Saturday, December 27, 2014

Belajar Menyabit Dalam Dunia FCPO!

0 comments


Alhamdulillah hari ni selesai belajar asas FCPO (Future Crude Palm Oil).

Walaupun ada pening-pening sikit, tapi alhamdulillah dah dapat grab perkara asas dalam permainan FCPO.

Yup, FCPO pada saya adalah satu permainan.

Permainan untuk seorang trader.

Kini saya saya dapat melihat perbandingan antara dunia equity (saham) dan FCPO.

Secara asasnya, konsep pemilikan itu berbeza, tapi dari segi kajian technical analysis nya lebih kurang sama.

Seharian belajar, saya dapat tangkap beberapa point menarik tentang FCPO.

1. Broker fee untuk transaksi jual beli adalah flat rate. Jadi tidak kiralah berapa banyak profit yang berjaya kita jana, broker feenya tetap sama dan amatlah murah.

2. Berbeza dengan saham yang hanya memberikan peluang menjana keuntungan capital gain melalui kenaikan harga saham yang dibeli, FCPO memberikan peluang kita menjana keuntungan secara dua hala iaitu semasa trend menaik dan juga semasa trend menurun. Apa yang kita perlu buat adalah hanya membuat jangkaan ke mana arah trend sahaja (sama ada ke atas atau ke bawah) menggunakan ilmu technical analysis.

3. FCPO amat sesuai untuk seorang trader tegar dan ia agak memerlukan komitmen masa untuk dilakukan. Secara asasnya, jika kita tiada masa untuk monitor pergerakan trend FCPO, lebih baik jangan letakkan wang dalam akaun FCPO tersebut. Nasib baik Johor cuti hari jumaat. Jadi boleh lah trade FCPO sepenuh hati pada hari jumaat.

4. Perbezaan 1 point bersamaan RM25. Bermakna kalau satu kontrak kita berjaya dapat 10 point, kita telah menjana keuntungan sebanyak RM250. Kalau kita beli 5 kontrak, kita telah pun menjana keuntungan sebanyak  RM1250.

5. Modal yang diperlukan untuk mula trade FCPO adalah minimum RM2k dan biasanya RM4k.

6. Platform yang digunakan untuk jualbeli FCPO adalah JTrader (yang ni saya belum belajar lagi). Dan platform untuk kajian Technical Analysis adalah OMS188 (yang ni saya dah pro. Tapi belajar dengan orang, buat-buat lah tak pandai. Mihihi. ;p)

7. Basically, perkataan yang biasa digunakan dalam FCPO adalah long dan short. Secara mudah, kita sebut long kalau kita menjangkakan trend seterusnya akan naik dan kita sebut short kalau kita menjangkakan trend seterusnya akan turun ke bawah.

8. Apabila kita tersalah menjangkakan trend (kita jangkakan long, tapi jadi short), kita boleh buat dua short untuk menukar trend, dan membolehkan kita counter loss dan balas dendam dengan profit. Begitu sebaliknya. Inilah kelebihan FCPO yang tiada pada saham.

InsyaAllah esok saya akan belajar lebih dalam lagi strategi sebagai trader FCPO.

Malam ni ulangkaji sikit dan get ready untuk belajar lagi.

Semoga Allah permudahkan usaha hambaNya ini. ;)

-Nizam Malek
27 Disember 2014

Friday, November 28, 2014

Bagaimana MedaInc

0 comments

Tarikh: 28/11/2014
Harga: RM0.685
Syariah: Ya
Hari ni saya nak kongsikan hasil kajian penuh kaunter MedaInc yang saya buat.
Pertama sekali, MedaInc ini merupakan sebuah syarikat hartanah (developer).
Sektor hartanah mungkin dilihat kurang menarik buat masa ini apabila harga hartanah di Malaysia telah naik ke paras yang tidak setara dengan pendapatan rakyat Malaysia secara umumnya.
Banyak isu seperti RPGT, GST dan peningkatan kos pembuatan menyebabkan kaunter-kaunter dalam sektor hartanah nampak terjejas.
Walaubagaimanapun, mungkin terdapat sedikit peluang bagi kaunter-kaunter dalam sektor hartanah ini sekiranya kita dapat membaca pergerakan trend yang terlibat.
================
Fundamental Analysis
================
Dari segi kajian fundamental, MedaInc berada dalam senarai Papan Utama (Main Board).
Perniagaan utama adalah dalam niche commercial dan residential properties.
Dari segi penyata kewangan, jumlah jualan tahunan yang terhasil adalah sebanyak RM131 juta dan jumlah keuntungan bersih tahunan adalah sebanyak RM9juta.
Syarikat MedaInc ini mencatatkan keuntungan pada setiap suku tahunan, tetapi jumlah keuntungan tersebut dilihat semakin susut dari semasa ke semasa iaitu keuntungan dari RM5juta turun ke hanya RM375k sahaja. Trend kemerosotan keuntungan yang membimbangkan sebenarnya.
Lebih membimbangkan adalah syarikat MedaInc ini mempunyai aliran tunai (Cash Flow) negatif sebanyak RM10juta.
Dari segi Shareholding pula, Balance Float adalah sebanyak 27.03% yang menunjukkan syarikat ini disayangi dan mempunyai potensi kenaikan nilai saham yang lebih meyakinkan.
Walaupun syarikat dilihat mengalami kemerosotan dari segi keuntungan setiap suku, syarikat mula membayar dividend kepada para pemegang saham bermula tahun 2013.
Projek terkini syarikat MedaInc adalah Scott Towers Larkin di Johor Bahru dan Westlake View di Sungai Siput, Perak.
Syarikat juga ada menerima bantuan pembiayaan terma Islamic daripada MBSB bernilai RM20juta pada 1 Oktober 2014. Dimaklumkan RM15juta digunakan untuk projek Scott Towers Larkin dan Westlake View, Sungai Siput Perak, manakala RM5juta digunakan untuk working capital.
Secara overall, fundamental syarikat MedaInc ini ok.
==============
Technical Analysis
==============
i) Kajian Technical dimulakan dengan carta yang paling besar iaitu Monthly 10 Years.
Hasil kajian mendapati kaunter MedaInc ini sedang mengalami major downtrend bermula Oktober 2012. Terdapat penurunan dari harga kira-kira RM0.700 ke kini RM0.685.
Super Duper Sell Signal diberikan untuk major trend dan ini adalah satu trend utama yang sangat tidak menarik.
ii) Kemudian kajian Technical diteruskan dengan menggunakan carta Weekly 5 Years.
Didapati harga telah mula melakukan reversal.
Harga telah naik ke atas line SGZC, masuk ke Upper Bollinger Band dan terdapat juga first buy signal MaCD. DMI masih dalam perjalanan untuk memberikan buy signal.
Apabila digabungkan dengan kajian kekuatan trend, harga masih diklasifikasikan dalam jajaran sideways, tapi sangat berpotensi.
iii) Kajian Daily 1 Year, Luar Biasa!
Pada carta yang lebih kecil ini, terdapatnya penemuan penting.
Kajian trend dan kekuatan trend menunjukkan uptrend super buy.
Oleh kerana harga telah sedikit terkeluar dari Upper Bollinger Band, saya berpendapat harga terbaik untuk mendapatkan kaunter ini adalah pada harga RM0.675-0.680.
TP1: RM0.700
TP2: RM0.735
TP3: RM0.785 (Kalau naik atas harga ni, fly)
S1: RM0.670
S2: RM0.645
S3: RM0.570 (Game Over)
Oleh kerana MaCD daily memberikan super buy signal yang ketara, saya yakin harga boleh naik mencecah TP1 dan TP2.
Tapi sekiranya trend berubah, mesti segera lari sebab mungkin harga hanya naik sementara memandangkan major trend masih downtrend.
Game plan mudah, bid harga RM0.680 dan tunggu.
Ada profit, lari.
-Nizam Malek

