Saturday, July 7, 2012

Butterfly OST Dejavu Di Kinabalu Cover By Nizam Malek

0 comments

Hi!

Few past posts banyak saya tulis pasal Farmasi.

Mungkin sedikit overload..

Ok tak pe, untuk post kali ni, saya ada buat satu lagi video, lagu cover OST Dejavu di Kinabalu iaitu Butterfly..

Lagu ni first time saya dengar bila ada orang share link youtubenya di Facebook..

So try-try lah, kord dia mudah je..

Tengok lah video ni, versi jiwang lagi.. =p



P/S: Baju Liverpool jadi mangsa.. Sorry penyokong Liverpool.. =p

Btw, saya sangat suka cover Butterfly bro Azhar kat bawah ni.. Best2.. =)



Video bawah ni plak 2nd cover yang saya buat, ada pengaruh style bro Azhar sikit.. =p

Chord yang kita pakai berbeza, sebab tu ada lain sikit.. Tapi boleh lah.. huhu..

Monday, July 2, 2012

Mengenali Dunia CDR

0 comments

Hari ini, 2 Julai 2012, hari pertama saya memulakan rotation CDR.. CDR bermaksud Cytotoxic Drug Reconstitution, iaitu salah satu lagi perkhidmatan khusus dan spesifik dalam jabatan Farmasi, khas buat para pesakit yang menghidapi penyakit ketumbuhan atau kanser.

Rotation CDR ni lebih kurang macam rotation TPN juga, kena buat sediakan ubat dalam keadaan steril, cuma bezanya adalah, produk yang dihasilkan adalah untuk kegunaan rawatan kanser dalam bentuk Intravenous (IV).

Contoh gambar penyedian ubat Chemotherapy
Disebabkan ubat-ubat chemo ni agak berbahaya dan boleh memberikan kesan negatif pada individu yang menyediakannya, pemakaian pakaian keselamatan adalah amat penting. Contohnya, setiap kali nak pegang ubat-ubat chemotherapy, kena pakai glove.. Saya ni plak kalau pakai glove mesti rasa tak selesa.. Selalu cuit-cuit muka sendiri bila pakai glove tu.. Harap-harap muka ini tak terkesan pape lah.. Bad habit, kena stop it.. =p

Selain tu, hari pertama ni saya banyak belajar buat worksheet dan label chemotherapy. Part calculation dia punya lah pening.. Saya pun tak sure betul ke tak aku kira.. Darab silang bagai.. Rasa tak confident je.. Bila check, memang confirm-confirm lah banyak salah sana sini.. Biasalah, budak baru belajar.. Kalau salah minta tolong tunjukkan, jangan marah ya.. =p

And then, antara rutin harian dalam rotation CDR adalah kena pergi Day Care ward untuk bagi counselling pada para pesakit yang menghidap kanser berkenaan ubat-ubatan mereka. Part ni kira bagi saya agak mencabar sikit lah. Yela, nak kena bercakap dengan pesakit yang menghidap kanser. Mana tahu diorg tengah stres ke, marah ke.. Silap hari bulan kena 'pang' ngan diorg baru tahu.. =p

First time counselling patient memang ada rasa gugup. Rasa macam tak betul je ape saya cakap.. Nasib baiklah ada pamphlet rujukan. Boleh lah gak cover-cover kalau terlupa point. Pastu tunjuk-tunjuk kat patient ape yang saya terangkan.. Kira tak de la nampak macam membaca sangat.. hehe.. =p

Then bila dah start second counselling tu, dah rasa lebih yakin. Sebab dah tahu apa nak cakap, skrip pun dah agak-agak dah hafal, kira ok lah.. 

Time tu patient tengah tidur.. Saya sentuh kaki die, kejutkan die bangun.. Tanya nama dia, dan beritahu "Saya dari Farmasi, nak terangkan kepada Encik, pasal rawatan Chemotherapy yang Encik sedang jalani." Dia pun bangun dan kesat mata.. 

Saya pun sambung, "Sorry ya ganggu sebentar.." dan teruskan dengan sesi kaunseling.. Beritahu dia apa itu rawatan Chemotherapy, kenapa perlu jalani Chemotherapy, dan jenis regimen yang diberikan padanya. Kemudian part yang penting adalah berkenaan kesan sampingan tipikal semasa dan selepas rawatan Chemotherapy seperti rasa loya/muntah, gugur rambut dan sewaktu dengannya. 

