isu warga asing hanya boleh membeli rumah berharga minimum RM1 juta dan apa kesannya apabila subsidi gula ditarik.

Pertama sekali, GST adalah satu cukai yang akan dikenakan kepada seluruh lapisan masyarakat sama ada pembayar cukai mahupun tidak.

Walaupun ahli politik mendakwa yang jumlah GST 6% adalah antara yang terendah di peringkat negara-negara ASEAN, hakikatnya, ia tetap adalah sesuatu yang akan membebankan terutamanya kepada kelompok rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Apabila GST ini diperkenalkan, semua kos akan naik kerana semua orang di setiap lapisan perlu membayar cukai ini. Dan begitulah kita dapat melihat harga rumah akan naik lebih tinggi kerana di setiap bahagian pembinaan rumah, kosnya akan naik.

Kedua berkenaan RPGT. Kenaikan kadar cukai RPGT ini memberi tamparan yang amat kuat kepada para pelabur hartanah yang menggunakan teknik flipping iaitu beli pada harga murah dan jual semula apabila harganya naik. RPGT akan menyedut keuntungan yang boleh dibuat oleh para pelabur hartanah yang bergantung kepada teknik flip dalam tempoh 5 tahun selepas dibeli.


Ada yang mendakwa bahawa, kenaikan kadar cukai RPGT ini akan membuatkan harga rumah turun kerana aktiviti flipping dan spekulasi harga rumah akan berkurangan untuk mengelakkan kerugian dari proses jual beli rumah, malah permintaan terhadap pembelian rumah juga berkurangan. 

Namun, hakikatnya, harga hartanah akan terus naik kerana permintaan terhadap rumah meningkat setiap 5 tahun. Malah harganya akan naik lebih tinggi untuk menampung kerugian penjual daripada RPGT yang dikenakan. 

Dari situlah kadar cukai RPGT yang tinggi ini akan membuatkan harga rumah akan terus naik dan tidak mampu dibeli oleh sebilangan besar rakyat Malaysia yang masih belum memiliki rumah.

Ketiga adalah berkenaan syarat warga asing yang hanya boleh membeli harga rumah bernilai sekurang-kurangnya RM1 juta. Adakah perkara ini satu yang baik kepada negara Malaysia?

Sesetengah orang berpendapat bahawa langkah ini adalah baik kerana ianya akan menghalang warga asing terutamanya rakyat Singapura daripada terus-terusan membeli rumah dan hartanah di Malaysia sehingga tiada lagi tinggal buat rakyat Malaysia.

Pada pandangan saya, langkah ini akan lebih menyakitkan rakyat, kerana disebabkan harga minimum yang boleh dibeli oleh warga asing adalah minimum RM1 juta, para pemaju akan membina lebih banyak rumah berskala tinggi yang berharga RM1 juta dan ke atas supaya ianya akan dapat dibeli oleh warga asing (dan pastinya para pemaju dapat membuat keuntungan dari situ).

Apabila projek-projek perumahan baru telah pun bernilai RM1 juta ke atas, ia akan memberi tekanan kepada harga rumah-rumah subsale (second hand) untuk ikut sama naik.

Ialah, kalau harga rumah projek baru di sesuatu kawasan berharga RM1 juta, tak kan rumah subsale di kawasan yang sama hanya dijual pada harga RM200k-RM300k? Sudah pasti harga rumah subsale juga akan naik sama dan harga-harga ini tidak akan dapat dijangkau oleh rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Keempat, subsidi gula, iaitu barang keperluan asas rakyat ditarik dengan alasan untuk 'membantu' rakyat mengawal pengambilan gula dalam makanan dan minuman sekaligus mengurangkan kes penyakit Diabetes yang semakin meruncit di Malaysia.

Dari satu sudut, ia tetap langkah yang prihatin dari pihak kerajaan Malaysia apabila berhajat untuk menangani masalah penyakit Diabetes di Malaysia.