Sunday, November 2, 2014

Selok Belok Pinjaman Dalam Pelaburan Hartanah Peribadi

8 comments

Pelaburan Hartanah Peribadi bermaksud hartanah seperti rumah yang kita beli menggunakan nama kita sendiri (bukan guna nama syarikat sdn bhd atau IHC) untuk tujuan pelaburan terutamanya rumah sewa.
Berikut adalah antara soalan-soalan yang saya terima daripada kawan-kawan Facebook saya yang berminat untuk belajar tentang Pelaburan Hartanah.

1. Nizam, saya ada wang simpanan, cukup untuk beli rumah. Better saya beli rumah secara tunai (cash) atau ambil pinjaman bank?
Jawapan: Alhamdulillah dan tahniah kerana mempunyai simpanan yang cukup untuk membeli rumah. Ia memberikan kuasa kepada anda berbanding orang lain.
Untuk soalan anda, jawapan saya adalah, beli rumah menggunakan pinjaman. Kenapa? Sebab sekiranya anda beli rumah tersebut secara tunai, anda hanya akan boleh beli satu sahaja rumah dan perlu kumpul semula lagi wang anda untuk membeli rumah seterusnya.
Sekiranya anda menggunakan pinjaman bank, anda berpeluang untuk mengehadkan penggunaan wang anda dan memaksimumkan jumlah rumah yang anda boleh beli.
Inilah konsep leverage yang mana jika digunakan dengan cara yang betul, proses pelaburan anda akan menjadi lebih cantik dan kos efektif.
Anda hanya perlu beli rumah secara cash sekiranya anda tidak lagi layak untuk mendapatkan kelulusan pinjaman bank, contohnya kerana faktor umur dan DSR.
Selain dari itu, jika ada peluang untuk mendapatkan pinjaman bagi pembelian rumah, gunakan sebaiknya. Ia adalah satu fasiliti kewangan.

2. Berapa banyak yang kita perlu pinjam? Pinjam sikit atau pinjam banyak?
Jawapan: Ini soalan yang baik. Sebenarnya berapa banyak kita perlu pinjam adalah bergantung kepada diri kita dan kemampuan atau pendapatan kita.
Walaubagaimanapun, pada pandangan saya, pinjam sedikit adalah lebih baik kerana ianya mengurangkan risiko yang perlu ditanggung.
Sudah pasti risiko menanggung pinjaman bernilai RM50k tidak akan sama dengan risiko yang perlu ditanggung bagi pinjaman yang bernilai RM500k.
Cuma trick yang biasa saya gunakan dalam apa sahaja pinjaman adalah untuk menetapkan tempoh pembayaran yang lebih panjang.
Bermaksud, kalau tenure pinjaman maksimum adalah 30 tahun, kita akan ambil maksimum 30 tahun.
Ya, betul, kita akan berada dalam status peminjam selama 30 tahun lamanya, tapi dengan berbuat demikian, komitmen bulanan akan menjadi lebih kecil dan ia akan mengurangkan tekanan kita sebagai seorang pelabur hartanah.
Kesimpulannya, pinjam ikut keperluan dan tarik tempoh pinjaman tersebut sepanjang mungkin.

3. Bagaimana pula dengan combine nama husband & wife untuk ambil pinjaman, bagus atau tidak?
Jawapan: Pada pandangan saya, seboleh-bolehnya jangan combine nama untuk ambil pinjaman.
Guna nama sendiri untuk membeli rumah. Combine nama hanya akan mendedahkan anda kepada masalah di kemudian hari, pada pandangan saya.

4. Then macam mana nak beli rumah kalau tak recommend combine nama untuk buat pinjaman?
Jawapan: Kerana itu kita perlu membuat persediaan terlebih dahulu sebelum melabur dalam hartanah.
Persiapan dari segi profile kewangan adalah amat penting sebelum terjun ke dunia pelaburan hartanah.
Memang betul kita perlu bantu membantu dalam proses pelaburan apatah suami dan isteri, tapi jangan bantu membantu dalam ikatan perjanjian yang tidak memberikan sebarang advantage, apatah lagi sekiranya ia menyebabkan kita terikat.
Pada saya, kebebasan dan mempunyai kawalan dalam pelaburan adalah amat penting. Combine nama untuk pinjaman pada saya akan menyulitkan anda dan pasangan anda. Mungkin tak nampak hari ini, tapi mungkin di kemudian hari.

