Thursday, October 27, 2011

Walking October For Me..


Assalamualaikum dan salam sejahtera kawan-kawan semua~

Apa khabar, sihat kah di sana? Harapnya sihat walafiatlah semuanya k. =)

Dalam post kali ini, saya akan menulis untuk kategori 'Month summary' bagi bulan Oktober 2011 saya. Oh bagi yang baru mengikuti perkembangan Nizam Malek Blog ini, saya ada buat satu kategori yang mengumpulkan semua summary highlights aktiviti yang saya lakukan dalam setiap bulan sepanjang tahun. Kira macam diari jugalah..

Kebiasaannya, saya akan tulis post summary ni pada penghujung bulan (30 atau 31 haribulan), tapi untuk post kali ini saya akan tulis 2 3 hari lebih awal sebab weekeends ni saya akan outstation dan mungkin tak sempat untuk menulis.

Orite, untuk bulan Oktober ni, banyak juga perkara menarik yang saya lalui. Untuk pengetahuan anda, di fanpage RahsiaMotivasi (www.facebook.com/RahsiaMotivasi), saya telah memulakan satu peraduan photo LIKE contest bermula 1 Oktober yang lalu.

Peraduan yang bertemakan motivasi ni dah lama dah saya plan nak buat, dan alhamdulillah, berjaya juga direalisasikan. Sebenarnya, fanpage RahsiaMotivasi tu ibarat kerja amal bagi saya lah.

Berkongsi ilmu motivasi dan memberi inspirasi kepada orang lain memang dah menjadi minat sejak di bangku sekolah lagi, jadi dengan adanya fanpage ni, dapatlah sedikit sebanyak menjadi ruang untuk saya mempamerkan minat yang tak seberapa ini. =p

Dan peraduan yang diberi tema Peraduan Motivasi, Kejayaan & Anda! ini sebenarnya membawa mesej yang lebih besar iaitu untuk membawa erti penghargaan terhadap kejayaan yang telah dicapai selama ini oleh setiap peserta dan fans.

Semoga objektif peraduan ini akan tercapai dan insyaAllah memberi kesan yang positif kepada mereka yang telah berani menyahut cabaran dan bersaing dalam peraduan ini. Sehingga blog post ini ditulis, jumlah peserta yang sedang bersaing sehingga ke tarikh akhir peraduan (15 Disember 2011) adalah seramai 8 orang dan insyaAllah bilangan peserta akan bertambah lagi.

Tahniah diucapkan atas keyakinan diri anda untuk mencuba dan mengenal erti kejayaan peribadi anda. =)

Pemenang peraduan tersebut akan memenangi hadiah wang tunai dan beberapa produk tajaan seperti voucher diskaun dan juga kek lapis Sarawak special. Terima kasih kepada En Hasryn Hamka (www.facebook.com/motivasisantai) dan Puan Ummu Ammar (www.facebook.com/kedaiummie) kerana sudi menyumbang bagi memeriahkan lagi peraduan di fanpage RahsiaMotivasi. =)

Ohya tak lupa, pada awal bulan Oktober yang lalu, saya dapat tambah satu gadget lagi dalam koleksi iaitu pocket camcoder jenama Flipmino. Best jugalah dapat buat video kat mana-mana saja lepas ni.

Dalam bulan Oktober ni, saya dapat buat 2 music video iaitu lagu Berganti Hati dan Kisah Dongeng. So far saya selalu buat short video je, nanti akan try buat full songs.. Terima kasih kepada yang sudi menonton music video yang saya buat, klik LIKE dan memberikan komen membina. Sangat menghargainya. =)

Sebenarnya untuk video blogging atau vlogging ni, saya plan nak buat video saya memberi tips atau komen berkenaan sesuatu topik.. Dah try banyak kali, tapi so far tak de yang memuaskan hati.. Mungkin kena praktis lagi untuk bercakap di hadapan kamera.. Bukan senang ya nak bercakap depan kamera yang merakam pergerakan kita.. Rasa cam something je.. hehe.. =p

Perlu ada keberanian dan keyakinan tambahan.. Tapi insyaAllah akan diusahakan satu hari nanti.. =)

Selain tu dalam bulan Oktober ini juga saya banyak travel turun naik KL, dan singgah Melaka sekali. Ada pergi event keluarga kat KL. Kat Melaka pula pergi jalan-jalan satu hari. Best juga Melaka. Dah agak advance, macam KL. Teringat time belajar kat KYM dulu (tahun 2005).

