Wednesday, December 26, 2012

[Qualaroo] Cara Pasang Qualaroo di Blog


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bertemu lagi kita dalam ruangan Qualaroo, bersama hos kegemaran anda, Nizam Malek.

Ah sudah, dah macam rancangan TV la pulak.. Ni mesti pengaruh MaharajaLawak Mega 2012 ni.. hehe..

Banyak sebenarnya soalan dan cadangan yang saya terima melalui kotak Qualaroo sejak beberapa bulan yang lalu. Ada yang bertanya soalan, ada yang bagi cadangan, ada yang minta pandangan dan nasihat, ada juga yang berikan pujian dan sokongan.. Terima kasih banyak-banyak..

Dan dalam masa yang sama juga, ada yang masukkan perkataan-perkataan yang tak baik seperti 'go to hell'.. Kenapalah begitu tidak matang.. Huhu biasalah tu.. Saya memang tak layan.. ; )

Mohon maaf sebab saya tak dapat nak jawab semuanya, sebab terlalu banyak. Tapi saya akan cuba juga respond sebanyak mungkin k.

Cuma kalau nak minta saya respond dengan lebih cepat, sila contact saya terus di Facebook Message. InsyaAllah saya akan bantu beri pandangan dan pendapat secara terus.

Ok, untuk blog post kali ni, ada seorang pembaca Nizam Malek Blog yang telah memasukkan cadangan satu topik untuk ditulis.

Cadangannya berbunyi begini:

"Tolong buat satu entry cara-cara nak install Qualaroo ni, coz nak pasang di my blog juga.. Tengkiu!! :-)"

Huhu, fungsi Qualaroo ni memang best untuk dipasang di blog. Saya pun dapat idea nak pasang Qualaroo ni masa melawat blog seorang kawan suatu masa dahulu..

Ok, yang pertama sekali, untuk menggunakan Qualaroo ini, anda perlu melayari website official Qualaroo di https://qualaroo.com/. Gambar kat bawah ni interface websitenya.

Anda boleh klik pada kotak 'View Plans' yang berwarna biru untuk mengetahui kelebihan-kelebihan menggunakan Qualaroo versi Premium atau berbayar. Tapi rasanya, untuk tujuan berblogging, cukup sekadar menggunakan Qualaroo versi percuma. Saya juga gunakan Qualaroo versi percuma sahaja.

Kemudian anda klik pada butang Sign in yang ada pada sebelah kanan atas website Qualaroo.

Anda akan sampai di page ini. Anda perlu sign up atau register untuk bermula. Klik pada tulisan biru 'Sign up to get started'.

Seterusnya, klik pada butang berwarna hijau "GET FREE TRIAL". Kemudian page tu akan diexpand secara automatik ke ruangan sign up you for free trial.
Isikan URL blog anda, email address dan juga pilih satu kata laluan (password) untuk akaun Qualaroo anda. Anda akan sign in menggunakan email address yang anda gunakan untuk sign up dan juga kata laluan yang dipilih tadi.

Kemudian, anda akan dibawa ke satu page lagi, iaitu Qualaroo Free Trial. Di situ, anda perlu masukkan First Name, Last Name, Phone, Company/Website dan juga Title. Isi saja, cincai-cincai pun tak apa.. Kemudian klik Get Started.
Kemudian lagi, anda akan dapat satu code yang boleh anda copy dan paste di ruangan source blog anda. 
Buka blog anda, sign in blogger dan klik pada tab 'Template'. Kemudian klik pada butang 'Edit HTML'.

Pastekan code yang anda copy tadi di bawah tag < body >. Kalau nak senang, guna saja fungsi "Control" + "F" untuk search tag tu. =). Kalau nak senang, guna "Control" + "F" untuk search. tag dan klik Save.

Haa, dah siap pun. Kini anda dah boleh menggunakan fungsi Qualaroo di blog anda. Dan anda boleh melihat respond pembaca blog anda apabila anda sign in akaun Qualaroo anda.

Sebenarnya banyak benda yang anda boleh ubah berkenaan design Qualaroo anda. Sign dan ubah ikut sesuka hati anda di Dashboard akaun Qualaroo anda. =)

Semoga tutorial ringkas bergambar ini dapat membantu anda untuk memasang Qualaroo di blog anda. Kalau tak boleh juga, bak sini, saya pasangkan.. Hehe..

Ok jumpa lagi!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.