5. Bagaimana dengan risiko mengambil pinjaman dengan bank untuk tempoh yang panjang? Apa akan terjadi sekiranya berlaku apa-apa ke atas kita? Tidakkan ia akan membebankan waris kita?
Jawapan: Dalam pelaburan, protection atau perlindungan adalah amat penting kerana pelaburan adalah satu proses yang tetap melibatkan risiko.
Oleh itu jangan melabur tanpa protection.
Setiap kali membuat pinjaman perumahan, pastikan anda ambil MRTT atau life insurans bagi melindungi hartanah anda.
Dengan mengambil MRTT atau life insurans tersebut, hartanah yang anda beli tersebut akan dibayar sepenuhnya oleh pihak syarikat insurans sekiranya terjadi apa-apa yang buruk ke atas diri anda.
Bermakna, sekiranya umur tidak panjang, pinjaman untuk hartanah anda akan selesai dan waris anda akan mendapat hartanah tersebut tanpa perlu membayarnya dan sekiranya hartanah tersebut disewakan, waris mempunyai hak untuk mengambil hasil sewa tersebut.
Dengan itu, kerisauan atau tekanan terhadap pelaburan adalah dapat dikurangkan atau menjadi sangat kecil.

Ok cukup 5 dulu soal jawab berkenaan pinjaman untuk tujuan Pelaburan Hartanah.
Ramai orang anggap Pelaburan Hartanah amat susah. Tapi sebenarnya ia mudah sekiranya kita ada ilmu dan tahu apa yang kita lakukan.
Semoga bermanfaat. 
-Nizam Malek

Friday, October 31, 2014

7 Tips Pakai Kad Kredit

0 comments

================
7 Tips Pakai Kad Kredit
================

1. Hanya guna kad kredit apabila kita ada duit sahaja.
2. Buat pembayaran kad kredit menggunakan online banking seperti Maybank2u atau CIMBClicks dalam tempoh 24 jam selepas menggunakannya.
3. Guna kad kredit untuk memudahkan proses pembayaran dan mengumpul point sahaja, dan bukannya untuk bershopping sakan.
4. Sentiasa guna kad kredit ketika membayar petrol, jangan bayar guna wang tunai.
5. Jika kad kredit anda memberikan point atau diskaun yang lebih banyak jika digunakan pada hujung minggu, pastikan anda hanya atau banyak menggunakan kad kredit tersebut pada hujung minggu sahaja.
6. Pantang larang kad kredit; jangan ambil installment menggunakan kad kredit walaupun 0% interest.
7. Kad kredit hanyalah satu fasiliti yang boleh digunakan dan tidak semestinya digunakan. Jika tiada keperluan untuk digunakan, simpan sahaja kad kredit anda.

-Nizam Malek

Friday, October 24, 2014

Tips Bagaimana Membina Pengaruh Melalui Penulisan

1 comments

Assalamulaikum dan Salam Hormat.

Apa khabar, dah lama nampaknya tidak ketemu di sini.

Hari ni hari Jumaat.

Johor cuti hari ni, jadi saya pun dapatlah berehat dari kerja-kerja di pejabat.

Alhamdulillah, cuti memang best.

Tak kesah lah cuti hari apa, asalkan cuti, memang best. =)

Ok dalam post kali ini, saya nak share sikit beberapa tips berkenaan cara-cara membina pengaruh atau kredibiliti melalui penulisan.

Yup melalui penulisan.

Tidak kiralah kita menulis di Facebook, Blog atau di mana-mana sahaja, bagaimana caranya nak buat apa yang kita tulis itu sentiasa diikuti dan dikagumi.

Mungkin boleh saya berkongsi dengan anda sedikit sebanyak pengalaman saya menulis di blog dan Facebook sejak 2009, lebih kurang 5 tahun dah.

Fuh cepat masa berlalu.

Ok ini antara tipsnya:

1. Kongsikan pengalaman anda sendiri.

Zaman ini adalah zaman IT (Information Technologi). Maklumat mudah diperolehi semudah menaip di papan keyboard laptop dan juga smartphone. Oleh itu berita dan teks menjadi perkara yang tidak gempak kerana semua orang boleh mendapatkannya di mana-mana.

Tapi kalau anda berkongsikan pengalaman anda sendiri, ia menjadi informasi yang mahal. Apa sahaja yang anda lalui dalam hidup, cerita itu menjadi mahal apabila dikongsikan kerana orang mahu mengetahuinya.

Ramai orang yang hebat bercakap di hadapan khalayak sebenarnya bukan bercakap tentang perkara yang terlalu hebat, tapi mereka berkongsi cerita pengalaman mereka atau pengalaman orang lain yang boleh menjadi panduan untuk orang lain.

Sebagai contoh, kalau anda melancong ke luar negara seperti Jepun, kongsikan pengalaman dan perasaan yang anda lalui ketika berada di sana melalui kaca mata anda.

Itulah cerita yang tiada di mana-mana, yang hanya ada pada anda. Dan itulah perkara yang orang suka baca dan ia akan meningkatkan kredibiliti anda serta kepercayaan orang lain terhadap anda.

2. Kongsikan kepakaran anda secara percuma.

Ramai orang ada kemahiran tertentu yang hebat dan boleh dijual dalam bentuk produk informasi seperti ebook. Tetapi masalahnya ramai tidak mahu berkongsi sedikitpun info berkenaan kepakaran tersebut secara percuma terlebih dahulu dan terus mahu jual ebook tersebut pada harga mahal. Akhirnya tiada orang yang akan beli.

Sebenarnya begini, kita perlu kongsikan dulu apa yang ada pada kita secara percuma. Tulis berkenaan kepakaran kita sikit demi sedikit di wall Facebook mahupun blog secara percuma.

Kita tidak akan rugi kerana informasi sebenarnya tidak pernah habis.

Malah bila kita telah berjaya siapkan pakej ebook yang lengkap berkongsikan kepakaran kita, ia akan menjadi produk informasi panas yang amat dinanti-nantikan.

3. Jangan terlalu keras mengutuk pihak tertentu.

Katakan kita tidak suka dengan parti politik tertentu. Jangan gunakan penulisan sebagai medan untuk mengutuk parti politik tersebut sekeras-kerasnya apatah lagi tanpa fakta yang konkrit.

Ramai, ramai tokoh-tokoh hebat dalam bidang tertentu saya lihat akhirnya tenggelam kerana sikap seperti ini.

