Monday, July 5, 2010

Dispensing raw material at Block A Royce Pharma~


Hari ni 5 July 2010, hari ke 3 aku menjalani industrial training. Hari ni atok demam, mc, so aku sendirian drive ke Nilai. Awal aku bertolak, sampai 15 minit awal. Aku rase segar, bersemangat. Naik ke production office, duduk di kerusi meja aku.

Tanpa disuroh, aku bukak BMR dan baca. Aku mula faham ape yang ditulis dalam BMR tu. Mungkin hasil ulangkaji masa weekends, aku lebih faham proses untuk menghasilkan sesuatu produk, beza antara QA dan QC, kemungkinan deviation yang berlaku sepanjang proses manufacturing dan basic GMP (Good Manufacturing Practice).

Then dalam pukul 10.30-11.00 pagi macam tu, Ms Rhema ajak turun ke production area. Ms Rhema nak introduce to dispensing office di block A. Lepas siap pakai JumpSuit secara GMP, kitorg bergerak ke dispensing office. Kat situ ada sorang pekerja Nepal, name die Netra, dan sorang brader baru masuk kerja 2 hari.

So kat itu Ms Rhema ajar lah step by step dari mula macam mane proses nak dispense raw material. Dispense tu ape? Well, dispense ni senang kate nak prepare the right raw material, amount untuk setiap active pharmaceutical ingredient dan excipients untuk digunakan bagi menghasilkan sesuatu product. Raw material yang didispensekan akan diserahkan kepade pekerja-pekerja di block B dan C untuk dijadikan tablet, capsule, liquid or ointment.

Lepas dapat briefing pasal lokasi setiap pintu yang ade, aku diajar cara untuk tulis label ikut piawaian GMP. Banyak kali aku buat salah. Banyak label kene buang macam tu je. Itulah dia proses belajar. Yang aku pastu ingat, cara GMP untuk tulis tarikh ialah macam ni "050710" dan bukan 5/7/2010.

Then untuk hari ni, produk yang nak didispensekan ialah folic acid. So aku diberi peluang untuk involve dengan semua proses yang ada. So dapat lah tengok dan belajar cara-cara yang selama ni tak pernah dibuat. Dari mula raw material dibawa masuk dari warehouse ke Clean Down Room Powder. Then dibawa masuk ke Powder Room untuk ditimbang.

Menarik jugak lihat cara Powder room disediakan untuk meminimumkan kesan kekotoran powder yang tumpah apabila dikeluarkan. Proses nak dispense semua ingredients yang diperlukan ambil masa lebih kurang 3 jam. Netra memang kuat angkat bungkusan raw materials tu semue. Then die gak yang buat cleaning 100% dispensing office tu. Orang Nepal kuat bekerja walaupun mungkin gaji kecik, so kena ambik iktibar.

Then lepas siap semua, Ms Rhema ajar macam mana nak ambik room humidity dan temperature guna device yang ada. Bacaan humidity dan temperature perlu direkodkan setiap pagi dan petang. Bila humidity yang direkodkan terlalu tinggi, satu device akan dipasang untuk merendahkan humidity dan kalau temperature jadi terlalu tinggi, dispensing proses mesti dihentikan serta merta. Contohnya kalau ada problem dengan aircond, so technician akan diarahkan untuk pergi check.

Well macam tu lah lebih kurang seharian hari ni. Rasa seronok, tak ngantuk sebab berdiri, menulis dan belajar banyak benda.

Satu yang aku perhatikan, pekerja di Royce Pharma sangat polite. Environment yang jarang diperhatikan mase kat hospital/clinical attachment dulu. Mungkin kerja kat hospital stress sampai nak senyum pun susa. Well, kerja kat manufacturing company pun mesti lah susa dan challenging, tapi caranye tak same dan lebih rileks.

I did learn a lot of things today, rasa sangat bermakne la gak, hehe. Hopefully akan dapat belajar lebih banyak benda yang interesting in the next2 days. Ms Rhema kate nak bawak masuk ke Block B esok. Block B ni khas untuk proses penghasilan tablet dan capsule. Mungkin akan lebih rumit, tapi aku berjanji akan terus berikan komitmen pade diri sendiri dan belajar sebanyaknye, insyaAllah.

Jumpa lagi! =)



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.