InsyaAllah kalau ada kelapangan lagi, saya akan datang melawat Melaka lagi. Seronok, sebab ada banyak tempat menarik untuk dilawati.. Siapa nak join saya? Angkat tangan sekarang! =P

Ohya, 17 Oktober pula, saya ke KL lagi sekali atau lebih tepatnya ke pesta jualan buku Big Bad Wolf di MAEPS, Serdang. Pergi jalan-jalan beli buku sorang-sorang.. Sampai naik sakit kaki dan terus pekena urutan refleksologi kat RestnGo, Terminal Bersepadu Selatan (TBS). Kena RM25 untuk lebih kurang 40 minit urutan. Boleh lah, try test orang kata.. =p

Oh pasal Big Bad Wolf tu memang best lah. Banyak sangat buku terkenal yang dijual pada harga RM8, RM10 dan RM15 sahaja. Lain kali kalau ada buat lagi kat Malaysia, jangan lepaskan peluang k. =p

Esoknya, saya ke MPH Mid Valley untuk menyertai mini workshop penulisan best seller yang dikendali oleh penulis buku best seller terbitan pts publishing, En Zamri Mohamad. Best jugalah dengar talk beliau sepanjang lebih 1 jam tu walaupun saya penat berdiri. =p

Lepas tamat mini workshop tersebut, saya berkesempatan berjumpa dengan saudara Aqif Azizan dari team Flarebiz. Sempat jugalah mencungkil beberapa rahsia beliau dalam dunia blogging. Saya ingat blogging ni, just untuk suka-suka je, tapi rupa-rupanya, ada trik baik punya untuk buat duit. Yang pastinya, teknik beliau bukan teknik blogging yang macam saya buat di Nizam Malek Blog ni lah.. Memang bertuah dapat berjumpa dan berkongsi idea dengan beliau hari tu. =)

Dan insyaAllah pada 30 Oktober ni, saya akan ke KL lagi sekali untuk menyertai kursus penulis bebas (http://kursuspenulisan.zamrimohamad.com/) untuk belajar cara-cara dan teknik penulisan daripada En Zamri Mohamad. Semoga pelaburan untuk ilmu ini akan memberikan pulangan yang positif di kemudian hari, insyaAllah. =)

Ohya, bagaimana pula cerita berkenaan posting? Diam tak diam, dah lebih 5 bulan rupanya saya 'dok melepak' kat rumah. Rambut pun dah panjang (saja tak nak potong.. =p). Ramai yang bertanya, buat apa sekarang? Kerja kat mana?

Fuh, memang stress skit masa mula orang asyik tanya je bila nak kerja.. Tapi tak pelah, sebab surat pelantikan dah dapat, cuma surat posting je belum nak sampai-sampai lagi ni.. InsyaAllah kalau ada rezeki, dapatlah surat posting tu..

Ada yang kata November, ada yang kata kene tunggu sampai Januari.. Banyak spekulasi juga sebenarnya.. Hmm, malas nak fikirlah.. Tunggu je, sambil tu buatlah pape je yang patut dan disukai..

Buat masa ni, selain mengusahakan fanpage, saya sedang sedikit sebanyak mempelajari berkenaan selok belok pelaburan hartanah. Dah nampak dah how it can be done dan lihat sendiri proses untuk melakukannya. InsyaAllah bila once dah start kerja nanti, saya akan berusaha menceburi dunia pelaburan hartanah tersebut. =)

So far, bulan Oktober ni agak ok lah. Kesihatan pun alhamdulillah dan memuaskan. Banyak aktiviti boleh dibuat dan I have learnt a lot of things dalam bulan ini. Pengajaran demi pengajaran banyak mendewasakan.

Cuma sebab dah lama sangat cuti, jadi kemahiran bercakap dengan di hadapan audiens/kamera tu dah berkurang. Kene work on something for that.

By the way, sorrylah blog post kali ni agak caca marba je macam. I just wrote things that passed by into my mind one by one.. Without drafting first.. =p

Ohya, dalam bulan Oktober ini juga saya meraikan kejayaan menjana wang di Internet melalui program affiliate. Produk yang saya promosikan adalah produk PakarEbook dan alhamdulillah, berjaya juga menjana komisyen hasil daripada penggunaan teknik email marketing.

Sebenarnya strategi yang digunakan berkesan dan boleh membawa kepada kejayaan seperti yang dikecapi oleh orang lain. Bezanya adalah, kita perlu rajin berusaha dan berusaha. Tahu saja tidak guna, kalau tidak diamalkan. =)

Ok lastly nak sentuh pasal trafik ke blog Nizam Malek Blog ni. Untuk setakat blog post ini ditulis, statistik sitemeter menunjukkan jumlah visitor ke Nizam Malek Blog untuk bulan Oktober 2011 adalah seramai 683 orang. Kira dapat capai target minimum 600 visitors sebulan lah. =)
Terima kasih kepada anda yang terus sudi untuk melawat Nizam Malek Blog dan terima kasih yang teramat juga kepada anda yang sudi untuk klik LIKE pada blog post di blog ini. =)

Ohya, saya juga dah pasangkan satu widget baru di blog ini, iaitu Live Traffic Feed. Dengan menggunakan widget ini, saya dapat melihat daripada negeri manakah datangnya pelawat-pelawat Nizam Malek Blog ini, dan keyword apakah yang dicari di carian Google untuk membolehkan mereka sampai ke blog ini.

Jadi sekian saja month summary untuk bulan Oktober 2011. InsyaAllah kita akan bertemu lagi dalam bulan November nanti dengan lebih banyak artikel yang lebih berinformatif untuk anda.

Kalau ada pape soalan dan ingin saya respond, boleh tuliskan diruangan KISSinsights. InsyaAllah saya akan berikan pandangan dengan sebaik mungkin. =)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, peace! =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.