Kalau tak suka kerajaan, kutuk gila-gila.

Dan kalau tak suka pembangkang, pun dikutuknya gila-gila.

Perkataan dan ayat digunakan pun tidak melambangkan ketamdunan.

Akhirnya kredibiliti yang dibina cepat hancur lebur.

Oleh yang demikian, berhati-hatilah dalam memberikan pendapat.

Boleh berikan pendapat, tapi jangan lebih-lebih sangat. =)

Ok sampai sini dulu perkongsian kali ini,

Semoga bermanfaat.

-Nizam Malek





Saturday, October 11, 2014

Bagaimana Untuk Mula Melabur Jika Tiada Modal?

0 comments

Ramai orang beritahu saya mereka ada masalah, iaitu tiada modal untuk melabur samada dalam hartanah, saham mahupun emas.

Bagaimana untuk mengatasi masalah ini?

1. Simpanan. 

Pelabur yang hebat adalah penyimpan yang hebat. Sekiranya anda hendak menceburkan diri dalam dunia pelaburan, anda perlu belajar teknik-teknik yang berkesan untuk menyimpan wang. Secara idealnya, anda perlu simpan 10% daripada pendapatan anda ke satu akaun bank yang khas untuk simpanan (jangan campurkan wang simpanan tersebut di dalam akaun bank yang anda gunakan untuk perbelanjaan). Sudah pasti lebih banyak anda menyimpan, lebih tinggi peluang anda untuk melabur dengan lebih selesa di kemudian hari. Tapi sekiranya anda tidak dapat menyimpan 10%, simpanlah berapa sahaja yang anda boleh, asalkan anda ada membuat simpanan yang konsisten sekurang-kurangnya setiap bulan. Simpanan ini adalah amat penting untuk dilakukan sebelum kita masuk ke langkah ke dua.

2.Tambah pendapatan.

Bina kemahiran untuk menjual, kerana dengan membuat jualan, pendapatan dapat ditingkatkan. Cari apa-apa produk yang mempunyai permintaan, dapatkan pada harga kos dan jual untuk menjana keuntungan. Salah satu produk yang anda boleh jual di Internet adalah produk informasi. Sebagai contoh, katakan anda ada kemahiran untuk menjahit pakaian. Rakamkan cara-cara menjahit mengikut cara anda tersebut ke dalam bentuk video tutorial dan jualkannya. Orang yang membeli video tersebut boleh belajar cara-cara menjahit dan membolehkan mereka menjana keuntungan melalui perkhidmatan menjahit baju kurung ketika musim perayaan. Keuntungan yang terhasil daripada penjualan produk informasi video tersebut tidak boleh digunakan untuk perbelanjaan anda, sebaliknya mestilah dimasukkan ke akaun bank yang khas untuk simpanan bagi tujuan pelaburan.

3. Berbelanja dengan lebih bijak.

Perbelanjaan sebenarnya amat boleh dikawal. Kita boleh membuat pilihan yang lebih bijak setiap kali berbelanja. Ini adalah langkah yang amat penting dan sekiranya langkah ke 3 ini tidak diambil perhatian, langkah pertama dan kedua di atas boleh menjadi sia-sia. Contohnya apabila soal makanan, ada makanan yang mahal dan ada makanan yang murah. Perbezaan harga bukan hanya kerana kualiti makanan yang disediakan, tapi mungkin kerana faktor di mana makanan itu dijual. Nasi lemak yang sama mungkin jauh berbeza harganya apabila satu dijual di gerai-gerai (RM2) dan satu lagi dijual di restoran ekslusif (RM7). Jadi kita ada pilihan, maka pilihlah untuk berbelanja dengan lebih bijak.

Ada banyak lagi cara untuk mengumpul modal bagi tujuan pelaburan. 

Tapi langkah-langkah di atas adalah perkara asas yang biasanya akan disebut oleh pakar-pakar kewangan dan pelaburan.

Semua orang tahu dan boleh tahu info ini.

Tapi yang membezakan adalah orang yang membuat tindakan.

Kita buat dengan cara yang betul. insyaAllah kita boleh rasa hasilnya nanti.

-Nizam Malek

Saturday, October 4, 2014

8 Langkah Ke Arah Kebebasan Kewangan!

0 comments


Game Plan Pelaburan Saya.

1. Kerja Keras Dapat Gaji 
2. Fokus Pada Simpanan
3. Gandakan Simpanan Menggunakan Pelaburan Saham (Trading)
4. Fokus Pada Simpanan
5. Jana Kekayaan Melalui Pelaburan Saham Rumah Sewa 
6. Passive Income Setiap Bulan 
7. Repeat The Same Formula 
8. Financial Freedom Seumur Hidup

First Rule: Work Hard For Money
Second Rule: Make Money Works Hard To Make More Money

-Nizam Malek

Tuesday, September 30, 2014

Sesal Separuh Nyawa | Alyah | Cover by Nizam Malek + Chord

1 comments



Em               Am
Andai pastinya ku tahu
D                   G
Takkan aku tinggalkanmu
C                 Am                       B
Namun masih keliru teringat masa lalu

Em              Am
Tetap tiada kulupakan
D                 G           B
Indah setiap sentuhan
C                 Am
Cinta yang kau tinggalkan
                    B
Kekalnya berdampingan

Em            Am
Mana harusku hamparkan
D                G             B
Rindu tiada kesudahan
Em                 Am
Sesal biar separuh nyawa
            B
Takkan hilang

Em               Am
Masih terasa nafasmu
D                   G          
Lembut menusuk jiwaku
C                 Am                    
Dengan dihembus bayu
                 B
Membawa khabar rindu

Em             Am
Tapi sulit kuteruskan
D                   G             B
Engkau jauh kehadapan
C                 Am                          B
Aku, tabah berjalan sembunyikan harapan

Em            Am
Mana harusku hamparkan
D                G             B
Rindu tiada kesudahan
Em                 Am
Sesal biar separuh nyawa
            B
Takkan hilang

C                             Am
Separuh nyawamu dihati
B                            Em
Separuh lagi kau bawa pergi
C                    Am
Tiada arah jodoh kita
B                      Em
Tuhan tentu… kannya

Am D G B

Em            Am
Mana harusku hamparkan
D                G             B
Rindu tiada kesudahan
Em                 Am
Sesal biar separuh nyawa
            B
Takkan hilang


Monday, September 15, 2014

Buku Rujukan Pelaburan Saham Terbaik!

