Saturday, January 28, 2012

Status 15

0 comments


Pintu hatiku sudah tertutup..

Yang ada hanyalah irama dan lagu..

Ombak Rindu Cover by Nizam Malek

0 comments

Here comes,

Ombak Rindu Cover..

Dah lama plan nak main lagu ni..

Sekarang baru dapat shoot satu..

Hope you guys suka ya.. =)



Thanks for watching..

Only at NizamMalek.com =)

Thursday, January 26, 2012

Status 14

0 comments


I prefer to be alone at the moment.. 

So that I don't have the chance to hurt the person that I love..

Tuesday, January 24, 2012

[KISSinsights] 2 More Questions About Pharmacy

0 comments


Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Bersua kembali kita dalam kategori KISSinsights di NizamMalek.com.

Ruangan KISSinsights adalah satu medium khas yang saya sediakan khas buat pembaca NizamMalek.com sebagai ruang untuk berinteraksi dengan saya. 

InsyaAllah saya akan menjawab sebarang soalan yang anda masukkan ke dalam kotak KISSinsights yang terdapat di bahagian bawah blog ini.

Ok dalam bulan Januari 2012 ini, saya telah menerima 3 respond di kotak KISSinsights. Respond pertama adalah "Nice 1 .. :)".

Terima kasih, walaupun bukan berbentuk soalan, tapi saya sangat menghargainya.. hehe.. =)

Ok untuk respond kedua, soalannya adalah:

"Semester contents of Pharmacy. More to Biology or Chemistry?"

Ok soalan ini agak teknikal sedikit, di mana saya perlu recall semula subjek-subjek yang pernah diambil ketika belajar di kolej beberapa tahun sebelum ini.

Mungkin saya tidak dapat untuk menjawab secara detail, tapi bagi saya secara peribadi, isi semester kursus Farmasi adalah lebih kepada Chemistry berbanding Biology.

Terdapat beberapa subjek awal yang diambil adalah lebih cenderung kepada Chemistry seperti Pharmaceutical Chemistry 1 & 2, Medicinal Chemistry, Pharmacognosy dan Pharmaceutical Analysis 1 & 2. 

Malah, beberapa subjek seperti Pharmaceutical Technology 1 & 2 dan Physical Pharmacy juga memerlukan kemahiran Chemistry dan Physics yang baik untuk menguasainya.

Manakala pengetahuan asas Biology diperlukan lebih kepada subjek seperti Microbiology di mana pelajar akan belajar berkenaan kehidupan organisma micro seperti bacteria dan fungi. Selain itu, asas Biology juga penting untuk subjek-subjek kritikal seperti Anatomy, Physiology, Immunology dan Pathology.

Bagi saya juga, subjek kritkal utama dalam bidang sains seperti Biology, Chemistry, Physics dan Mathematics ini tidak dapat dipisahkan dalam pembelajaran bidang Farmasi kerana ia perlu dikuasai secara menyeluruh.

Kalau boleh, jangan belajar mengikut minat subjek. Kuasai dan minatilah semua subjek untuk memudahkan anda menguasai bidang Farmasi yang amat luas ini.

Setelah anda tamat pelajaran dalam kursus Farmasi, maka anda boleh mula melanjutkan pelajaran dalam bidang yang lebih spesifik mengikut minat sebenar dan kemampuan anda.

Semoga jawapan ini dapat membantu anda yang bertanya. =)

Ok kita teruskan ke respond ke dua. Soalannya berbunyi begini:

"Salam... 

Saye baru je grad bulan 11 hari tu dan bakal bekerja sebagai farmasis jgak... Sekarang tgh becuti lagi.. hehe...

Nak tanye saudara..

Ade ape2 nasihat atau cadangan tak untuk orang yang macam saya yg tgh cuti ni sbg persediaan ke alam pekerjaan?

Mungkin ade ilmu farmasi tertentu yang perlu diberi penekanan ke... Tersangat risau dengan ilmu yang ade... 

Rase cetek dan tak memadai je untuk menempuh hidup sebagai prp.. hehe...

Trimas saudara nizam."

Ai, macam kenal je sape yang tanya soalan ni.. hehe..

Ok, berkenaan dengan persediaan untuk memasuki alam pekerjaan sebagai Pegawai Farmasi U41, secara ringkasnya, saya boleh katakan yang anda perlu mempersiapkan diri lebih kepada aspek disiplin kerja.

Untuk pengetahuan anda dan sidang pembaca semua, alam pembelajaran dan pekerjaan adalah amat jauh berbeza..

Jika di alam pembelajaran, kita sebenarnya berjuang dan berperang dengan diri sendiri untuk mendapatkan keputusan cemerlang dalam pelajaran sekaligus menamatkan pelajaran bagi mendapatkan kelayakan untuk memasuki alam pekerjaan.