Sebagai Pegawai Farmasi, saya bertanggungjawab menerangkan kesan sampingan kepada para pesakit dan cara-cara menghadapinya. Contohnya kalau kesan sampingan rasa loya/muntah, pesakit disarankan untuk tidak makan terlalu banyak pada sesuatu masa, tetapi amalkan makan sedikit-sedikit secara kerap. 

Selain itu, pesakit juga disarankan untuk tidak terus baring selepas makan. Selepas makan, pesakit perlu duduk atau bersandar kira-kira sejam ke dua jam untuk mengelakkan rasa loya atau muntah. Dan pesakit juga perlu mengambil ubat tahan muntah yang dibekalkan mengikut masa yang ditetapkan.

Banyak lagi tips yang boleh diberikan kepada para pesakit berkenaan cara-cara untuk menghadapi kesan sampingan rawatan Chemotherapy dan aku rasa Pegawai Farmasi dapat memainkan peranan yang besar di situ dengan menggunakan ilmu yang ada.

Sesi kaunseling untuk seseorang pesakit adalah lebih kurang 10-15 minit. Berbuih-buih juga lah mulut nak terangkan kepada para pesakit berkenaan rawatan Chemotherapy yang mereka terima. Ada masanya rasa kering tekak.. Tapi rasa sangat best apabila di akhir sesi kaunseling, pesakit dapat memahami penerangan yang disampaikan dan dapat melihat mereka senyum. =)

Peranan Pegawai Farmasi untuk memastikan para pesakit merasa yakin untuk menjalani rawatan Chemotherapy adalah amat signifikan dan dapat memberikan motivasi tambahan kepada para pesakit. 

Iyalah, tiada siapa yang harap kena penyakit kanser. Dan sudah pasti mereka memerlukan sokongan moral daripada orang di sekeliling, terutamanya ahli keluarga, dan health care team (Doktor, Pegawai Farmasi, jururawat dan staf sokongan hospital).

Begitulah pengalaman seharian pertama di rotation CDR. Masa terasa pantas berlalu. Sekejap saja dah lepas pukul 1pm, kemudian sekejap saja dah lepas pukul 5pm.. Alhamdulillah, banyak juga perkara dapat belajar hari ni. 4 minggu lagi akan diharungi, semoga semuanya akan berjalan dengan lancar.

InsyaAllah pengalaman yang sedikit ini akan saya kongsikan di sini. Jika ada kebaikan untuk yang membaca, Alhamdulillah.. Kalau tiada kebaikan pun, bolehlah jadi kenangan sendiri untuk tahun PRP ini.. =)

Oklah, sampai sini dulu coretan My Life kali ini.. Thanks for reading, jumpa lagi! =)

Sunday, July 1, 2012

Mengenali Dunia TPN

2 comments

Sepanjang bulan Jun 2012, saya telah menjalani rotation PRP di stesen Total Parenteral Nutrition (TPN). Selama 4 minggu tersebut, saya telah bergelumang dengan dunia TPN dan dalam post kali ini saya ingin berkongsikan dengan anda secubit pengalaman saya berkenaan berkenaan dunia TPN. Nak tahu? Jom! =)

Sebelum ini, ketika belajar di CUCMS dulu, subjek TPN ini dipelajari pada tahun akhir. Disebabkan subjek ini agak praktikal dan memerlukan kemahiran-kemahiran tertentu selain kelengkapan-kelengkapan tertentu yang 'mahal', jadi saya boleh katakan yang saya kurang mengerti apakah sebenarnya TPN pada waktu itu.

Apabila orang bercakap pasal 'ketuk bubble', saya rasa blur.. Dalam hati saya kata.. "diorg ni cakap pasal ape..? =p".. Memang tiada klue langsung.. Jadi apabila dah masuk rotation TPN ni barulah semuanya jadi jelas dan on hands.

Masa minggu pertama TPN, saya belajar cara-cara buat CIVAS. CIVAS ni adalah bermaksud Central IntraVenous Aseptic Service iaitu satu servis daripada Jabatan Farmasi untuk menyediakan ubat-ubat antibiotik bagi pesakit paediatrics (kanak-kanak) dalam keadaan steril dan mengikut dos serta frekuensi yang telah ditetapkan.

Buat CIVAS ni senang je. First kita perlu dapatkan label ubat daripada wad. Kemudian kita rekodkan kesemuanya dalam buku rekod CIVAS. Seterusnya kita akan masuk ke dalam bilik steril untuk menyediakan CIVAS tersebut. Semua formula CIVAS untuk setiap antibiotik ada dalam senarai lampiran dan kita hanya ikut step by step.