14 comments

Kalau anda berminat untuk belajar saham anda perlu banyakkan membaca buku-buku tentang Pelaburan Saham.

Jangan melabur saham tanpa ilmu, anda akan kecundang.
Jangan belajar saham dengan sesiapa, sebelum anda baca dulu tentang saham.
Pastikan anda mendapat gambaran awal tentang saham sebelum belajar dan melabur di pasaran saham.
Lebih banyak anda membaca tentang Pelaburan Saham, lebih mahir anda untuk melabur saham.

Nizam, boleh suggest buku apa nak baca?

Ada banyak buku yang anda boleh baca, antaranya adalah:

1. Buku Bijak Melabur : Selok Belok Panduan Pelaburan Saham tulisan Razali Razman. (RM39.90).
2. Buku Mudahnya Pelaburan Saham tulisan Mentor Saham Richworks Tn Hj Mohd Asri. (RM20.00).
3. Buku Bahasa Inggeris, Winning The Game of Stock tulisan Adam Khoo. (RM49.90).
4. Modul Guerrilla Saham Mobile Pro, Jana Wang Di Bursa Malaysia Menggunakan Smartphone karya Pro Trader Nizam Malek. (RM150.00).

Selamat melabur di Bursa Malaysia!

Sunday, September 14, 2014

Seminar RRRY 2014

4 comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar anda di sana?

Semoga sentiasa dalam keadaan sihat dan luar biasa bahagia.

Saya sebenarnya baru sahaja pulang dari Kuala Lumpur di mana saya telah menghadiri Seminar Retire Rich Retire Young (RRRY) 2014 yang telah dikendalikan oleh Mentor Jutawan No 1 di Malaysia, Azizi Ali.

Seminar ini telah diadakan di Wisma MCA dan berlangsung selama 1 hari sahaja pada 13 September 2014.

Alhamdulillah, dapat juga saya menyertai seminar ini dan berguru secara langsung dengan penulis buku kewangan dan pelaburan kegemaran saya ini.

Antara buku tulisan Azizi Ali yang amat saya suka baca adalah buku 'Bagaimana Hendak Menjadi Jutawan Hartanah' dan buku 'Jalan Pintas Kekayaan'.

Bertemu dan belajar secara langsung dengan Azizi Ali adalah antara satu pengalaman yang mengujakan bagi saya.

Azizi Ali, 52 tahun merupakan seorang juruterbang MAS dan dalam masa yang sama, beliau merupakan seorang pemilik perniagaan atas jenama TrueWealth dan beberapa jenis perniagaan JV yang lain, serta beliau juga merupakan seorang pelabur yang berjaya.

Beliau pada saya, merupakan seseorang yang amat suka pada wang dan mempunyai pengetahuan untuk menjana lebih banyak wang yang terbukti berkesan dan selamat.

Banyak, banyak sangat sebenarnya yang saya belajar dari Seminar RRRY 2014 ini.

Walaupun ya, kebanyakan apa yang dikongsikannya dalam seminar tersebut merupakan sesi ulang tayang apa yang terdapat dalam buku-buku yang beliau tulis, saya melihat lebih daripada yang beliau sampaikan.

Saya melihat Azizi Ali sebagai satu inspirasi kejayaan dalam dunia kewangan dan pelaburan peribadi.

Saya mencari-cari rahsia bagaimana seorang budak kampung di hujung utara Malaysia, iaitu negeri Perlis, lahir sebagai seorang jutawan dalam tempoh 13 tahun.

Sekiranya ia mampu dilakukan, dan ramai orang lain telah mampu melakukannya, tidak mustahil, saya dan kita semua mampu melakukan perkara yang sama, asalkan kita tahu rahsianya dan bagaimana untuk melakukan perkara yang sama dengan cara yang betul dalam tempoh masa yang lebih pantas.

Selain itu, apa yang saya nampak pada Azizi Ali ketika beliau berucap adalah, beliau banyak bercakap tentang dirinya.

Apa yang beliau telah capai dalam hidup dan bagaimana beliau mencapainya.

Beliau tidak bercakap tentang perkara yang beliau tidak tahu dan perkara yang beliau tidak buat.

Ini menjadikan perkara lebih mudah.

Kerana ramai orang tidak mahu tampil ke hadapan khalayak dan bercakap kerana bimbang disebabkan banyak perkara yang mereka tidak tahu.

Itulah masalahnya..

Kita banyak fokus kepada perkara yang kita tidak tahu dan tidak fokus pada perkara yang kita tahu.

Ramai orang memandang tinggi kehebatan orang lain, sehingga merasa rendah dengan kebolehan diri sendiri.

Saya melihat dari sudut berbeza.

Sudah pasti, tiada manusia yang sempurna.

Dan dari situlah kita sepatutnya menggunakan peluang bagi menampung kelemahan-kelemahan yang ada.

Seminar RRRY 2014, hasilnya bukan untuk dilihat pada hari esok atau minggu hadapan atau bulan hadapan.

Retire Rich Retire Young is not just a dream. It's a reality.


Tapi insyaAllah jika niat betul hadir untuk belajar sesuatu, insyaAllah ia akan memberi kesan yang positif dalam diri pada masa hadapan.

Ok sampai sini dulu perkongsian tentang Seminar RRRY 2014.

Jumpa lagi! 


Bersama student GSSG saya di Seminar RRRY 2014
Gambar kenangan bersama. =)

Friday, September 5, 2014

Masa Yang Mencemburui Kita

2 comments

Assamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar semua?

Dah lama sebenarnya saya tak menulis blog dalam kategori My Life.

Sebenarnya banyak benda saya nak cerita-cerita kat blog ni, tapi masa sangatlah mencerumbui mencemburui kita.

Kini dah masuk bulan September 2014.

Begitu pantas masa berlalu.

Alhamdulillah, saya amat bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan kepada saya dan saya redha menghadapi ujian-ujian yang Allah sediakan untuk saya.

Kini dah lebih kurang 3 tahun saya berada di alam pekerjaan.

Macam-macam karenah manusia yang saya jumpa.