Tapi di alam pekerjaan, matlamat dan mediumnya adalah berbeza. Tanggungjawab dan disiplin yang tinggi dalam bekerja adalah amat penting kerana kita bekerja untuk membantu orang lain (pesakit) yang memerlukan. 

Jika sebelum ini di alam pekerjaan, kita boleh ponteng kelas jika kita malas, dan ianya tidak menyusahkan sesiapa pun melainkan diri sendiri, tetapi jika di alam pekerjaan, jika kita mengabaikan aspek tanggungjawab ini, kita akan menyusahkan rakan sekerja yang lain dan mungkin juga memperjudikan keselamatan pesakit kita.

Oleh itu, persiapkan mental dan fizikal untuk memenuhi keperluan pekerjaan. Belajar untuk mengurangkan kepentingan diri dan sentiasa bersedia untuk memberikan komitmen yang terbaik untuk kerjaya. =)

Selain itu, di alam pekerjaan, kita tidak boleh bekerja sendiri.. Latihlah diri untuk bekerja dalam kumpulan.. Ringankan tulang untuk membantu rakan sekerja lain antara satu sama lain akan memudahkan lagi setiap tugasan/kerja yang perlu dilakukan..

Berkaitan dengan ilmu Farmasi, apa yang saya boleh kongsikan di sini adalah, anda perlu tahu cara-cara untuk menggunakan reference yang ada. 

Sebagai graduan Farmasi yang masih baru, sudah semestinya mustahil bagi anda untuk menghafal semua fakta yang terdapat dalam buku..

Itu bukan isunya, tetapi anda dianggap cukup mahir untuk mencari fakta pada setiap reference yang ada. Contohnya, anda perlu tahu bagaimana caranya untuk menggunakan reference seperti buku dos pediatric iaitu Frank Shann.. 

Jadi sebelum masuk ke alam pekerjaan, pastikan anda tahu cara-cara mengira dos pediatric menggunakan buku tersebut. Ia sekadar contoh, dan anda boleh lakukannya dengan membuka buku-buku reference yang lain seperti Dipiro Pharmacotherapy Handbook, Lexicomp Drug Information dan National Antibiotic Guideline.

Selain itu, jangan takut untuk bertanya jika anda benar-benar tidak tahu.. Mungkin ada yang akan respond sebegini "Itu pun tak tahu?" atau "You dari universiti mana?".. huhu.. Sakit hatikan kalau dengar cam tu?

Tapi lupakan saja, benda itu tidak penting.. Jangan terlalu melayan sakit hati seperti itu, kerana ia mungkin hanya sekadar sebahagian daripada proses pembelajaran ketika baru mula bekerja sebagai Pegawai Farmasi U41..

Saya mungkin agak jujur berkongsikan pengalaman, tapi sekali lagi secara jujurnya saya berpendapat, tiada apa yang perlu anda risaukan terlalu banyak.. Kerana ia normal untuk mejadi serba tidak tahu ketika baru masuk bekerja..

Proses pembelajaran di universiti adalah sebagai persediaan untuk menjadikan anda seorang ahli Farmasi, tetapi di alam pekerjaan terutamanya di hospital, anda akan membina sendiri kerjaya anda sebagai seorang Pegawai Farmasi..

Saya berikan selang masa sekurang-kurangnya 3 bulan untuk setiap graduan Farmasi yang masuk bekerja untuk menjadi kompeten.. InsyaAllah selepas 3 bulan bekerja, anda akan rasa lebih selesa dan yakin dengan tugas kerja anda sebagai Pegawai Farmasi U41..

Saya doakan yang terbaik buat anda, dan selamat menyertai kumpulan kerjaya profesional Farmasi.. =)

Friday, January 20, 2012

Anak Aset ke Syurga atau Neraka?

3 comments

Mari tonton video ini. 

Renungilah pesanan yang amat bermakna ini.

Semoga kita menjadi anak yang soleh dan solehah kepada ke dua-dua ibu bapa kita. Amin.

Wednesday, January 18, 2012

The Colors in Out Patient Department

1 comments

Salam, hi guys..

Apa khabar, sihat ke?

Hmm, khabar saya kurang sihat.. Sakit tekak, batuk-batuk sikit beberapa hari ni.. Kuat sangat menyanyi sambil main gitar kot.. Sekarang stop kejap.. hehe.. =p


Tapi, walaupun kesihatan saya tak 100% baik, Alhamdulillah, semuanya masih dalam keadaan ok dan diberi kekuatan untuk bekerja seperti biasa. Cuma perlu bertahan sedaya mungkin.. =)

Mungkin dah terlalu penat bekerja setiap hari dan jatuh sakit.. Jadi perlu cari masa untuk dapatkan rehat yang cukup, betul tak? Then buat apa dok sibuk-sibuk tulis blog ni, pergi lah rehat.. Hehe, suka hati saya lah.. Boleh tak macam tu? =p


Sebenarnya saja je, tetiba rasa macam nak menulis, teringin menulis, menulis sesuatu.. Pape je..

