Saturday, August 3, 2013

Cerita Puasa & Raya 2013


Assalamualaikum pembuka bicara,

Hi, apa khabar anda semua? Hope masih sihat bertenaga berpuasa di bulan Ramadhan Al-Mubarak ini. 

Hari ini hari sabtu, dan saya ada masa lapang sikit untuk menulis di blog ni. Kali ni saya nak cerita-cerita sikit pasal puasa dan raya saya pada tahun ni. Boleh? ;)


Awal Ramadhan yang Mendugaku

Ok, bulan Ramadhan tahun ni kita sambut bermula pada 10 Julai 2013 yang lalu, iaitu pada hari rabu. 2, 3 hari sebelum mula berpuasa tu, saya telah ditimpa musibah dan terlantar kerana diserang penyakit demam denggi. Baru semangat nak sambung Ramadhan, tapi dugaan pula menimpa.

Saya mula demam pada pagi 8 Julai 2013, masa tu rasa demam lain macam, dan badan ada naik merah-merah sikit. Mula-mula saya ingat allergic biasa je.. So saya pun rilek je lah pergi kerja macam biasa.. 

Cuma masa tengah kerja tu, demam makin teruk, dan badan saya naik merah-merah, sampai ke leher dan muka. Kawan pun nampak pelik. Saya ada juga ambil Panadol 2 biji setiap 4 jam.. Tapi demam macam tak surut.. Sakit kepala lagi.. Memang meletihkan..

So lebih kurang pukul 4pm tu saya dah tak tahan, saya pun pergilah klinik, jumpa doktor. Doktor cakap temperature 38.5 degree celcius even saya dah ambil 6 biji panadol seharian tu.. Jadi doktor pun prescribe ubat dan antibiotik, suruh saya balik.. Tapi saya tak makan pun antibiotik tu.. Pahit sangat.. =p

Positive Dengue Fever in Ramadhan?

2 hari lepas tu, (1st Ramadhan), lepas berbuka puasa, saya terlantar, tak boleh nak bangun.. Demam, sakit kepala teruk.. So parents saya pun decide untuk bawa saya ke hospital di Regency Specialist Hospital, Seri Alam, Johor Bahru untuk buat further check up. Hasil pemeriksaan darah, didapati saya positive Dengue Fever dan terus ditahan di wad untuk mendapatkan rawatan.

4 hari juga lah duduk kat wad, masuk air drip kat tangan kiri ni. Masa tu memang tak selesa lah badan. Selera makan memang out.. Rasa tak boleh nak makan apa-apa, minum air kosong pun tak boleh, bayangkanlah.. Rasa nauseated dan nak vomit mengalahkan perempuan mengandung.. Hehehe..

Sakit kepala pun tak boleh tahan.. Then doktor pakar tu prescribe Arcoxia (Etoricoxib 120mg) sekali, terus hilang sakit kepala, best..

Demam Denggi ni apa? Bahaya ke?

Demam denggi adalah sejenis demam yang terjadi disebabkan jangkitan virus denggi yang dibawa oleh nyamuk dari species Aedes, atau biasa disebut nyamuk Aedes (kaki dia ada jalur belang hitam putih). 

Pathophysiology demam denggi secara ringkasnya macam ni, first kita akan demam teruk dan sakit kepala, lepas demam dah surut, platelet kita akan start drop.. Time tu akan ada tendency bleeding.. 

Sebab tu pesakit demam denggi akan diambil darah setiap pagi untuk monitor platelet levelnya.. Kalau drop terlalu banyak, risiko akan menjadi lebih tinggi dan boleh menyebabkan kematian.

Tapi kalau dapatkan rawatan segera, insyaAllah by time, demam denggi tu akan resolve dengan baik. Tapi lepas tu, seluruh badan akan terasa sakit sampai ke tulang untuk beberapa hari sebelum ia surut sepenuhnya.. Siapa yang pernah kena demam denggi akan tahu apa rasanya..

Begitulah minggu awal saya dalam bulan Ramadhan kali ini. 'Berpuasa' di wad.. Heheheh..