Ada yang baik dan ada juga yang sentiasa mengingatkan saya agar tidak jadi seperti itu.

Banyak perkara yang saya belajar dari setiap perkara yang berlaku.

Semoga pengalaman-pengalaman ini akan terus mendewasakan saya untuk menjadi insan yang lebih baik pada hari esok dan pada masa hadapan.

Ohya, post kali ini agak special sikit, sebab saya update blog post ini menggunakan gadget terbaru saya, Ultrabook Acer P3 Aspire.

Saja je beli, hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri.

Kenapa nak tunggu orang lain beri hadiah pada kita.

Sepatutnya kita lah mesti beri hadiah pada diri sendiri sebagai reward setelah kita penat bekerja.

Semoga dengan adanya Ultrabook baru ini, dapat membantu melancarkan lagi projek-projek yang saya lakukan.

InsyaAllah akan datang lebih banyak idea-idea baru yang lebih segar.

Ok sampai sini dulu coretan buat masa ini.

Kita jumpa lagi dalam blog post yang seterusnya.

Bye~

Saturday, August 23, 2014

Let's Cross The Bridge!

0 comments

A saying says, 'Don't cross a bridge till you come to it'.
Ramai orang terlalu risau akan apa yang akan terjadi pada masa hadapan.
Risau sehingga menjejaskan emosi semasa, sehingga menjejaskan tugasan yang sedang dilakukan.
Sebenarnya, kerisauan memuncak apabila kita tidak bersedia untuk melakukan sesuatu.
Ketidakpastian membuatkan kita goyah dan cemas.
Sebaliknya, apabila kita telah membuat persediaan yang rapi untuk menghadapi sesuatu, perancangan kita akan lebih terarah dan kerisauan akan dapat dikurangkan.
Kata kuncinya adalah persediaan.
Siapa yang bersedia, akan melintasi jambatan yang perlu dilalui dengan lebih yakin dan selamat.
"Let's cross the bridge when we come to it!" -Nizam Malek

Friday, August 22, 2014

Inspirasi Mentor Di Kota Melbourne

0 comments

Mei 2010.

Lebih kurang 4 tahun lepas, masih teringat ketika saya berada di Melbourne, Australia bersama dengan mentor saya.

Masa berlalu amat pantas.

Ketika dari Malaysia ke Melbourne, saya ada bawa bersama satu buku motivasi yang sangat memberi impak dalam hidup saya.

Tajuk buku tersebut adalah 'The Magic of Thinking Big' Versi Bahasa Melayu (saya suka baca buku dalam Bahasa Melayu), karya hebat David J. Schwartz.

Saya bawa buku tersebut dan saya baca bila ada masa terluang ditemani mentor saya.

Pernah satu ketika semasa saya membaca buku tersebut di bilik hotel, saya ke bilik air dan saya letakkan buku tersebut di atas katil saya.

Apabila saya kembali, buku tersebut masih berada di tempatnya.

Saya buat biasa sahaja dan sambung baca buku tu.

Sekembalinya dari Melbourne, mungkin beberapa bulan selepas itu, tak berapa ingat bila, saya belek kembali buku tersebut.

Di muka surat depan buku tersebut ada satu ayat dicoretkan.

"If You Are Thinking Big, Think Bigger." dengan tandatangan mentor saya.

Gemuruh hati saya membaca ayat ringkas itu.

Itulah hebatnya mentor saya.

Memberi inspirasi pada diri yang kononnya berilmu tinggi, tapi sangat lopong di sana sini.

Terima kasih mentor.

I love you so much.

Semoga Allah sentiasa melindungi dan menyayangi beliau.

-NIzam Malek

Sunday, August 17, 2014

Kekayaan Satu Keperluan?

0 comments

Beberapa belas tahun dahulu, kereta adalah simbol kemewahan.

Bukan semua orang mampu membeli kereta.

Sesiapa yang pergi ke sekolah dengan menaiki kereta akan dipanggil 'anak lord'.

Tapi kini kereta bukan lagi simbol kemewahan.

Hampir semua orang memiliki kereta sendiri dan jalan raya semakin sesak.

Kereta bukan lagi simbol kemewahan, tapi sudah diterima menjadi satu keperluan.

Begitu zaman berubah, begitu manusia berubah.

Pada hari ini, siapa yang mencari kekayaan, akan dipanggil mengejar dunia.

Hakikatnya, pada satu masa nanti, kekayaan akan menjadi satu keperluan.

Low dan middle income group akan ditelan kerakusan monopoli ekonomi dan mendapati mereka sentiasa menjadi mangsa keadaan.

Mereka yang membuat persediaan dari segi kewangan akan dapat menempuhi cabaran kehidupan dengan lebih stabil.

Seperti biasa, apa yang saya tulis akan dipandang serong, dipandang sipi.

Tidak mengapa kita lihat tahun depan atau beberapa tahun lagi.

Mungkin sekali lagi tulisan ini bakal menjadi batu bersurat seterusnya.

Seperti kereta, kekayaan bakal menjadi satu keperluan.

-Nizam Malek
www.NizamMalek.com
17 Ogos 2014

Tuesday, July 22, 2014

First 100% Profit From Saham!

2 comments


10-11 Mei 2014.

Tarikh saya belajar saham dengan Tuan ZamSaham.

Hari ni 22 Julai 2014, alhamdulillah, saya berjaya mencapai 100% profit pertama saya melalui saham.

Kaunternya adalah Ifca.

Harga beli RM0.110.

Harga terkini RM0.220.

100% profit bermaksud, jika saya laburkan RM1juta, saya akan mendapat satu lagi RM1juta.

InsyaAllah inilah breakoutnya saya dalam dunia Pelaburan Saham, umpama indikator MACD baru mencecah nilai 0.

Ada beberapa saham lagi yang insyaAllah dalam perjalanan mencapai 100%.

Semuanya secara asasnya masih lagi di permulaan trend.

Terima kasih tak terhingga daripada saya kepada Tuan ZamSaham kerana menurunkan ilmu saham yang amat berat ini kepada saya.

InsyaAllah saya akan jaga amanah ilmu ini ke arah manfaat yang baik dan diredhai Allah.

Doa saya, semoga ZamSaham, family n team, semuanya dalam lindungan Allah dan dipermudahkan segala urusan.