Tapi nak tulis pasal apa ya? Tu la, korang tak tulis pape soalan pun kat kotak KISSinsight, jadi tak adalah soalan yang boleh dijawab..

Tak pe, tak pe, untuk category My Life kali ini, saya akan ceritakan pengalaman kerja saya lah.. Nak tahu tak? =p

Ok kini saya bekerja di Department Pesakit Luar atau lebih dikenali dalam bahasa Inggeris, Out Patient Department (OPD). 

OPD ni adalah stesen terakhir yang akan dilalui oleh pesakit yang datang ke hospital sebagai pesakit luar (tak masuk ward) di mana mereka akan menerima ubat-ubat yang dipreskrib oleh doktor yang merawat mereka sebelum mereka pulang ke rumah.

Oleh itu, menjadi tugas Pegawai Farmasi dan Pembantu Pegawai Farmasi untuk menyediakan ubat-ubat secara tepat kepada pesakit dalam tempoh selewat-lewatnya 30 minit.

Di OPD, konsep kerja adalah bekerja secara berkumpulan. Apabila menerima kad register daripada pesakit, kad tersebut akan disampaikan terlebih dahulu kepada Pegawai Farmasi yang membuat verifikasi ubat yang dipreskrib.

Setelah proses verifikasi selesai, label akan dihasilkan sama ada secara berkomputer ataupun manual. Label yang dihasilkan akan diambil oleh Pegawai Farmasi dan PPF yang bertanggungjawab untuk mengisi ubat-ubat pesakit mengikut label yang dihasilkan ke dalam satu kotak kecil. 

Setelah proses mengisi selesai, kotak tersebut akan dihantar kepada Pegawai Farmasi yang berada di kaunter hadapan untuk proses mendispen (memberi dan menerangkan berkenaan ubat) kepada pesakit.

Begitulah proses ini berulang dan berulang di OPD setiap hari secara ringkasnya. 

Seronok ke best kerja di OPD? Ok soalan ni agak menarik. 

Ketika baru masuk ke hospital sebagai PRP, department pertama saya adalah OPD. Masa baru masuk, memang blur-blur je.. Dan semuanya agak asing, jadi nak bergerak pun perlahan dan selalu tak pasti.. Kalau silap isi ubat dan lambat, kena marah, then rasa down.. 

Tapi itu memang normal. Bila dah biasa, lepas 2 3 bulan, kita dah lebih pasti apa yang perlu dibuat. It's the matter of time.. Sebab bila dah buat benda yang sama setiap hari, kita akan jadi lebih mahir, semua orang begitu.. 

Dan bila dah mahir dan tahu, barulah rasa lebih yakin untuk bekerja. Kalau awal-awal masuk, nak jawab telefon pun macam takut-takut. Sebab tak tahu nak jawab apa kalau disoal sesiapa. Tapi bila dah tahu banyak benda, kita akan lebih yakin untuk jawab soalan-soalan yang datang..


Bila dah yakin dengan kerja, barulah rasa seronok bekerja di OPD timbul. Tapi bukanlah bermakna bila dah mahir dan yakin, kita lah yang paling terer.. Bukan, bukan.. 

Masa bekerja, bukan masanya untuk tunjuk pandai.. Banyak masa dan keadaannya kita perlu bertanya lagi, dan double check supaya kesilapan tidak berlaku.. Lagi-lagi kalau kerja berkumpulan macam di OPD.. Kena saling bantu membantu dan support each other.. 


Masa isi ubat, kadang-kadang kita perlu sediakan ubat dalam bentuk cecair untuk pesakit. 

Contohnya pesakit kanak-kanak yang tak boleh telan ubat. Jadi tablet akan dipecahkan dalam mortar dan dilarutkan dalam pelarut seperti syrup simplex ataupun sodium bicarbonate. Best jugalah, tak susah pun, just pecah-pecahkan tablet, campur pelarut, siap! 

Selain tu, seorang Pegawai Farmasi akan ditugaskan untuk menjaga kunci Poison Box. Dalam Poison Box tu tersimpan ubat-ubat terkawal atau Dadah Berbahaya seperti Morphine, Midazolam, Alprazolam, Oxycodone, Phenobarbitone, Clonazepam dan lain-lain..

Jadi kalau ada pesakit yang dipreskrib dengan Dadah Berbahaya ini, hanya Pegawai Farmasi yang menjaga Poision Box itu yang mempunyai authoriti untuk mengeluarkannya. 

