Saturday, February 11, 2012

Tips Blogging Blog Personal


Blogging adalah satu cara yang amat menarik untuk berkongsi apa saja cerita anda dan ianya tidak terbatas dengan apa-apa protokol. Anda bebas menulis apa saja di blog anda, sama ada bersifat personal, atau bernichekan topik-topik tertentu yang khas seperti perniagaan, politik, hiburan atau agama.

Setiap kali melawat blog orang lain, terasa amat teruja untuk menulis seperti mereka, berkongsi cerita dengan pembaca yang sudi, atau sekurang-kurangnya meluahkan segala isi hati agar reda sedikit rasa tekanan hidup yang dihadapi.

Tidak kurang juga yang melihat blog orang lain yang sarat dengan informasi berguna dan praktikal, membuatkan dia juga teringin untuk membina satu blog yang mampu membantu orang lain dengan informasi tersendiri.

Ramai yang berminat untuk menulis blog, tapi ramai juga yang tidak mampu membinanya malah jika sudah membina blog, tidak mampu menulisnya dengan baik. 

Dalam post kali ini, saya akan berkongsikan beberapa tips berblogging berpandukan pengalaman saya berblogging di NizamMalek.com ini sejak 2009.

Terdapat beberapa cara membuatkan blog personal anda nampak menarik dan berkesan. Antara tipsnya adalah:

  1. Pilih tema blog yang kemas. Kalau boleh jangan pilih tema blog yang terlalu fancy dan bergambar rawak. Ianya akan memeningkan minda pelawat blog anda. Tema blog 1 warna seperti merah, hitam atau biru adalah sesuai untuk menampakkan kematangan blog anda.
  2. Pilih tema blog yang berlatar belakang putih dan tulis menggunakan tulisan berwarna hitam. Ia membuatkan blog anda kelihatan lebih jelas, mudah dibaca dan tidak menyakitkan mata.
  3. Tidak tahu menulis? Jangan risau, tulis saja! Blog anda adalah milik anda. Jangan fikirkan apa yang orang kata berkenaan cara anda menulis. Mungkin anda fikir tulisan anda tidak menarik, skema, atau kebudak-budakkan..?? Persetankan semua itu.. Tidak mengapa.. Anda akan belajar untuk menulis dengan lebih baik setiap kali anda membuat post baru.. 
  4. Tuliskan apa yang anda tahu.. Apa saja yang anda tahu adalah bernilai untuk dikongsikan dengan orang lain.. Mungkin apa yang anda tahu adalah sesuatu yang kecil, tetapi siapa tahu ianya mampu membantu orang lain.. Jadi tulis saja apa yang anda tahu, pengalaman anda atau cerita anda.. =)
  5. Blog umpama diari. Apa yang anda tulis hari ini akan menjadi kenangan menarik apabila dibaca pada masa akan datang. Ianya menggamit semula memori lalu.. Dan akan membuatkan anda tersenyum membacanya semula satu hari nanti.. 
  6. Lihat blog orang lain, dan tiru gaya penulisan mereka.. Mulakan dengan meniru jika anda betul-betul tidak reti untuk memulakan.. Bila dah agak-agak pandai sikit, cari gaya penulisan anda yang tersendiri..
  7. Tulis seperti anda bercakap.. Ianya akan nampak lebih 'hidup' di mata pembaca/pelawat blog anda.. Luahkan ibarat anda sedang bercakap dengan kawan anda.. Inilah blog personal.. Jadi diri anda sendiri! =)
  8. Jika anda tiada idea untuk menulis, gunakan gambar! A picture paints thousand stories.. Betul ke saya tulis tu? =p Upload saja gambar dan tulis sedikit deskripsi di bawah gambar tersebut.. Mudah bukan? =)
Oklah, sampai sini dulu tips blogging untuk blog personal yang boleh saya kongsikan buat masa ini. Semoga bermanfaat dan dapat membantu anda yang teringin untuk menulis blog. Anda masih belum terlambat, mulakan menulis blog sekarang. Ia mudah, ia bermakna! =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.