Saturday, December 19, 2009

Keputusan Undian Liga Juara Juara Eropah



UEFA Champions league atau dalam bahasa melayu, Liga Juara Juara Eropah adalah antara pertandingan bola sepak paling berprestij di dunia. Dalam pertandingan ini, semua pasukan juara dari liga Eropah akan bertembung sesama sendiri untuk menentukan pasukan yang terbaik di antara terbaik di Eropah. Hanya yang terbaik akan menang!

Pasukan yang sinonim dengan champions league seperti Real Madrid, Manchester United, AC Milan, Barcelona dan Liverpool adalah antara pasukan pilihan untuk menjuarai piala itu. Champions league telah menjadi satu fenomena luar biasa bola sepak dan diikuti jutaan peminat bagai Piala Dunia.

Pertandingan dimulakan dengan peringkat kumpulan di mana semua pasukan yang layak bertanding di Champions league akan berebut tempat secara liga untuk ke peringkat kalah mati. Keputusan rasmi undian Liga Juara-Juara Eropah peringkat kalah mati telah pun diumumkan seperti berikut:

Komen berkaitan undian ini:

1) VfB Stuggart Vs FC Barcelona
Barcelona mmg diakui sebagai sebuah pasukan yg paling berjaya. Walaupun ramai pemain bertaraf dunia seperti Ronaldinho, Deco, Belleti dan Samuel Eto'o telah berpindah, Barcelona tetap ampuh dan terus menang dengan bergaya. Pemain tonggak seperti Lionel Messi, Ibrahimovic, Iniesta, Thierry Henry dan Daniel Alves sudah cukup untuk memastikan Barcelona melangkah ke peringkat seterusnya. Tidak banyak diketahui tentang VfB Stuggart.
Prediction : Juara bertahan Barcelona menang aggregate 4-1

2) Olympiacos Vs Bordeaux
Perlawanan yang mgkn kurang mencuri tumpuan. Tanpa pemain yg terkenal dan mengacam, pertemuan ini mgkn akan hanya disaksikan peminat bola sepak dari Greece dan France sahaja. Walaubagaimanapun, mereka tetap pasukan juara.
Prediction : Olympiacos menang penalti selepas terikat aggregate 0-0

3) FC Internaziole Vs Chelsea FC
Keputusan undian yang baik. Jurulatih yang saya respect, Jose Mourinho akan kembali berdepan dengan bekas kelabnya, Chelsea. Dengan Carlo Ancelotti dikira berjaya di Chelsea, mampukah Jose Mourinho membuktikan bahawa dirinya mmg "Special One"?
Ego dan maruah menjadi pertaruhan Jose Mourinho dan juga Chelsea. Sudah pasti perlawanan akan sengit dan menarik!
Prediction : FC Internaziole menang tipis; aggregate 2-1

4) FC Bayern Munchen Vs Fiorentina
Germany vs Italy. FC Bayern Munchen adalah pasukan yang lebih gah dari segi sejarah kelab. Penyerang2 berkualiti milik Bayern seperti Miroslav Klose dan Lukasz Podolski sudah pasti akan merobek gawang Fiorentina dari pelbagai sudut. Namun, potensi Fiorentina tidak boleh dipandang rendah. Dengan prestasi cemerlang menyingkirkan pasukan pilihan; Liverpool semasa peringkat kumpulan, Fiorentina pastinya bersedia membuat kejutan dalam perlawanan ini.
Prediction : Fiorentina mengejutkan FC Bayern Munchen 1-0

5) CSKA Moscow Vs Sevilla FC
Kelab Russia ini (CSKA Moscow) telah mendapat suntikan kewangan yang baik daripada owner Chelsea FC, Roman Abramovich. Hasilnya cukup baik dengan peningkatan kualiti pemain2 dari kelab Russia ini. Tapi mampukah mereka menewaskan Sevilla FC? Liga sepanyol telah diakui sebagai antara liga terbaik di dunia. Sevilla FC juga mantap dengan kehadiran penyerang berbisa seperti Frederic Kanoute. Namun, perlawanan dijangka seimbang.
Prediction : Sevilla FC mara dengan aggregate 2-0

6) Olympique Lyonnais Vs Real Madrid CF
Dengan status kelab berbelanja besar tahun ini, Real Madrid pastinya mahu meneruskan kempen Champions League ini dengan jayanya sebelum kritikan demi kritikan dilemparkan.
Barisan pemain mahal diketuai Cristiano Ronaldo, Kaka, dan Karim Benzema telah terbukti berjaya setakat ini. Namun, kesilapan taktikal mgkn sahaja membuatkan Real Madrid berputih mata dan mengurangkan seri Champions league pd peringkat seterusnya. Olympique Lyonnais pastinya gerun menanti asakan lawan dan hakikat terpaksa berdepan Karim Benzema, bekas pemain terbaik mereka, akan menjadi igauan sepanjang perlawanan.
Prediction : Real Madrid menang bergaya 3-0!

7) FC Porto Vs Arsenal FC
FC Porto semakin hambar sejak memenangi Champions League pada 2004. Juara Portugal itu dilihat kurang menyengat dan gagal memberi impak yg diharapkan seperti ketika bersama Jose Mourinho. Arsenal FC yg dilatih Arsene Wenger dilihat semakin bertenaga walaupun hanya menggunakan pemain muda. Peminat Arsenal FC pastinya yakin dengan kebolehan Arsenal FC dan FC Porto pula yg akan digelar sebagai underdog. Arsenal akan bergantung harap pd kapten Cesc Fabregas, Theo Walcott, Andrei Arshavin dan Eduardo untuk meneruskan cabaran mereka. Walaubagaimanapun, Arsenal FC perlu mengukuhkan barisan bentengnya jika ingin bebas menyerang dan menang.
Prediction : Arsenal menang hasil gol di tempat lawan selepas diikat 2-2 sepanjang 2 perlawanan

8) AC Milan Vs Manchester United FC
Perlawanan yg mgkn paling menarik perhatian (mgkn sebab saya peminat MU =D). Menariknya, David Beckham akan kembali ke Old Trafford dengan mewakili AC Milan. Perlawanan AC Milan dan Manchester United FC sentiasa menarik dan professional. Aksi bertaraf dunia akan dapat disaksikan melalui perlawanan ini. Tapi sayangnya, hanya satu pasukan yang akan menang dan satu lagi tersingkir. Mgknkah AC Milan? Mgknkah Manchester United? Ronaldinho Vs Ryan Giggs,
Wayne Rooney Vs Alexander Pato,
David Beckham Vs Darren Fletcher/Antonio Valencia?
Sangat menarik!! Perlawanan pasti tonton!!
Prediction : Manchester United menang dengan aggregate 3-2. Nak tengok David Beckham
score goal!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.