Thursday, December 24, 2009

Klinik 1 Malaysia? Apakah?


Nampaknya masih belum banyak blog yang memperkatakan tentang cadangan Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Mohd Najib Bin Abdul Razak iaitu penubuhan 'Klinik 1 Malaysia'. Apakah klinik 1 Malaysia ini? Basically, Klinik 1 Malysia merupakan satu idea/usaha membantu rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan rawatan yg jauh lebih murah. Dato Sri Najib telah memperuntukkan sekurang2nya RM10 juta melalui bajet 2010 untuk membangunkan 50 buah Klinik 1 Malaysia di kawasan urban.

Pastinya ramai rakyat Malaysia yang 'lega' apabila mengetahui cadangan perdana menteri ini. Mgkn sebelum ini ramai yg tidak mahu pergi ke klinik apabila demam, atau sakit perut kerana terpaksa membayar harga yg dirasakan mahal. Pengenalan Klinik 1 Malaysia ini membolehkan mereka untuk mendapatkan ubat demam dan lain dengan harga semurah RM1 sahaja bermula Januari 2010 ini.

Namun begitu, pengenalan idea Klinik 1 Malaysia ini telah mendapat kritikan daripada Malaysian Medical Association (MMA). Perkara utama yg dikhuatiri ialah, Klinik 1 Malaysia akan dikendalikan sepenuhnya oleh medical assistants dan/atau jururawat sahaja, tiada barisan doktor bertauliah akan ditempatkan. Hal ini secara tidak langsung akan merendahkan kualiti medical care dan pharmaceutical care ke tahap negara ke 3 dunia.

Benarkah telahan tersebut? Secara peribadi, saya berpendapat perkara yg dibangkitkan MMA itu ada relevantnya. Jika saya sakit, saya lebih prefer untuk mendapat rawatan drpd personel yg berkelayakan iaitu doktor. Untuk ubat pula, pastilah pakarnya iaitu ahli farmasi lebih jelas mengenainya. Mendapat rawatan drpd medical assistant dan jururawat adalah kurang tepat kerana bidang tugas mereka berbeza drpd doktor dan ahli farmasi. Mgkn bayaran serendah RM1 akan memperjudikan kesihatan rakyat.

Salah satu tujuan kerajaan memperkenalkan Klinik 1 Malaysia adalah untuk memperbaiki mutu perkhidmatan out-patient, iaitu dengan harapan waktu menunggu 30 minit dapat dikurangkan. Namun, MMA mendakwa, klinik general practitioners (GP) telah terlalu banyak di kawasan urban. Terlalu banyak sehingga klinik GP ini menjadi terlalu dekat dengan rumah2. Ratio doktor dalam populasi sekarang adalah 1 nisbah 400 iaitu terlalu banyak berbanding perangkaan yg ditetapkan World Health Organization (WHO); 1 nisbah 600.

Walaupun masih ada klinik GP yg masih mendapat jumlah pesakit yg banyak, namun terlalu banyak klinik GP lain yg mendapat jumlah pesakit kurang drpd 20 orang sehari. Hal ini telah disebut sebagai 'under-utilized' oleh MMA. Hal ini lah yg menjadi pokok utama dalam hujah MMA berkaitan Klinik 1 Malaysia sebagai satu pembaziran. Pembaziran apa? Pembaziran kerana kerajaan menghasilkan sejumlah doktor yang banyak setahun (dr IPTA, IPTS, dan luar negara seperti Indonesia, Russia dan Poland) tapi kewujudan Klinik 1 Malaysia telah menyempitkan ruang kerja untuk mereka. Ini satu pembaziran selepas kerajaan memperuntukkan wang yg banyak hasil proses pembelajaran dan training untuk menghasilkan sejumlah doktor setiap tahun. Mgkn kah kita akan jadi seperti Indonesia di mana doktor tiada klinik dan cuma practice di rumah2? Ohh jangan lah~

Soalnya, adakah kita mempunyai cukup doktor? Ya, kita punya cukup doktor. Cuma masalahnya ialah distribution of the doctors adalah kurang efektif dan perkara inilah yang sepatutnya diambil perhatian oleh pihak kerajaan. Bagi saya, tindakan memperkenalkan Klinik 1 Malaysia ini ibarat menyelesaikan masalah dengan menimbulkan pula masalah lain. Ibarat menggunakan ubat Beta Blocker untuk orang yang sakit jantung, tapi juga mempunyai asthma. Sakit jantung mgkn dapat diselesaikan, tapi effect pada paru2 dilupakan menyebabkan pesakit itu juga yang menderita akhirnya.

Masih banyak lagi hujah yg dapat dihalusi berkaitan Klinik 1 Malaysia. Mgkn ada baik dan buruknya. Namun, perlu diingat, yg murah selalunya tidak berkualiti. Rakyat perlu dididik untuk mencari kualiti apatah lagi berkaitan kesihatan.

Dengan peningkatan kos perubatan dari tahun ke tahun, mgkn saja satu hari nanti kerajaan sudah tidak mampu menanggung semuanya lagi. Ia lebih kurang sama seperti masalah subsidi petrol yang akhirnya membangkitkan keresahan di kalangan rakyat.

Jauhkan aspek kesihatan daripada politik kerana politik tidak berpanjangan. Jika isu kesihatan rakyat diutamakan, maka eloklah penubuhan Klinik 1 Malaysia ini dikaji semula. Klinik GP masih boleh berperanan dengan sewajarnya.

Sekadar pandangan seorang rakyat Malaysia, Wallahualam.

Reference : http://www.mma.org.my/Portals/0/MMA_s%20Grave%20Concern%20about%201Malaysia%20Clinics%20being%20manned%20by%20Medical%20Assistants.final.221209.pdf


2 comments:

Anonymous said...

kalo aku mmg xkan pergi la klinik 1 malaysia ni..sebab utama kerana yg merawat tu pembantu perubatan jer..bg aku pembantu perubatan ni bukan la tahu seelok belok ilmu perubatan ni berbanding doktor perubatan..pembantu perubatan atau nama baru penolong pegawai perubatan atau nama kuno dressar ni sama jer dgn jururawat tu..latihan nya lebih kurang sama jer..dah la bukan yg pandai pon masuk latihan pembantu perubatan ni..tak mcm doktor..diorg ni mmg terpilih dan bijak..kerajaan salah dr segi ni..aku ni pon kakitangan kerajaan gak..tp aku mmg xmenyokong klinik 1 malaysia sbb bukan doktor yg handle klinik ni..aku lebih rela pegi klinik swasta tu drp g klinik 1 malaysia ni sbb kat sana ader doktor bertauliah berdaftar dgn lembaga perubatan..tak per bayar lebih ckit pon..sbb ni melibatkan kesihatan iaitu idup dan mati..penting tu

Nizam Malek on April 9, 2013 at 11:31 AM said...

Terima kasih Anonymous kerana memberikan pendapat. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

 

Nizam Malek Blog. Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution theme by Brian Gardner Ft Bloganol dot com | Distributed by Deluxe Templates

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world's leading questionnaire tool.