Malah, Pegawai Farmasi tersebut perlu memastikan jumlah dadah berbahaya yang terdapat di dalam Poison Box tersebut sentiasa tepat setiap masa, tak boleh terkurang. 

Semua aktiviti pengeluaran perlu direkod secara efektif tanpa ada pemansuhan data. Kalau ada yang hilang, report polis perlu dibuat.Di situlah salah satu tempat di mana tanggungjawab dan integriti Pegawai Farmasi akan teruji. 

Selain menjaga Dadah Berbahaya, Pegawai Farmasi juga perlu menyediakan surat SPUB. SPUB bermaksud Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu. Ianya digunakan untuk memudahkan pesakit untuk mengambil ubat di hospital atau klinik kesihatan yang berdekatan dengan tempat tinggal mereka.

Surat SPUB ini diperlukan untuk membolehkan mereka mendapat supply ubat daripada hospital atau klinik kesihatan yang dipilih. Nak sediakan surat SPUB ni pun sebenarnya tak susah, cuma perlu ikut prosedurnya.. Isi borang berkenaan detail pesakit dan klipkan bersama preskripsi pesakit..

Dalam 2 minggu ini, saya ada beberapa pengalaman menarik ketika mendispens ubat dan menyediakan surat SPUB. 

Antaranya, saya berdepan dengan seorang pakcik yang terlalu kerap meminta ubatnya ditukar. Beliau nak ubat batuk yang rasa berangin, dan ubat kumur yang warna biru.. tak nak yang warna merah..

Disebabkan dalam sistem tiada order daripada doktor seperti yang beliau minta, jadi saya tak dapat nak tukarkan ubat tersebut.. 

Beliau pun naik suara minta ditukarkan juga ubatnya dan ketuk-ketuk meja.. Saya pun dah cuak kot.. hehe.. =p

Tapi lepas call doktor dan confirm boleh tukar ubat, saya pun sediakan ubatnya. Lepas selesai mendispens, beliau senyum dan ucapkan terima kasih. =)

Dan ada beberapa lagi keadaan di mana beberapa pesakit lain sangat berterima kasih selepas saya sediakan surat SPUB sampai nak hulur tangan bersalam..

Yes, true, it's just a small thing, but seeing patients go home smiling after taking their medication/SPUB letter just melts my heart.. Hilang rasa penat bekerja bila dapat lihat pesakit pulang tersenyum.. =)

Jadi, saya boleh kata yang bekerja di OPD adalah menyeronokkan dan memuaskan hati. Yang paling best sekali, bila pukul 5pm je, sampai masa untuk tutup kedai dan sambung kerja esok pagi.. 

Jarang sekali perlu balik lewat kecuali ada masa-masa tertentu kalau jumlah pesakit tiba-tiba bertambah secara luar biasa..

Oklah, sampai sini dulu perkongsian kali ini.. Jumpa lagi! =)

Sunday, January 15, 2012

Review: Sony Ericsson Xperia Pro

2 comments

Dunia gadget dan smartphone bergerak dengan amat pantas. Hampir setiap bulan, ada sahaja model baru yang akan dikeluarkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi antarabangsa dan mereka dilihat berlumba-lumba bagi memenangi keperluan pengguna.

Jika anda bukan seorang peminat gadget atau smartphone dan sekadar menggunakannya sebagai keperluan harian, pastinya anda tidak akan terkejar dengan perkembangan terbaru setiap minggu atau bulan. 
Jika diawal kehadiran telefon bimbit di Malaysia sekitar tahun 2000 dahulu, jenama Nokia dan Ericsson memonopoli pasaran, kini tidak lagi kerana jenama lain seperti iPhone, Blackberry, dan Samsung telah mengorak langkah yang lebih mantap untuk mengambil alih pasaran.

Jika sesuatu syarikat itu tidak bertindak pantas dalam kajian pasaran dan penggunaan teknologi semasa dan terkini, pastinya syarikat tersebut akan ketinggalan dan ditinggalkan oleh pengguna. Itulah realiti dunia gadget dan smartphone pada hari ini, supply dan demand yang ada amat tinggi daripada kedua-dua belah pihak, iaitu penyedia (syarikat telekomunikasi) dan pengguna.

Dalam post kali ini, saya akan berkongsikan dengan anda review khas berkenaan satu jenama smartphone yang mungkin menjadi pilihan dalam koleksi smartphone anda, iaitu Sony Ericsson Xperia Pro.

Sony Ericsson Xperia Pro ini dikeluarkan pada bulan November 2011 dengan menggunakan platform Operating System (OS) Android. Terdapat beberapa ciri-ciri menarik yang terdapat pada smartphone ini yang membuatkan ianya amat praktikal kepada pengguna.

Ciri pertama yang menjadi pilihan saya adalah, Sony Ericsson mempunyai 2 pilihan keyboard iaitu touchscreen dan juga physical keyboard. Bermakna, pengguna boleh menaip menggunakan kedua-dua pilihan yang ada mengikut kesesuaian dan keselesaan.

