Wednesday, July 2, 2014

Nizam Malek Blog: [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi? Part 2


Nizam Malek Blog: [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi?

Ini merupakan linked post yang perlu dibuat kerana jumlah komen untuk artikel [Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi? telah pun mencecah 205 komen.

InsyaAllah saya akan terus menjawab komen-komen yang anda hantar berkenaan kerjaya Farmasi.

Ini merupakan soalan daripada Farah Shahira yang menghantar soalan di ruangan komen pada 30 Jun 2014, 6.24pm.

"Assalamualaikum.. Sye skrg sdg praktikal di hkl utk diploma farmasi la.. Cita2 sye nk jd dentist.. Tp mslhnye sye sngt lemah dlm math dn kimia.. Adakah perkara ni boleh memberi mslh kpd sye ble nk smbg utk bidang farmasi atau dentist.. Kalo nk jd pharmacist, rse mcm lemah sngt dlm math dn kimia.. Kalo nk smbg dentist, sye kurang dlm kemahiran teknikal sbb dentist perlu terlibat dgn bende yg smgr kecil.. Sye dlm dilema sama ade nk smbg degree farmasi atau dentistry.. Mohon pndgn dr en nizam.. Time kaseh"

Jawapan saya,

Waalaikummussalam, berada dalam keadaan dilemma seperti memang biasa ketika dalam proses membuat keputusan. Dalam pemilihan kerjaya, saya berpendapat anda perlu mengutamakan minat dan juga kemampuan.

Kini anda tahu apa kekuatan dan kelemahan anda dan anda perlu sesuaikan dengan kursus yang ditawarkan di pasaran.

Jangan buat sesuatu perkara yang anda tidak suka atau tidak minat, kerana lambat laun ia akan melemahkan anda.

Pilihlah kerjaya yang anda suka dan berpandukan kepada prospek kerjaya pada masa hadapan. Bermaksud, anda perlu cari kerjaya yang bersesuaian dengan sikap, karektor dan kemampuan anda, tapi kerjaya yang anda pilih tersebut mestilah mempunyai permintaan di pasaran kerjaya 5 tahun akan datang.

Lakukan kajian dan banyakkan bertanya kepada mereka yang berada di dalam bidang tersebut.

Cuma pesanan saya, tiada yang mudah dalam hidup ini. Bila sambung belajar nanti, ambil lah kursus apa sekali pun, pasti anda akan merasa susah dan mencabar.

Tiada kursus yang mudah.

Oleh itu, jika fikiran anda disemakkan dengan perkataan susah, maka otak anda akan menerimanya sebagai susah dan selamanya hidup anda akan jadi susah.

Cabar diri anda untuk mencapai sesuatu yang lebih tinggi dan lebih sukar. InsyaAllah dengan strategi dan cara yang betul, anda boleh berjaya.

Selamat berjaya saya ucapkan!

2 comments:

fikri said...

Assalamualaikum.. Apakah yang membezakan antara degree farmasi dgn degree sains farmasi?

fikri said...

Ouh ya.. Maaf, saya lupa nk bagi tahu.. Saya dapat tawaran untuk smbung degree dlm bidang sains farmasi di mesir.. Saya musykil sama ada sains farmasi ni sama ataupun tak dgn farmasi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.