Thursday, April 4, 2013

Parlimen Telah Dibubar, Tiba Masa Untuk Mengundi!


Hi, Assalamualaikum.

Sidang berita semalam (3 April 2013) melaporkan bahawa Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan pembubaran Parlimen yang berkuatkuasa serta merta dan diikuti dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN). Ini menandakan Pilihan Raya Umum yang ke 13 (PRU13) akan berlangsung dalam masa terdekat.

Eh, Nizam Malek nak cakap pasal politik pula ke? Hehe, tak lah.. Saya tak berminat sangat nak komen dan ulas panjang berkenaan politik Malaysia, sebab terlalu banyak artikel dan video yang boleh kita lihat sendiri di media massa yang ada.

Cuma dalam post kali ini, saya ingin mengambil kesempatan untuk menulis serba sedikit berkenaan PRU13 dan diri kita sebagai rakyat Malaysia, iaitu tidak lain dan tidak bukan berkenaan dengan tanggungjawab untuk keluar mengundi.

Mungkin ramai golongan muda kini sudah sedar kepentingan untuk mengundi dalam proses pilihanraya kerana ia adalah satu medan untuk menentukan tampuk kepemimpinan yang akan menerajui negara Malaysia yang tercinta ini.

Bagi yang pertama kali akan keluar untuk mengundi, anda perlu mendaftarkan diri anda terlebih dahulu dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), bukan SPRM ya hehehe, dan seterusnya memastikan dimanakan kawasan atau tempat untuk anda pergi mengundi. Tak boleh mengundi suka-suka hati saja, kena tahu tempat yang betul.

Ha, anda dah mendaftar ke? Kalau sudah, boleh semak status pendaftaran mengundi anda di sini: http://daftarj.spr.gov.my/DaftarjBM.aspx. Hanya masukkan no MyKad anda dan klik semak. Di situ anda boleh lihat maklumat daerah/tempat mengundi anda.

Bagi yang pertama kali akan keluar mengundi, mungkin tertanya-tanya, macam mana caranya mengundikan? Saya lah tu.. =p

Mungkin gambar di bawah ni boleh memberikan gambaran secara ringkas proses yang akan berlaku semasa mengundi nanti.
Ok, sampai sini dulu yang saya nak kongsikan kali ini. Selamat ber PRU13 dan semoga Malaysia akan terus makmur dan sejahtera, dipimpin oleh para pemimpin yang berkaliber dan berketerampilan. Amin. =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.