Jika hanya ingin menggunakan sebelah tangan, pengguna boleh menaip menggunakan touchscreen, manakala jika ingin menaip dengan lebih pantas menggunakan 2 tangan, pengguna hanya perlu slidekan sahaja body Sony Ericsson Xperia Pro tersebut dan mula menaip dengan menggunakan physical keyboard yang ada.

Selain fungsi yang praktikal, kelebihan Sony Ericsson Xperia Pro adalah pada kuasa kamera belakangnya. Dengan kamera 8.1 Megapixel dan kebolehan merakam video HD 720 f/s, Sony Ericsson menjadi satu smartphone yang amat berguna bagi pengguna yang suka merakam gambar dan video di mana sahaja mereka berada.

Gambar yang jelas dan video berkualiti tersebut boleh terus dikongsikan dengan kawan-kawan di laman sosial seperti Facebook dengan hanya beberapa klik sekiranya pengguna mempunyai sambungan Internet yang baik.
Dari segi bentuk fizikal, skrin Sony Ericsson Xperia Pro adalah lebih kecil sedikit berbanding skrin Samsung Galaxy S2 ataupun Iphone, tetapi ianya sudah mencukupi. Malah dengan saiz yang lebih kompak, ia membuatkan pengguna lebih selesa membawanya ke mana-mana.

Dengan menggunakan OS Android terkini, pengguna boleh mendapatkan banyak aplikasi menarik dan games yang menyeronokkan secara percuma di Android market. Apa yang diperlukan hanyalah satu akaun gmail yang boleh disetup dari Sony Ericsson Xperia Pro sendiri secara langsung.

Untuk pasaran Malaysia, warna yang boleh dipilih untuk Sony Ericsson Xperia Pro adalah Hitam, Silver dan Merah sahaja.

Ketika artikel ini ditulis, harga semasa untuk Sony Ericsson Xperia Pro adalah kira-kira RM1399.00. Tetapi jika anda dapat mencari AP set, anda boleh mendapatkan Sony Ericsson Xperia Pro pada harga sekitar RM1200 sahaja.

Harga tersebut adalah lebih berpatutan jika dibandingkan dengan harga Samsung Galaxy S2 iaitu sekitar RM1800.00.

Sape nak beli, boleh contact saya. =p

Sekian saja review pada kali ini. Terima kasih. =)

Saturday, January 14, 2012

The Life As A Provisionally Registered Pharmacist (PRP)

3 comments

Salam, dan hi to all my blog readers~ 

Apa khabar? Ada sihat? =p

Baiklah, dalam post kali ini, saya akan menulis satu artikel khas berkenaan satu tajuk yang mungkin dicari oleh ramai orang di luar sana, iaitu berkenaan pengalaman sebagai Provisionally Registered Pharmacist (PRP) di hospital kerajaan.

Bagi yang tidak mengetahui apa itu PRP, PRP adalah satu nama yang diberikan kepada graduan Sarjana Muda Farmasi yang mula bekerja di hospital kerjaan. Tempoh pelaksaan PRP adalah selama 1 tahun dan ia adalah wajib sebelum diberi lesen penuh atau dinamakan Fully Registered Pharmacist (FRP).

Dalam bahasa yang lebih mudah, PRP ini adalah sama seperti Housemen (HO) bagi doktor perubatan cuma bezanya, tempoh HO adalah selama 2 tahun berbanding PRP yang hanya setahun. Gred untuk PRP adalah U41 manakala gred untuk HO adalah UD41. Kalau ikutkan, gred PRP dan HO adalah di tingkatan yang sama. 

Ok, saya akan kongsikan beberapa informasi berkenaan kehidupan sebagai PRP.

Kehidupan seorang PRP ini sebenarnya bagi saya agak mencabar juga. Walaupun tidaklah selalunya 'hectic', tapi ada masanya, hidup akan menjadi amat-amat menekan bergantung pada situasi.

Dalam Jabatan Farmasi di hospital, terdapat beberapa department seperti Out Patient Department (OPD), In Patient (Satelite Pharmacy), Ward, Drug Information Service (DIS), Therapeutic Drug Monitoring (TDM), Total Parenteral Nutrition (TPN), Manufacturing, Stor dan Cytotoxic Drug Reconstitution (CDR).

Seorang PRP akan diberikan satu jadual setahun yang akan menetapkan tempoh untuk setiap department yang perlu dilalui. Contohnya, 2 minggu untuk OPD, 2 minggu lagi di DIS, 6 minggu di Ward dan seterusnya sehinggalah berakhirnya tempoh setahun.