Tapi alhamdulillah, sekarang saya dah sembuh dan kembali 'segar' untuk terus bekerja dan berpuasa seperti biasa. Terima kasih Allah atas nikmat kesihatan ini. Bila dah sihat, semua makanan rasa sedap dan nikmat.. Nasi briyani, ikan pari bakar, air kathira, fuh, sedapp.. Eh, apa cakap pasal makanan ni.. Puasa kot.. =p

Puasa dan Kerja

Kemudian dalam bulan puasa ini juga, saya sibuk dengan kerja-kerja kertas siasatan saya. Setiap hari pergi ke pejabat Permai untuk siapkan kes yang diberikan kepada saya. 

Best jugalah sebenarnya, belajar cara dan protokol yang betul untuk mendakwa individu-individu yang melakukan kesalahan mengikut akta-akta yang terdapat dalam undang-undang Farmasi seperti Akta Racun 1952 dan Peraturan-peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

Alhamdulillah juga, saya dapat mencapai target QAP saya dan saya berjaya menyelesaikan tugas-tugas yang berkaitan mengikut masa yang ditetapkan. Sibuk tu memang sibuk, tapi saya rasa saya dapat belajar sesuatu yang menarik dan bermanfaat untuk perkembangan kerjaya saya pada masa hadapan.

Kenangan Berpuasa Zaman Belajar

Tahun ni, saya berpuasa bersama-sama dengan keluarga di rumah. Rindulah juga zaman belajar dulu. Bersahur dengan housemates (medical students) dan kebanyakan masanya pergi berbuka di Masjid Besi Putrajaya. 

Seronok juga pergi cari juadah berbuka puasa di Bazaar Ramadhan Putrajaya, besar gila dan macam-macam jenis makanan yang ada. Tapi semua itu telah berlalu dan menjadi kenangan. Kini lebih dekat dengan keluarga dan keluarga lebih diutamakan, cewah.

Beraya di mana tahun ini?

Pada raya tahun ini, saya akan bercuti bermula 5 Ogos 2013 sehingga 11 Ogos 2013. Terima kasihlah pada boss yang meluluskan cuti saya setelah kerja-kerja saya selesai dibuat.. Sebab tu lah saya kejar juga nak siapkan kerja-kerja saya, nanti tak dapat cuti raya, tak ke susah..


InsyaAllah saya akan ke Sungai Petani, Kedah 2, 3 hari sebelum raya untuk menemani isteri saya yang berada di sana. Kemudian InsyaAllah kalau tiada aral melintang, saya akan beraya di rumah mertua pada hari raya pertama. 

Wah, first time nak beraya bersama keluarga belah isteri. Tak tahulah macam mana rasanya. Harap-harap oklah. Bukan apa, saya masih segan-segan sebenarnya.. =p

Ada yang cakap, wah baiknya, raya pertama as husband and wife boleh terus beraya kat belah isteri. Errm, bagi saya, ok je.. Saya tak kesah mana-mana.. Berebut nak raya kat mana bukan boleh dapat apa pun.. 

Tapi yang penting, raya tahun depan dan seterusnya, mesti raya kat belah family saya lah.. Hahaha.. =p

Amacam shopping raya sakan?

Pasal shopping-shopping ni, saya tak lah bermewah-mewah sangat. Tiada baju baru pun. Baju lama yang tak pernah pakai lagi adalah. Jadi saya sekadar bersederhana raya tahun ini. 

Makan, pakai apa yang ada. InsyaAllah apa yang kita ada lebih diberkati bila kita sentiasa bersyukur. Malah Allah akan tambah lagi nikmat dan kurniaan, InsyaAllah.

Oklah, sampai sini dulu coretan saya pasal bulan puasa dan Raya 2013, hati-hati kepada anda yang akan menempuh perjalanan dekat dan jauh untuk pulang berhari raya! 

Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin!

2 comments:

chan pei shi on August 6, 2013 at 3:36 AM said...

hello,saya miss chan~may i ask you a help?im see your profile that i know you had atend chemotherpy session right?i want ask you a help for very important thing~ may you help me to find a chinese girl who work there few year ago,her hair if not mistaken long to her shoulder or more short~im very need your help to find her back ,we lost contact few years ago,may you help measkyour frinds who is still work at hospital sultan ismail,but this girl has resign a year ago。im just need you wheather can find old colleague who still in touch with her in FB or phone,please。help me this favour,thank you very much

Nizam Malek on August 11, 2013 at 10:59 PM said...

Hi Miss Chan,

May I know her name?

It's easier to help if You know the name.

Thanks.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.