Nizam Malek
One of the owner of IfcaMSC
22 Julai 2014

Thursday, July 17, 2014

Guerrilla Saham : 3 Langkah Mudah Melabur Saham Di Bursa Malaysia!

0 comments

Tuesday, July 15, 2014

Guerrilla Saham : CME Brings You The Best Against Fire

2 comments

====================
Analisa Penuh Kaunter CME
====================

Alhamdulillah, baru selesai buat analisa penuh untuk kaunter pilihan hari ini, CME Group Berhad (7018).

Tarikh: 15 Julai 2014
Harga semasa: RM0.070



================
Fundamental Analysis
================

Syarikat CME Group Berhad ini tersenarai dalam Pasaran Utama (Main Market) di Bursa Malaysia dan berada dalam sektor Industrial Product.


Core business syarikat yang berpengkalan di Selangor ini adalah membuat design dan membina kenderaan bomba dan juga pemadam api, serta kenderaan-kenderaan khas dengan slogan 'CME Brings You The Best Against Fire'. 


Selain itu, bermula tahun 2002 sehingga 2004, syarikat CME Group Berhad ini juga telah menceburi bidang Pelaburan Hartanah melalui segmen perniagaan sewaan hartanah. 

Pada tarikh 18 Jun 2013, syarikat ini telah membeli aset iaitu sebidang tanah bernilai RM6juta di Bandar Indera Mahkota, Kuantan, Pahang. Syarikat juga mempunyai 63 unit shoplot 3 tingkat yang memberikan pendapatan sewaan yang stabil.

Dari segi prestasi perniagaan, syarikat CME Group Berhad ini telah menjana revenue atau jualan sebanyak RM30 juta setahun dengan pendapatan bersih sebanyak RM410,000.

Apa yang menarik, syarikat ini sentiasa mengumumkan keuntungan pada setiap suku tahunan walaupun keuntungan tersebut sedikit.

Cash Flow syarikat ini didapati negatif sebanyak RM3.9 juta. Negative Cash Flow ini mungkin disebabkan pembelian aset (tanah) bernilai RM6 juta tersebut pada tahun 2013.

Balance Float shareholders sehingga 30 April 2014 (latest) adalah sebanyak 34.74%. Lebih sedikit daripada 30%, tapi masih dikira ok.

=============
Technical Analysis
=============

Trend utama menunjukkan buy signal yang amat kuat (Super Buy).

Ini adalah kali pertama line hitam (golden cross) MACD mencecah nilai 0 sejak September 2012.

Ini memberi petanda prestasi syarikat sedang dalam proses yang kuat untuk menjana keuntungan.

Trend sideways masih dikenalpasti pada carta weekly dan daily dan masalah yang paling besar adalah pada indikator MACD yang sedang DeadCross.

Ini menunjukkan bahawa harga RM0.070 mungkin bukan harga terendah yang boleh dibeli. Mungkin harga boleh turun sedikit lagi ke RM0.065.

Walaubagaimanapun, harga telah steady di lingkungan RM0.070-0.075 untuk tempoh 2 bulan (Mei-Julai 2014).

Jadi harga RM0.070 masih adalah harga yang sesuai untuk membeli.

Target Price 1: RM0.080
Target Price 2: RM0.090
Target Price 3: RM0.100
Target Price 4: RM0.170

Support Line 1: RM0.065
Support Line 2: RM0.060
Support Line 3: RM0.055

===========
Kesimpulannya
===========

Fundamental Syarikat CME Group Berhad ini bagus dan stabil.

Ada potensi untuk harga naik pada setiap Target Price yang dikemukakan, walaubagaimanapun, ia mungkin mengambil sedikit masa (beberapa bulan).

Apa yang menarik tentang kaunter ini adalah kerana kestabilan perniagaan syarikat dan juga harga saham yang amat murah.

Harga saham yang murah membolehkan kita membeli pada kuantiti unit yang besar dan membolehkan kita menjana keuntungan yang lebih signifikan.

Boleh beli pada harga RM0.065-0.070 dan simpan.

InsyaAllah target profit sekitar 30-40%.

Sekian,

Analisa Diary Invest Saham,
Nizam Malek
Austin Perdana,
Johor Bahru
15 Julai 2014

Saturday, July 5, 2014

Guerrilla Saham : Saham Adalah Perniagaan

0 comments


Saham adalah perniagaan.

Dalam perniagaan ada untung dan ada rugi.

Jadilah pelabur yang bijak dengan membeli saham syarikat yang perniagaannya sedang dalam proses untuk menjana keuntungan.

Tinggalkan dan jangan sentuh kaunter-kaunter saham yang syarikatnya sedang rugi dan bermasalah.

Friday, July 4, 2014

Guerrilla Saham : Tutorial Cari Kaunter Saham Shariah

2 comments

Post kali ini special sikit, sebab saya nak kongsikan tutorial dalam bentuk video bagaimana caranya untuk mencari kaunter saham shariah di Bursa Malaysia.com.

Melabur dalam saham itu hukumnya harus, dan mencari kaunter saham yang patuh shariah itu wajib. =)

Selamat menonton dan silakan beri komen yang membina. =D

Wednesday, July 2, 2014

Nizam Malek Blog: [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi? Part 2

2 comments

Nizam Malek Blog: [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi?

Ini merupakan linked post yang perlu dibuat kerana jumlah komen untuk artikel [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi? telah pun mencecah 205 komen.

InsyaAllah saya akan terus menjawab komen-komen yang anda hantar berkenaan kerjaya Farmasi.

Ini merupakan soalan daripada Farah Shahira yang menghantar soalan di ruangan komen pada 30 Jun 2014, 6.24pm.

"Assalamualaikum.. Sye skrg sdg praktikal di hkl utk diploma farmasi la.. Cita2 sye nk jd dentist.. Tp mslhnye sye sngt lemah dlm math dn kimia.. Adakah perkara ni boleh memberi mslh kpd sye ble nk smbg utk bidang farmasi atau dentist.. Kalo nk jd pharmacist, rse mcm lemah sngt dlm math dn kimia.. Kalo nk smbg dentist, sye kurang dlm kemahiran teknikal sbb dentist perlu terlibat dgn bende yg smgr kecil.. Sye dlm dilema sama ade nk smbg degree farmasi atau dentistry.. Mohon pndgn dr en nizam.. Time kaseh"

Jawapan saya,

Waalaikummussalam, berada dalam keadaan dilemma seperti memang biasa ketika dalam proses membuat keputusan. Dalam pemilihan kerjaya, saya berpendapat anda perlu mengutamakan minat dan juga kemampuan.

