Tuesday, May 14, 2013

Nizam Malek Gets Married!


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!

11 Mei 2013, sabtu, yang lalu merupakan tarikh yang telah menjadi titik tolak yang amat besar dalam hidup saya.

Alhamdulillah, pada tarikh tersebut telah tertulisnya perihal jodoh saya di Luh Mahfuz melalui satu lafaz akad ijab-kabul. Dan kini status saya telah bertukar secara rasmi dan sahnya dari seorang lelaki bujang kepada seorang suami.

Macam tak sangka juga, dah kahwin rupanya saya, pada umur 26 tahun. Tapi inilah ketentuan Tuhan dan kita sekadar menuruti perjalanan kehendak-Nya di atas muka bumi ini. Semoga pernikahan ini akan menambahkan rahmat Tuhan dalam diri ini, isteri, keluarga dan semua.

Mesti ramai yang nak tahu, apa rasanya dah berkahwin, perasaan ketika proses nak akad nikah dan semua-semua sekalilah kan. Itu sebablah saya tulis blog post ini, untuk berkongsi serba sedikit detik-detik yang saya lalui tersebut.

Mari Kita Berkenalan!

Sebelum tu, mari kita berkenal-kenalan! Saya dipertemujodohkan dengan seorang gadis yang berasal dari Ipoh Perak. Namanya Ain Syafinas Aishah Binti Izahari, berumur setahun lebih muda daripada saya dan merupakan graduan jurusan Perubatan (MBBS). Kami mula berkenalan sejak belajar di Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS).
Ketika tahun pertama di CUCMS, pelajar jurusan Perubatan dan Farmasi belajar dalam bilik kuliah yang sama untuk beberapa subjek seperti Anatomy, Physiology, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam. Dari situ kami mula melihat antara satu sama lain.. Err, sebenarnya dia tak tengok saya pun.. Saya yang tengok dia.. =p

Minta No Telefon Daripada Kawan Si Dia

Then terasa ingin mengenali. Saya pun tanya-tanya lah kawan-kawan dia, minta no telefon. Tapi kawan dia cakap, nak no telefon minta dengan dia sendiri! Adui, kawan pun tak sporting lah.. Huhu.. Jadi terpaksalah memberanikan diri untuk meminta sendiri no telefon daripada si dia.

Cuba punya cuba, akhirnya dapatlah no telefon dan dari saat itu mula mengenali sehinggalah hari ini, telahpun sah bergelar suami isteri. Kalau tak silap berkenalan pada akhir 2007 dan berkahwin pada tahun 2013. Banyak sebenarnya dugaan dan cabaran sebelum sampai ke saat ini.

Ceritera 11 Mei 2013

Ok itu cerita masa mula berkenalan, sekarang kita jump terus ke hari-hari perkahwinan. Ramai yang tanya, macam mana, apa rasa nak kahwin? Mesti excited! Hehe.. Tapi sejujurnya, saya taklah rasa excited sangat.. Rasa biasa je.. Mungkin cuba untuk menenangkan diri di saat-saat akhir mengakhiri zaman bujang yang best itu.. =p

Tapi memang betul, nak kahwin ni stress sebenarnya. Banyak perkara bermain di minda. Ada yang takut nak melangkah dan berdepan dengan tok kadi dan bakal bapa mertua, ada juga yang takut nak berdepan dengan tanggungjawab baru sebagai suami serta isteri, dan ada masanya stress tak tahu sebab apa.. Mungkin takut juga majlis tak berjalan dengan lancar.

Pada waktu tersebut, ketenangan diri menjadi perisai diri. Kalau tiada ketenangan, pasti akan menggelabah dan kalau tak dapat tahan, mula lah akan marah-marah orang yang terdekat.. Stress sangat lah kot.. =p Pape pun, banyakkanlah senyum. Tunjukkan kita yakin dan rileks. =)

Saatnya Akad Nikah

Ok, masa berdepan tok kadi tu, tarik nafas dalam-dalam dan hembus dengan tenang. Masa tu semua mata akan terarah kepada kita. Sama ada kita dapat melaluinya dengan baik atau tidak, satu kali lafaz akad atau berkali-kali.. Jadi mestilah nerves kan? Tapi rileks je.. Steady..

First sekali, tok kadi tu berikan satu fail. Dalam tu ada satu borang semak, 25 list soalan untuk pengantin lelaki. Antara soalannya adalah mengucap 2 kalimah syahadah berserta maksudnya, rukun iman, rukun Islam, rukun solat, tanggungjawab suami, tanggungjawab isteri, perihal haid dan nifas dan bermacam-macam lagi. Tok kadi tu suruh jawab satu-satu..

Dalam hati saya, "gila ka? Mana aku ingat satu-satu tok kadi oi.." Time tu memang cemas, maksud 2 kalimah syahadah hilang dalam fikiran, rukun iman bercampur dengan rukun Islam, tetiba terkeluar rukun negara.. Memang lawak lah! Tapi semua tu dalam hati lah.. Kat luar, senyum gelak je..

Bila tok kadi tanya, jawab je, memang tak ingat semua. Bukan tak tahu, tapi tak ingat.. Time tu terasa menyesal tak habiskan sekolah agama sampai darjah khas.. Wuwu.. =p

Then rileks je, sebab tok kadi tu mula lah bagi khutbah nikah dan kahwin. Dari situ tok kadi terangkan semula pasal semua aspek yang penting dalam nikah dan kahwin.