First time saya masuk dalam bilik steril tu kelakar lah juga. Sebab tak tahu pape. Lepas tu kepala pun terhantuk kat Laminar Airflow.. Ucapan selamat datang daripada Laminar Airflow lah tu.. =p

Kemudian belajar aseptic techique. Aseptic technique ni adalah teknik-teknik yang dilakukan untuk memastikan produk yang kita buat (antibiotik dalam picagari) dihasilkan dalam keadaan 100% steril daripada bendasing atau kontaminasi. Wah susah juga nak terangkan.. Erm, faham-faham je lah ea.. =p

Aseptic technique ni sangat penting. Selain untuk memastikan produk yang kita buat tu steril, ia juga untuk memastikan diri kita sebagai pembuat produk tu selamat. Ye lah, cara pegang picagari, cara nak masukkan cecair dalam bekas tertutup, ataupun cara nak pecahkan ampul, semuanya kena guna teknik yang betul. Salah teknik boleh menyebabkan kecelakaan seperti jari tercucuk jarum ataupun tangan berdarah sebab terkena serpihan ampul yang pecah.

So far alhamdulillah, saya tak pernah tercedera teruk dalam bilik steril tu. Tercucuk jarum pernah sekali masa first time buat CIVAS. Tapi tercucuk kejap je lah.. Tak luka berdarah.. Cuma terkejut sket time tu..

Kemudian saya belajar buat beg TPN untuk adult dan neonates. Buat bag TPN ni kena hati-hati sikit.. Kena pastikan betul-betul ingredients yang diperlukan dan masukkan dalam bag mengikut kuantiti yang betul. Kalau tersilap, habis lah kena buat semua dari mula. 

Sekarang, baru saya tahu, apa itu 'ketuk bubble'. Best sebenarnya main-main dengan bubble tu. Prinsipnya, bubble yang diketuk akan bergerak ke atas. Jadi pandai-pandailah pusing-pusing beg TPN tu untuk membuang bubble pada laluan yang betul.

Sorry lah, tak dapat share gambar, dalam bilik steril cam ne nak ambik gambar kan? =p

Btw, masa mula-mula buat beg TPN ni memang agak lambat sikit. Buat berhati-hati, bimbang kalau tersilap pape. Tapi bila dah mahir, insyaAllah boleh buat lebih cepat. Kalau guna teknik yang betul, lagi lah cepat boleh siapkan.

Rotation TPN ni berbeza sedikit daripada rotation yang lain, sebab waktu rehat tengah hari tak ada sebab time tengah hari tu kita akan berada dalam bilik steril untuk buat produk-produk TPN. Masa rehat itu diganti dengan waktu balik lebih awal. So pukul 4pm cam tu dah boleh balik. Tapi biasanya saya tak pernah balik awal pun.. Kena tunggu wad ambil beg TPN dan CIVAS tu.. 

So far 4 minggu rotation TPN bagi saya amat menyeronokkan. Pagi-pagi clerk case, buat calculation case TPN (paling suka part ni, sebab I like maths), print label, ambil ingredients, pergi makan tengah hari, then masuk bilik steril, siapkan CIVAS atau beg TPN, keluar bilik steril, call wad, then clerk case lagi..

Seronok bekerja dengan Ms Hor Yee Yee, Ms Rachel (my PRP mentor) dan 3 PPF iaitu Yana, Kak Syakila dan Wani yang nakal =p. Terima kasih atas segala tunjuk ajar, dan sorry lah atas segala salah silap sepanjang 4 minggu saya di rotation TPN. 

Semoga kita dapat berjumpa lagi.. Sob sob.. Oh come on la Nizam.. Lepas ni rotation CDR sebulan kot.. Sebelah-sebelah aje.. Kurang-kurang 4 minggu lagi akan berjumpa.. hehe.. =p

Esok bermula rotation baru iaitu CDR (Chemotherapy Cytotoxic Drug Reconstitution). CDR ni pun quite a new world for also. Harap-harap dapat belajar banyak perkara yang menyeronokkan di rotation CDR.

Malam ni ada game final Euro 2012 Spain Vs Italy pukul 2.45am. Tak dapat lah saya nak tengok live, nak tidur awal. Semuanya demi rotation CDR.. Cewah.. =p

Oklah, sampai sini dulu coretan kali ni, tengoklah gambar-gambar yang ada sepanjang rotation TPN.. =)
Pagi-pagi jalan ku ke Hospital Sultan Ismail, JB. Nice. =)

Belajar guna gambar. Senang ingat nak ambil beg mana, tampal label kat mana. ; )
Nak masuk bilik steril. Benda warna biru atas kepala tu head cover ya, bukan topi golf.. 
 
