Saturday, December 27, 2014

Belajar Menyabit Dalam Dunia FCPO!



Alhamdulillah hari ni selesai belajar asas FCPO (Future Crude Palm Oil).

Walaupun ada pening-pening sikit, tapi alhamdulillah dah dapat grab perkara asas dalam permainan FCPO.

Yup, FCPO pada saya adalah satu permainan.

Permainan untuk seorang trader.

Kini saya saya dapat melihat perbandingan antara dunia equity (saham) dan FCPO.

Secara asasnya, konsep pemilikan itu berbeza, tapi dari segi kajian technical analysis nya lebih kurang sama.

Seharian belajar, saya dapat tangkap beberapa point menarik tentang FCPO.

1. Broker fee untuk transaksi jual beli adalah flat rate. Jadi tidak kiralah berapa banyak profit yang berjaya kita jana, broker feenya tetap sama dan amatlah murah.

2. Berbeza dengan saham yang hanya memberikan peluang menjana keuntungan capital gain melalui kenaikan harga saham yang dibeli, FCPO memberikan peluang kita menjana keuntungan secara dua hala iaitu semasa trend menaik dan juga semasa trend menurun. Apa yang kita perlu buat adalah hanya membuat jangkaan ke mana arah trend sahaja (sama ada ke atas atau ke bawah) menggunakan ilmu technical analysis.

3. FCPO amat sesuai untuk seorang trader tegar dan ia agak memerlukan komitmen masa untuk dilakukan. Secara asasnya, jika kita tiada masa untuk monitor pergerakan trend FCPO, lebih baik jangan letakkan wang dalam akaun FCPO tersebut. Nasib baik Johor cuti hari jumaat. Jadi boleh lah trade FCPO sepenuh hati pada hari jumaat.

4. Perbezaan 1 point bersamaan RM25. Bermakna kalau satu kontrak kita berjaya dapat 10 point, kita telah menjana keuntungan sebanyak RM250. Kalau kita beli 5 kontrak, kita telah pun menjana keuntungan sebanyak  RM1250.

5. Modal yang diperlukan untuk mula trade FCPO adalah minimum RM2k dan biasanya RM4k.

6. Platform yang digunakan untuk jualbeli FCPO adalah JTrader (yang ni saya belum belajar lagi). Dan platform untuk kajian Technical Analysis adalah OMS188 (yang ni saya dah pro. Tapi belajar dengan orang, buat-buat lah tak pandai. Mihihi. ;p)

7. Basically, perkataan yang biasa digunakan dalam FCPO adalah long dan short. Secara mudah, kita sebut long kalau kita menjangkakan trend seterusnya akan naik dan kita sebut short kalau kita menjangkakan trend seterusnya akan turun ke bawah.

8. Apabila kita tersalah menjangkakan trend (kita jangkakan long, tapi jadi short), kita boleh buat dua short untuk menukar trend, dan membolehkan kita counter loss dan balas dendam dengan profit. Begitu sebaliknya. Inilah kelebihan FCPO yang tiada pada saham.

InsyaAllah esok saya akan belajar lebih dalam lagi strategi sebagai trader FCPO.

Malam ni ulangkaji sikit dan get ready untuk belajar lagi.

Semoga Allah permudahkan usaha hambaNya ini. ;)

-Nizam Malek
27 Disember 2014

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.