Khutbah Nikah Yang Bermakna

Memang lama, dekat 40 minit. Semua ahli keluarga yang tunggu rasa bosan dan penat. Tapi saya mendengar dengan khusyuk dan jelas, sebab semua tu penting. 

Bukan untuk sesiapa, tapi untuk saya sendiri dan bakal isteri. Terima kasih tok kadi atas peringatan dan nasihat itu semua.

Then lepas khutbah nikah, tok kadi tu minta ditunjukkan mas kahwin iaitu sekeping dinar emas serta perhiasan hantaran untuk isteri iaitu cincin dan rantai loket. 

Dia boleh dok ajuk pula, "ni dinar emas ngan loket ni ori ke beli kat Mydin? =P" Dalam hati aku, "eh tok kadi ni buat lawak pulak.. =P" Huhuhu..

Untuk akad nikah, lafaz ijab dan kabul dilakukan sendiri oleh wali pengantin perempuan, iaitu ayahnya. Masa tu masih rasa ok, tak lah nerves sangat sebenarnya.

Eksklusif - Video Lafaz Akad Nikah

Cuma risau juga kalau tak lepas akad tu. Tapi yakin kan diri dan make my mind clear. Alhamdulillah, akad terima dilafazkan sekali dan disahkan oleh kedua-dua wali.

Berdoalah tok kadi diiringi amin oleh semua yang hadir. Saat itulah saya mula bergelar suami kepada Ain Syafinas.
Terserahlah semua bebanan tanggungjawab yang dahulunya dipikul oleh si ayah, kepada saya seorang.

Semoga tanggungjawab ini dapat ditunaikan dengan sebaik-baiknya, insyaAllah.

Selepas akad nikah, satu lagi lafaz yang dilakukan oleh suami adalah bacaan lafaz janji talaq Khuluk (tebus talak) yang akan menjadi pelindung isteri jika suami tidak menjalankan tanggungjawabnya dengan seperti yang seharusnya.

Demikianlah berakhirnya sesi akad nikah. Alhamdulillah, selesai dan dipermudahkan. Restu keluarga menjadi sandaran utama, cinta dan hormat menjadi pengikat kasih.

Terima Kasih Semua!

Terima kasih kepada semua yang tidak putus-putus mendoakan kesejahteraan ikatan suci ini. Saya dan isteri amat menghargainya, selamanya. Terlalu banyak sebenarnya ucapan tahniah yang diterima di Facebook terutamanya dan tak dapat saya balas satu persatu. Tapi saya nak anda tahu, yang saya baca wish dan LIKE tersebut semuanya. Terima kasih tak terhingga. =)

Majlis Resepsi di Johor Bahru

Kepada yang tidak berkesempatan atau terlepas informasi berkenaan dengan majlis kenduri kahwin kami di Ipoh, Perak tempoh hari, jangan berdukacita, sebab insyaAllah Majlis Resepsi untuk belah keluarga pengantin lelaki (saya) akan diadakan pada 29 Jun 2013 bertempat di Dewan Johor Jaya, Johor Bahru.

Kad jemputan akan diedarkan pada bulan Jun dan insyaAllah fb event invitation untuk Majlis Resepsi tersebut akan dipublish pada masa yang sesuai nanti. Mohon tuan dan puan untuk stay tune di Facebook untuk mendapatkan informasi berkenaan Majlis Resepsi tersebut.

Juga kepada yang memerlukan kad jemputan, jangan lupa untuk berikan alamat kepada saya melalui Facebook Message atau email di mizamio87@yahoo.com. InsyaAllah anda semua adalah dijemput. Jangan tak datang pula tau. =)

Ok sampai sini dulu perkongsian saya kali ini. Saya tinggalkan anda dengan beberapa gambar ketika majlis di Ipoh, Perak. =)

P/S: Sila klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar dan jelas.
Di majlis malam berinai.

 Pre Wedding (time ni belum kahwin lagi..)
Steady tok kadi~
 Melangkah menuju ke medan tempur.
 Banner ni digunakan untuk majlis di Ipoh dan Johor Bahru.

 7 dulang hantaran untuk pengantin perempuan.
 9 dulang hantaran untuk pengantin lelaki.
Nizam Malek: Err, tok kadi, mana surat nikah sementara saya??
Tok kadi: Haa tunggu lah dulu.. Saya balik tidor dulu.. Nanti saya bagi..
Nizam Malek: Errr.. @_@'
Cincin tanda sudah berpunya.
 Bersiap sedia untuk majlis bersanding.
 Ruang makan untuk menjamu hadirin yang datang. 
Terima kasih, susah-susah datang dari jauh. =')
 Satu lagi banner, untuk kedua-dua majlis resepsi.
 Gelagat Raja Sehari.
 Senorita Salz yang gembira.
 Terima kasih, terima kasih.
Outdoor photography session di Kellie's Castle, istana lama berhantu.. Wuhuu..
 Honeymoon kami, di Cameron Highland.
Merasa Teh Cameron di Cameron Valley
 Tak nak turun ke ladang teh, nanti kasut kotor.. Tengok dari jauh saja.. =p
 Teh berkualiti tinggi dari tanah tinggi Cameron Highland.
Isteri yang bancuhkan teh susu ni. =)
Kenangan bersama, berdua.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.