Datuk Seri Najib mengatakan kita perlu melakukan perkara yang betul dan terus bercakap yang betul demi kepentingan rakyat. Sudah pasti, matlamat mengawal penyakit Diabetes itu amat murni, namun itu bukan soal yang ingin dikritik di sini.

Tapi apabila subsidi gula ini ditarik dan membuatkan rakyat perlu membayar lebih untuk keperluan harian mereka, ia membuatkan kos sara hidup meningkat secara luar biasa.

Sekali lagi, apabila kos sara hidup rakyat meningkat, kemampuan untuk membeli, menyimpan dan melabur berkurangan. Tekanan yang dihadapi ini akan menjadi makanan harian rakyat Malaysia di seluruh negara samada di bandar mahupun di kawasan pedalaman.

Jika kos sara hidup meningkat sedemikian rupa, adakah rakyat berpendapatan rendah dan sederhana mampu membeli rumah walaupun jika harganya turun dan menjadi lebih murah? Sudah pasti masih belum tentu.

Saya ingin menambah point ke lima, iaitu dalam Bajet 2014 juga, DIBS (Developer Interest Bearing Scheme) telah dihapuskan.

DIBS adalah satu skim di mana pihak pemaju akan menanggung segala kos interest pinjaman perumahan yang dibuat oleh pembeli sepanjang tempoh pembinaan rumah sehinggalah pembeli mendapat kunci rumah mereka.

DIBS ini biasanya dipakejkan dengan diskaun harga rumah 10%-15% yang diberikan oleh pihak pemaju yang membolehkan pembeli membeli rumah tanpa perlu mengeluarkan wang pendahuluan 10% dan kemudiannya tidak perlu membayar interest pinjaman bulanan kepada bank selagi rumah belum siap.

Pakej diskaun dan DIBS daripada pemaju ini membuatkan orang boleh membeli rumah dengan amat mudah walaupun ibaratnya mereka tiada duit dalam akaun simpanan.

Dari satu sudut, DIBS ini bagus kerana ia membolehkan rakyat Malaysia tidak perlu membayar interest pinjaman perumahan kepada bank selagi rumah belum siap dan menjamin pihak pemaju akan menyiapkan projek pembinaan rumah tersebut dalam tempoh yang ditetapkan.

Namun dari sudut lainnya, rakyat Malaysia yang rata-ratanya masih lemah dari segi pengurusan kewangan peribadi membuatkan DIBS satu jerat yang akan memakan diri sendiri apabila rumah yang dibeli itu siap.
Langkah kerajaan memansuhkan DIBS melalui Bajet 2014 ada sisi baik dan buruknya. 

Baik kerana ianya akan mengurangkan kecenderungan pembelian rumah dan mengurangkan tekanan kenaikan harga rumah yang mendadak, selain membantu mengelakkan rakyat Malaysia daripada terjebak dengan hutang pinjaman perumahan yang akan menjerut leher mereka sehingga ke tua.

Sisi buruknya pemansuhan DIBS adalah, ianya akan mengurangkan fasiliti serta peluang rakyat Malaysia untuk membeli rumah walaupun mereka adalah calon yang layak dan berkemampuan, serta komited untuk membeli rumah dan membayar pinjaman perumahan dengan baik.

Secara kesimpulannya, daripada hujah-hujah di atas, harga rumah di Malaysia akan terus naik dan dalam masa yang sama, rakyat akan tertekan dengan kos sara hidup yang tinggi dan membuatkan impian membeli rumah menjadi lebih samar untuk beberapa tahun ke hadapan.

Akhir kata, Bajet 2014 kali ini bukanlah satu khabar gembira buat rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Memang benar langkah yang ampuh perlu diambil segera untuk memperbetulkan kembali ekonomi negara Malaysia yang dilihat kurang bermaya.

Namun persoalannya, kenapa Malaysia perlu jadi sehingga seperti ini..?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.