Di setiap department, PRP perlu memenuhi segala requirement yang diperlukan untuk lulus. Requirementnya termasuklah mengisi log book, presentation, viva atau ujian bertulis bergantung di setiap department.


Kalau diikutkan, department yang paling sukar adalah ketika di ward. Di situ, pengetahuan PRP berkenaan ilmu perubatan Farmasi akan 'dicungkil' habis-habisan selama 6-8 minggu oleh ward pharmacist (FRP). 

Tempoh tersebut pastinya amat mencabar dan memaksa komitmen seorang PRP untuk berusaha dengan lebih gigih lagi.


Selain tu, PRP juga ada on call. On call ni sama ada kerja pada hujung minggu ataupun kerja pada waktu malam. Bergantung pada hospital, ada yang kerja 10 malam sehingga 8 pagi, ada yang kerja pukul 5 petang sampai 10 malam dan ada juga yang kerja pukul 9 malam sampai 7 pagi.

Biasanya time on call, kerja sorang-sorang di Satelite Pharmacy. Kerjanya adalah supply ubat kepada ward apabila diminta atau sediakan ubat untuk patient yang nak discharge.

Sebenarnya, bagi saya, life sebagai seorang PRP tidak lah begitu berat. Jika kita tahu apa tanggungjawab dan ruang lingkup kerja sebagai seorang PRP, tugas tersebut adalah satu rutin dan tidak lagi membebankan apabila sudah mahir.

Namun, secara jujurnya, ia bergantung juga dengan siapa kita bekerja. Jika kita bekerja dengan orang yang cambest, pasti kita nak pergi kerja pun rasa seronok ja. Tapi kalau pergi kerja asyik kena 'torture' saja, lama-lama pun pasti akan rasa down..

Kalau nak kata kena marah sebab buat silap, semua orang pun buat silap. Lagi-lagi kalau baru belajar. Kadang-kadang tu, dah bertahun-tahun kerja pun boleh tersilap juga. Jadi kalau PRP ada terbuat silap nak marah tengking bagai tu macam kelakar jugalah sebenarnya.

Bukan tak boleh marah, tapi agak-agaklah kan.. huhu.. =p

Tapi nak buat macam mana, sifat pemarah itu sebenarnya lebih kepada hakikat peribadi seseorang. Kalau memang dah terpaksa kerja dengan orang macam tu, kena banyak-banyak bersabar sajalah ya.. 

Kalau stress sangat, balik rumah pergi lah buat pape yang menyeronokkan hati sikit.. Bila hilang rasa sakit hati tu, esok kerja mesti ok semula.. Hehe.. =D

Selain itu, kehidupan sebagai seorang PRP juga bergantung pada hospital yang diterima. Kalau hospital yang kita dapat tu hospital besar, biasanya workloadnya lebih tinggi dan kerja adalah lebih sibuk. Sentiasa terkejar-kejar dan menekan. Tapi kalau dapat hospital kecil di daerah-daerah, kebiasaanya hidup  sebagai PRP agak rileks.

Ada yang kata, kalau dapat hospital besar, kita akan dapat belajar lebih banyak. Memang betul, tapi kadar stress juga pasti lebih tinggi. Oleh kerana requirement untuk melepasi tempoh PRP adalah agak banyak seperti log book, research dan lain-lain, kalau kerja di hospital sentiasa sibuk dan menekan, pasti hidup sentiasa stress.

Bagi saya, kerja tu kerjalah juga, tapi kehidupan tetap perlu ada. Janganlah sampai kerja jatuh sakit dan  tiada kegembiraan.. Kita kan manusia..? =p 

Apa-apapun, semua itu adalah tempoh setahun PRP yang tetap perlu dilalui. Jika ada apa-apa rasa yang menyakitkan atau membencikan, tahanlah sekurang-kurangnya setahun. Lepas semuanya selesai, hidup pasti akan lebih cerah, insyaAllah. =p

Oklah, sampai sini dahulu perkongsian kali ini. Kalau ada apa-apa soalan, jangan segan tanya k!

Jumpa lagi!! =)

Tuesday, January 10, 2012

Cinta Harus Memiliki Cover by Nizam Malek

0 comments

Salam, hye..

Ok untuk post kali ini, saya persembahkan satu lagu nyanyian asal Anuar Zain yang bertajuk Cinta Harus Memiliki.

First time dengar lagu ni, macam bosan gak, sebab tempo dia style slow..

Tapi bila dah dengar banyak kali, rasa cambest plak..

Pagi-pagi time drive ke hospital mesti dengar lagu ni dulu.. hehe.. =p

Ok, tengok lah.. =)

Sunday, January 1, 2012

Salam Tahun Baru 2012!

0 comments


Di kesempatan ini, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru 2012 kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya anda yang telah sampai ke post ini. =D

Tahun 2012 pastinya menjanjikan kehadiran ribuan pengalaman suka duka dalam diri yang akan mendewasakan kita semua untuk menempuh baki umur yang ada.