Makan tetap makan..
 Sedapnya makan nasi Ambeng, air blackcurrent.. Alhamdulillah..
I need some nutritions before preparing the nutritions for the patients.. =p

That's my task, call ward every day.. I can now memorize their extension numbers.. =p

Ok sampai sini saja. Jumpa lagi! =)

[KISSinsights] Belajar Farmasi Susah?

17 comments

Assalamualaikum semua, apa khabar? Semoga semua sihat walafiat di sana. 

Ok hari ini, saya akan meluangkan masa lagi untuk menjawab soalan-soalan yang masuk dalam kotak KISSinsights Nizam Malek Blog ini. Terima kasih untuk soalan-soalan dan respond daripada anda. =)

Soalan yang masuk pada 21 June 2012 lalu berbunyi begini:

"Salam En Nizam, saya nak tanya, banyak-banyak blog yang saya baca di Internet, mengatakan nak buat degree dalam course Farmasi kena dapat 3.8? Betul ke?? Dan ada student-student mengatakan susah belajar dalam bidang ini walaupun diploma.."

Ok ini respond daripada saya:

Salam, untuk soalan pertama, yup, betul. 

Kursus Ijazah Sarjana Muda Farmasi adalah salah satu kursus kritikal yang akan membolehkan bakal graduannya membina kerjaya berstatus professional, sama seperti kerjaya sebagai Doktor Perubatan, Doktor Pergigian, Peguam dan sekategori dengannya. 

Oleh itu, kelayakan untuk menyertai kursus Farmasi ini adalah tinggi iaitu sekitar cgpa 3.8-4.0 untuk Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Di samping faktor kursus kritikal, cgpa kemasukan ke kursus Farmasi adalah tinggi disebabkan faktor persaingan. Farmasi kini menjadi satu bidang yang kian popular di Malaysia atas faktor permintaan klinikal, industri dan perniagaan yang semakin berkembang. 

Oleh itu, lebih ramai yang memohon untuk menyertai kursus Farmasi menyebabkan perlunya cgpa yang tinggi untuk mendapatkan tempat di IPTA.

Faktor ke tiga yang mungkin boleh saya hujahkan adalah disebabkan persepsi masyarakat mula berubah sedikit demi sedikit berkenaan aspek kerjaya. 

Jika kita lihat, pada tahun 80's dan 90's, masyarakat ibu bapa lebih cenderung untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah perubatan (Medical School) kerana ianya akan menjamin kerjaya yang paling baik berbanding kursus-kursus lain yang ada. 

Kini bermula tahun 2005, lebih ramai ibu bapa dan para pelajar yang cenderung untuk menukar pilihan mereka ke bidang Farmasi. Antara sebabnya adalah kerana bidang Farmasi menawarkan prospek kerjaya yang lebih luas dan kurang menekan berbanding kerjaya sebagai Doktor Perubatan di hospital.


Ok untuk soalan kedua nya, sebenarnya saya tidak boleh mengiyakan atau menidakkan sama ada bidang Farmasi ini senang atau susah. Ia lebih kepada penerimaan individu. Bagi saya, jika anda mempunyai minat yang baik pada bidang Farmasi, anda tidak akan merasakan bidang Farmasi itu susah, malah anda akan melihatnya sebagai sesuatu yang mencabar diri anda, dan membuatkan anda rasa lebih seronok mendalami bidang Farmasi ini.

Sebaliknya, jika anda sememangnya tidak mempunyai minat langsung dalam bidang Farmasi, contohnya anda lebih meminati dunia fesyen, musik mahupun pengacaraan, anda akan rasa bahawa bidang Farmasi adalah sesuatu bidang yang amat tidak releven dengan diri anda dan anda akan mengharunginya dengan amat sukar. Ianya amat bergantung pada minat seseorang.


Selain itu, sikap juga memainkan peranan untuk mengelakkan bidang Farmasi menjadi sesuatu yang susah. Jika seseorang pelajar itu mempunyai sikap yang kurang baik atau negatif seperti suka buat kerja bertangguh atau tidak mengurus kerja-kerja assignment yang perlu dihantar secara sistematik, ia akan menjadi beban besar apabila assignment tersebut perlu dihantar pada masanya. 

Alasan 'tidak tahu' sudah tidak boleh dipakai lagi kerana informasi kini berada di hujung jari dengan adanya Internet. Malah buku rujukan yang ada adalah lebih daripada cukup untuk membantu para pelajar menyelesaikan tugasan mereka..

InsyaAllah jika anda bersedia untuk benar-benar belajar dan menghadapi kursus Farmasi ini, anda akan dapat menyelesaikannya dengan baik walaupun diploma. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.