Saturday, May 4, 2013

Universal Studio Singapore 2.0


Assalamulaikum dan salam sejahtera,

Hope semua sihat dan sentiasa bergembira di samping keluarga tercinta.

Pada 24 Julai 2012 yang lalu, saya ada menulis satu artikel berkenaan pengalaman saya bercuti di Universal Studio Singapore (USS). Sejak dari itu, ramai pelawat telah singgah di blog saya ini untuk membaca artikel tersebut. Malah artikel tersebut adalah artikel kedua paling popular di Nizam Malek Blog sehingga kini.


Tak sangka, ramai juga yang nak tahu cara nak ke USS dan banyak soalan yang saya terima dari semasa ke semasa. Sampai ada soalan yang saya tak dapat nak jawab. 

Tapi untuk tidak menghampakan anda yang bertanya soalan berkenaan USS ni, semalam saya sempat untuk ke Tune Hotel Johor Bahru untuk mendapatkan info terkini cara-cara untuk ke USS. 

Untuk yang masih belum pasti di manakah tempat untuk membeli tiket USS, anda boleh membelinya di bangunan Tune Hotel Johor Bahru. 

Di sana, terdapat sebuah premis agen pelancongan iaitu Odyssey Prestige Coaches yang menjual tiket untuk ke USS termasuk dengan transportation pergi balik menaiki bas. Jangan risau, bas nya Super VIP, bukan Geng Bas Sekolah. =p

Berkenaan dengan harga tiketnya, yang ni ada berita menarik sikit. Anda perlu membayar harga RM198 dan anda akan menerima:
  • 1x tiket masuk ke USS untuk sehari
  • 1x voucher makan tengah hari
  • 1x voucher snek (makanan ringan)
  • 1x voucher bernilai $5 untuk membeli cenderahati di dalam USS
  • Tiket bas pergi dan balik
  • 1x kupon letak kereta harian PERCUMA
Berbaloi juga pakej tiket USS kali ini. Tahun lepas saya pergi kena bayar RM210 untuk dapat 1 tiket masuk ke USS dan 1 tiket bas pergi balik sahaja. 

Anda perlu membeli tiket ke USS ini di premis tersebut sekurang-kurangnya sehari sebelum hari anda bertolak ke USS.

Bas akan bertolak dari Tune Hotel pada pukul 7.30 pagi dan bertolak balik dari USS ke Johor Bahru pada pukul 7.30 malam. Pastikan anda membawa passport bersama anda.

Ada juga yang bertanya pada saya, kalau kita tertinggal bas semasa di USS macam mana? Daripada info yang saya dapat, kita boleh membeli tiket pulang ke Johor Bahru pada harga $5 di basement USS. Jadi tiada masalah kalau tertinggal bas pulang, yang penting mesti ada fulus. =p


Mana lebih baik, naik kereta atau bas ke USS?

Ada yang merancang untuk ke USS menaiki kereta sendiri. Katanya lebih bebas dan mudah, betul ke? Terpulang sebenarnya pada cara masing-masing.

Bagi yang tidak familiar dengan jalan-jalan di Singapore, pasti anda akan menghadapi kesukaran kerana jalan di Singapura tidak seperti jalan-jalan di Malaysia. Malah peraturannya yang sangat strict dan imigresen yang sangat teliti mungkin membuatkan anda tersangkut di mana-mana.

Jadi pada pendapat saya, jika hanya ingin ke USS dan menikmati perjalanan yang lancar, lebih elok untuk anda menaiki bas pergi dan balik. Dari Tune Hotel Johor Bahru, anda akan terus dibawa ke basement parking USS dalam tempoh lebih kurang 45 minit sahaja.

Boleh ke bawa makanan masuk ke USS?

Ada juga saya terima soalan macam ni. Then saya tanya agen pelancongan Odyssey tu. Diorg cakap, kalau setakat bawa air mineral dan roti/snek sikit tu boleh je. Tapi kalau bawa bekal makanan macam nak berkelah tu tak boleh lah.

Dalam USS tu pun ada jual makanan. Kalau pelawat bawa makanan sendiri, rugilah diorg kan. Jadi mestilah diorg restrict kan kemasukan makanan ke dalam USS. Tapi ya, makanan dalam tu harganya memang mahal. Jadi bersiap sedia lah sikit. =)


Begitulah sedikit sebanyak info terkini yang saya dapat berkenaan cara-cara ke USS. Tapi promosi harga berserta voucher-voucher ini bukan untuk selama-lamanya. Kalau tak silap sehingga 30 Jun 2013 sahaja.

Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi Odyssey Prestige Coaches di talian 07-2323092 atau agen mereka iaitu Khai di talian 012-7660172 dan Yan di talian 019-7525077.

Odyssey Prestige Coaches merupakan The Winner of Best In Best Integrated Resort TTG Travel Awards 2011 & 2012.

Selain itu, jika anda tidak mahu membeli tiket USS melalui Odyssey Prestige Coaches, anda boleh membelinya melalui Erwin Travel Sdn Bhd yang terletak di bangunan luar berdekatan Tune Hotel Johor Bahru.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.