Semoga tahun 2012 ini akan membawa 1001 kebaikan kepada kita semua. Semoga kita semua menjadi insan yang lebih taat dan bertaqwa kepada Allah SWT dan sentiasa berusaha memperbaiki amalan diri.

Dari segi ekonomi, saya tidaklah terlalu pasti, sebab saya bukan dari bidang ekonomi. Tapi insyaAllah jika kita berusaha, dan merancang dengan baik, insyaAllah kita akan mendapatkan hasil. Rezeki ada di mana-mana. Terpulang pada Allah SWT sama ada mahu mengurniakan kepada kita ataupun tidak. Jadi jangan lupa berdoa memohon rezeki yang halal dan baik daripadaNya. =)

Dari segi politik pula, saya jangkakan tahun 2012 akan menjadi jawapan kepada banyak isu yang berlaku sebelum ini. Banyak perkara yang menjadi bercelaru sejak akhir-akhir ini dan pastinya akan memberikan kesan yang besar kepada Pilihan Raya Umum ke 13 yang akan datang. 

Sayang apabila mengetahui hakikat Malaysia dalam keadaan yang agak genting dalam politik. Tapi itu lah hakikatnya... Semoga kecelaruan politik di Malaysia dapat diperbetulkan.

Bagaimana dengan matlamat 2012? Tak mahu lagi menulis matlamat? Jangan begitu.. Orang yang berjaya semuanya mempunyai matlamat.. Jika kita tidak mempunyai matlamat, maka kita tidak ada ciri-ciri orang yang berjaya.. Maka ketahuilah apa yang ingin anda capai dalam hidup ini, tuliskannya dan kejarlah ia..

Masa berlalu dengan pantas.. Gunakanlah masa dengan sebaiknya, agar hidup ini tidak menjadi sia-sia..

Oklah, sampai sini dulu, Salam Tahun Baru 2012!

Wish you all the best!! =)




Finally, we reached the end of December 2011..

0 comments

Assalamualaikum kawan-kawan semua~ =)

Apa khabar, hope semua sihat ya.

Hmm, cepat benar 12 bulan berlalu.. Berakhir sudah tahun 2011..

Dalam post kali ini, saya akan mengimbau sedikit sebanyak sejarah hidup saya sepanjang tahun yang bagi saya banyak cerita yang amat menarik dan suka duka..

Ok, bermula Januari, saya telah menetapkan 14 matlamat yang ingin saya capai sepanjang tahun 2011. Cara saya menulis matlamat adalah berdasarkan teknik yang saya perolehi daripada mentor/idola perniagaan Internet saya, Dr Irfan Khairi.

Senarai matlamat tersebut saya tuliskan di Microsoft Words dan tarikhnya adalah pada 29 Disember 2010. Itulah perkara yang saya lakukan sebelum masuk ke tahun baru 2011.

Dan apabila tahun 2011 ini sudah berakhir, saya pun reviewlah semula senarai matlamat tersebut. Alhamdulillah, lebih kurang 9 atau 10 matlamat yang saya tetapkan tersebut telah pun berjaya dicapai. Kebanyakan matlamat yang tak tercapai tu mungkin sebab prioriti saya sudah berubah. Bagaimanapun, saya agak berpuas hati dengan prestasi 2011 yang berpandukan matlamat yang ingin dicapai.

Tahun 2011 bermula tenang. Pada Januari 2011, saya masih lagi sedang menuntut di Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS) dalam semester terakhir. Masa agak sibuk dengan presentation terakhir untuk research project final year.

Dan apabila selesai sahaja urusan research project, semua terasa agak santai, sebab tekanan untuk research project sudah berakhir. Masa untuk tenang seketika sebelum bermulanya Clinical Attachment yang sememangnya agak mencabar bagi saya.

Jadi sebelum stress dengan Clinical Attachment, sempat jugalah sertai aktiviti-aktiviti sukan universiti dan farmasi seperti CUCMS Sports Carnival dan National Pharmacy Sports Carnival (NPSC) di USM.

Itulah tahun terakhir bagi saya untuk menyertai aktiviti seperti itu. Lepas grad dah tiada peluang lagi.. Jadi memang enjoykan diri lah.. Lupakan study kejap dan pergi bermain.. =)

Bulan Januari 2011 berakhir dengan sangat seronok. Tapi ingatkan panas hingga ke petang, tapi rupanya hujan di tengah hari sampai ke malam.. =p

Bulan Februari biasanya bulan yang best.. Time hati orang bunga-bunga bagai.. Tapi bermula Februari 2011 juga saya telah diuji dengan dugaan yang bagi saya amat berat.. Banyak perkara yang telah berubah sejak dari itu..