Kini anda tahu apa kekuatan dan kelemahan anda dan anda perlu sesuaikan dengan kursus yang ditawarkan di pasaran.

Jangan buat sesuatu perkara yang anda tidak suka atau tidak minat, kerana lambat laun ia akan melemahkan anda.

Pilihlah kerjaya yang anda suka dan berpandukan kepada prospek kerjaya pada masa hadapan. Bermaksud, anda perlu cari kerjaya yang bersesuaian dengan sikap, karektor dan kemampuan anda, tapi kerjaya yang anda pilih tersebut mestilah mempunyai permintaan di pasaran kerjaya 5 tahun akan datang.

Lakukan kajian dan banyakkan bertanya kepada mereka yang berada di dalam bidang tersebut.

Cuma pesanan saya, tiada yang mudah dalam hidup ini. Bila sambung belajar nanti, ambil lah kursus apa sekali pun, pasti anda akan merasa susah dan mencabar.

Tiada kursus yang mudah.

Oleh itu, jika fikiran anda disemakkan dengan perkataan susah, maka otak anda akan menerimanya sebagai susah dan selamanya hidup anda akan jadi susah.

Cabar diri anda untuk mencapai sesuatu yang lebih tinggi dan lebih sukar. InsyaAllah dengan strategi dan cara yang betul, anda boleh berjaya.

Selamat berjaya saya ucapkan!

Teknik OPM Nizam Malek

2 comments

Apabila saya berbicara tentang Teknik OPM (Other People's Money), akan ada mereka yang memberi pandangan yang lain dan berbeza, antaranya:

1. Kenapa beli rumah guna pinjaman, lebih baik beli cash. 
2. Tak perlu beli rumah untuk buat positive cash flow, sublet sahaja. 
3. Beli rumah dan buat positive cash flow cumalah angan-angan, realitinya, tiada positive cash flow dengan beli rumah, duit mengalir keluar adalah.
4. Beli 3 buah rumah? Lambat lagi lah nak kahwin jawabnya~

Saya faham, semua orang ada buah fikiran masing-masing.

Tiada masalah pun, asalkan teknik yang dibuat sesuai untuk diri sendiri, itu dah cukup baik.

Teknik OPM yang saya buat adalah apa yang mentor Pelaburan Hartanah saya ajar.

Mentor saya tak ajar beli rumah secara cash, dan beliau pun tak ajar saya buat sublet.

Jadi saya berbicara atas dasar pengetahuan saya sendiri yang telah terbukti berkesan.

Saya tak cakap benda yang saya sendiri tak buat.

Tapi ya, orang lain ada cara masing-masing, tiada masalah.

Untuk menjawab keempat-empat pandangan di atas, secara peribadinya saya berpendapat:

1. Kita beli rumah menggunakan pinjaman untuk mengurangkan penggunaan modal kita. Kalau beli rumah berharga RM100,000 secara cash, habis duit modal kita RM100,000 untuk beli satu buah rumah sahaja. Tapi kalau ada RM100,000 dan kita gunakan pinjaman pembiayaan bank, kita berpotensi membeli 3-5 buah rumah yang boleh dijadikan sebagai mesin wang kita. Melalui Teknik OPM yang saya fahami, monthly installment rumah yang kita beli itu pun kita tidak bayar, tapi dibayar oleh orang lain. Positive cash flow yang terhasil, digunakan untuk membayar liabiliti monthly installment kereta kita.

2. Sublet adalah salah satu cara untuk menjana wang melalui hartanah. Tapi pada saya, sublet bukanlah satu bentuk Pelaburan Hartanah. Hakikatnya, subleter bekerja untuk hartanah. Tuan rumah menggunakan subleter untuk menjaga rumah mereka. Akhirnya, yang bekerja keras adalah subleter dan yang menjana wang secara konsisten dengan mudah setiap bulan adalah tuan rumah. Dengan membeli rumah, kita memiliki aset atas nama kita. Net worth kita juga bertambah. Proses menjadi tuan rumah ini rumit dan sukar pada 4-6 bulan pertama. Selepas urusan jual beli rumah selesai, hidup tuan rumah menjadi amat mudah sehingga ke akhirnya.

3. Idea Teknik OPM ini (menggunakan wang orang lain) adalah satu teknik pemikiran di luar kotak. Saya faham ramai yang tak boleh berfikir sehingga ke tahap itu. Ramai orang berfikir, apabila kita nak sesuatu, kita perlu bekerja 3, 4 kali ganda lebih kuat untuk memilikinya menggunakan kudrat diri sendiri dan wang sendiri. Hakikatnya, untuk mencapai sesuatu yang luar biasa dalam hidup dalam masa yang singkat, kita perlu menggunakan konsep leverage. Dengan adanya ilmu yang betul, kita boleh menjana positive cash flow daripada rumah. Sebab itu saya tekankan, bila tiada ilmu, jangan beri pandangan dan konklusi.

4. Perancangan untuk buat Teknik OPM ini tidak menghalang seseorang untuk kahwin pun. Saya sendiri pun berkahwin pada tempoh masa saya sedang mengaplikasikan Teknik OPM. Jika ada pandangan yang mengatakan perlu ikat perut dan tak boleh kahwin sebab nak buat Teknik OPM, saya boleh katakan tidak betul. Malah Allah berfirman dalam surah An Nuur (24) ayat 32 yang bermaksud "Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.".

Akhirnya, saya faham setiap orang ada cara, kelebihan dan kekurangan masing.

Pada saya, cara yang terbukti berkesan jika hendak buat Teknik OPM adalah beli rumah dan dapatkan positive cash flow yang digunakan untuk membayar liabiliti-liabiliti kita.

InsyaAllah, kalau berkesempatan, saya akan kongsikan 2 rule, macam mana nak buat Teknik OPM ini bagi yang bermula dari 0.

P/S: Saya pun sebenarnya bermula dari 0. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.