Monday, August 15, 2011

Kenangan Berpuasa Masa Belajar di KMNS


Assalamualaikum~ hai, salam ramadhan semua!

Wuhuu, dah 15 ogos rupanya hari ni. Cepat masa berlalu, dan dah separuh bulan Ramadhan kita tempohi. Kesian Nizam Malek Blog ni, macam dah lama tak update dengan artikel-artikel panjang yang menarik dan berfaedah..

Huhu, bukan apa, saya agak sibuk dengan beberapa aktiviti sepanjang bulan Ramadhan ni, selain banyak tidur dan main game.. hehehe.. =p

Oklah, dalam post kali ini, saya nak share-share sikit dengan pembaca semua, pasal kenangan saya berpuasa time belajar di kolej beberapa tahun lalu. Kalau anda seorang pelajar, atau bekas pelajar, mesti ada kenangan dan pengalaman manis juga kan, so mari baca cerita saya yang biasa-biasa je ni.. huhu..

Masa time sekolah dulu, dari sekolah rendah sampai sekolah menengah, saya belajar di sekolah harian biasa di Johor Bahru, jadi tiada pengalaman menarik sangat berbuka puasa di luar. Selalunya berbuka dengan family je kat rumah.

Tapi bila masuk matrikulasi di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan pada tahun 2005, bermulalah pengalaman saya berpuasa di luar bersama kawan-kawan.

Bas KMNS yang saya pun tak pernah naik.. Tak berkesempatan.. hehe.. =p

Cuma tak bestlah, time tu tak sempat ambik gambar sangat, just ada beberapalah untuk dikongsikan di blog ni. Time tu pakai camera handphone..

Time tu memang hot handphone jenis sabun lah, daunlah yang ada fungsi camera dan memori kad. Sape ada handphone tu dulu memang hot lah.. huhu.. So gambar yang mana ada je lah ea saya upload ke blog post kali ni k.. Puas godek2 album KMNS yang ada dalam external hardisk ni.. Kenangan gak tu.. =p

Kelakar gak pengalaman hari pertama bersahur tu.. Semangat nak bersahur, tapi tak de makanan.. Then keluar ramai-ramai dalam gelap-gelap sebelum subuh tu pergi cari kafe/kantin kat blok-blok lain..

Suasana blok B2 ketika waktu bersahur.. =)

Pergi kat kafe blok A perempuan (sebab makanan sedap sikit.. =p), tapi sedih, kafe tak bukak pulak.. Then beraraklah ke kafe blok B5 lelaki yang jauh di atas bukit sana.. Menapak punya menapak, dapatlah berjumpa makanan, bolehla beli mee goreng ke, nasi goreng ke, yang simple-simple.. Beli air teh tarik panas.. =p Makan ngan kawan-kawan.. Seronok gak time tu.. =)

Then antara kenangan jugak time bulan Ramadhan kat KMNS adalah bersolat terawih di surau KMNS.


Gambar kat atas nilah gambar surau tersebut. Seronok sebab time Ramadhanlah kitaorang jadi lebih rapat dan dapat mengenali kawan-kawan lain daripada aliran lain (sains hayat atau sains fizikal dan aliran perakaunan).

Then dapat dengar tazkirah daripada ustaz dan wakil pelajar. Menenangkan jiwa dan rohani jugalah time tu. Tapi bukanlah tiap-tiap malam pergi solat terawih.. Alasan nak study la.. konon.. hehe.. =p

Lagi, time kat Matrik biasalah, kadang-kadang ada majlis berbuka puasa beramai-ramai. Selalunya buat kat dewan utama (apakah namanya saya pun dah lupa.. =p).. Time tu masih ingat, sibuk buat pilihan, nak pakai baju melayu biru ke maroon.. Manelah tahu ada yang usha-usha ke.. Sembang je.. hehe.. =p

With my best friend kat KMNS, Firdaus a.k.a Chiko kat majlis berbuka beramai-ramai. Kawan bilik depan kat blok B3 dulu.. Selalu temankan saya kalau nak pergi keluar makan kat kafe.. =)

Selain tu, time berpuasa tu banyaklah masa senggang.. Kadang-kadang kelas tak pack sangat. Jadi ambil peluang untuk belajar lebih kerap. Dan bila belek-belek album lama, terjumpa satu gambar time study group masa tengah berpuasa..

(Group la sangat, 2 orang je kot.. haha..) Kawan sibuk study Math n Chem, saya sibuk shoot gambar.. Patut dia skor, saya biasa2 je.. huhu.. =p

Selain study kat blok, ada juga study kat cafe malam2 ngan kawan-kawan praktikum sambil buat parti makan-makan sikit.

Sukanya dengan handphone daun coklatku.. =)

Majlis makan-makan bersama geng praktikum H3P6 dan geng-geng silat.

Oh ya, time berpuasa kat KMNS dulu pun saya sempat buat satu video saya beriadah kat padang KMNS. Time main lompat tinggi, konon-konon nak berlatih lah wakil kolej Matrik. Memang terpilih dan dapat no 2 masa lawan kat Kolej Matrikulasi Changlun, Kedah.

Trylah tengok videonya kat bawah ni. =)



Inilah antara kenangan ketika berpuasa kat KMNS dulu.. Seronok gaklah, happy-happy ngan kawan-kawan. Kini tiada lagi, my study time has past and over. I will be introduced to the new atmosphere, it's called the working world. Things will be different, not the same like before.

Papepun, just go through this life. Kitalah yang menjadikan sesuatu itu menarik atau tidak. Ok, harap anda seronok membaca blog post kali ini. Berjumpa lagi kita dalam blog post seterusnya.

4 comments:

you know who said...

wow~ you looks so young la baby ( i used to call u baby right, back then =P )...wajah cinta hati waktu dulu. lalala

Nizam Malek on August 15, 2011 at 9:57 PM said...

Huhu.. Sekarang dah tak look young ea? Ingat awet muda.. huhu.. =p

nasyaaffandi95 on July 6, 2013 at 11:13 AM said...

sy pljr kmns 13/14..nama dewan tu DSG (dewan serba guna)..best ddk kt kmns ni..tak sabar nk tggu ramadhan nnt..

Nizam Malek on July 6, 2013 at 12:10 PM said...

Hi junior!

Thanks for dropping by here.

Enjoy your days in KMNS. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.