Bagi saya, semester terakhir ketika di CUCMS amat suram dan kelam.. Unexplainable feelings to be shared here.. Sejak itu juga saya lebih mengenal erti dunia baru yang bakal saya tempuh selepas tamat belajar nanti..

Dunia yang penuh dengan pancaroba, duri dan cubaan.. Hampir saja tewas, tapi mujur ada keluarga dan kawan sebenar yang sentiasa memberikan sokongan sepanjang tempoh sukar tersebut..

Bulan Mac dan April 2011 berlalu begitu saja. Hidup di CUCMS cuma tinggal bersisa. Hanya menunggu masa meninggalkannya pergi. Sehinggalah ke bulan Mei, 13 hari bulan semuanya berakhir dan saya kembali semula ke kampung halaman di Johor Bahru.

Selepas tu, bulan Mei sehingga ke bulan Oktober (lebih kurang 5 bulan), saya berada di Johor Bahru, menjadi penganggur di rumah.. Hari-hari lepak je.. Takde buat pape pun.. Sangat bosan sebenarnya masa tu..

Adalah kadang-kadang tu pergi seminar perniagaan dan pemasaran Internet. Tapi ntahlah, mungkin sebab tengah bercuti, jadi tiada semangat nak bekerja dan buat pape aktiviti/projek berkenaan pemasaran Internet.. Kira agak merugikan jugalah sebenarnya..

Selain tu, dalam tempoh cuti tu juga saya sempat masuk sekolah musik sekali lagi di Yamaha School dan saya pilih kelas gitar elektrik. Belajar dengan Cikgu Azam. Sempatlah juga belajar beberapa teknik baru. Nanti bolehlah buat video musik banyak-banyak lagi.. Huhu.. =p

Then bulan November 2011, saya dah mula bekerja di Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru. Jadi dunia pun berubah sekali lagi. Dari penganggur ke Pegawai Farmasi. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik. Kerja ok, kawan sekerja mostly best. Cabarannya adalah untuk meningkatkan ilmu di dada agar khidmat farmasi yang diberikan kepada pesakit adalah di tahap yang baik dan memuaskan.

Ya, sebab dah kerja juga, saya dah tiada masa langsung nak buka laptop, apatah lagi nak update blog ni.  Tapi tulah, saya akan cuba juga untuk menulis mungkin 2 minggu sekali. Banyak sebenarnya cerita yang nak dikongsikan, tapi tulah, I hope that I have more free times for it.

Di tempat kerja, saya bermula di Out Patient Department (OPD), kemudian beralih ke Stor Department dan kemudian masuk ke In Patient Department (IPD) dan kini di bahagian Manufacturing Department. Setakat ni dah 3 kali on call, 2 kerja malam dan 1 kerja hari minggu.

Bagi saya kerja tidak lah terlalu berat atau membebankan. Tapi cuma terpulanglah dengan siapa kita bekerja. Kalau ok orangnya, mesti pergi kerja pun rasa seronok ja.. So far Pembantu Pegawai Farmasi (PPF) yang saya jumpa semua best. Mereka sangat membantu berpandukan pengalaman mereka selama mereka bekerja. Terima kasih bebanyak. =)

InsyaAllah saya akan bekerja dengan sepenuh hati dan penuh tanggungjawab. Harapnya bila dah jadi kompeten nanti, bolehlah bantu sesiapa saja yang ada masalah berkaitan dengan ubat-ubatan. Bestnya kalau dapat bantu anda semua satu hari nanti. =)

Dan begitulah berakhirnya tahun 2011 di bulan Disember pula. Rasa puas apabila hampir semua yang dihajati tertunai. Alhamdulillah dah berjaya tamatkan pelajaran peringkat Ijazah Sarjana Muda, kemudian mula bekerja sebagai Pegawai Farmasi di hospital pilihan hati. Semuanya bagai terancang dengan baik. Alhamdulillah. =)

Overall,  2011 bagi saya sangat best. 2011 tahun kemenangan dan kebebasan. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Kepada keluarga, guru-guru, para sahabat, dan kawan-kawan yang sentiasa memberikan sokongan dan galakkan, hanya Tuhan saja yang dapat membalas jasa anda semua.

Saya mungkin tidak berada di keadaan ini tanpa anda semua. Saya doakan anda semua yang pernah hadir membantu dalam hidup saya selama ini agar hidup anda semua dipermudahkan, diberikan kekuatan menempuh dugaan dan cabaran, diberikan cahaya hidayah keimanan dan diberi kebahagiaan sepanjang hidup. InsyaAllah jika ada kelapangan dan masa, kita akan bertemu lagi. =)

Ok sekian sahaja month summary saya yang dah jadi year summary untuk kali ini.. Berjumpa lagi pada post-post lain yang lebih menarik dan berinformasi di NizamMalek.com. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.